همشهری آنلاین: دهها هزار اسپانیایی در مادرید - پایتخت - و 60 شهر دیگر این کشور بحران زده اروپایی در اعتراض به فساد دولتی، گسترش بیکاری و تداوم ریاضت‌های اقتصادی تظاهرات کردند و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام برای تعیین یک مجلس و دولت جدید شدند.

تظاهرات سراسری در اسپانیا برای درخواست انتخابات زودهنگام عمومی

به گزارش ایرنا، رسانه ها از مناطق مختلف اسپانیا گزارش داده‌اند که در جریان این تظاهرات، مردم بار دیگر اعلام کردند از ریاضتهای اقتصادی، فشارهای دولت به مردم در این زمینه، دزدی و فساد سیاستمداران و روند روزافزون بیکاری در کشور خسته شده اند و باید این وضعیت پایان یابد.

این تظاهرات و راهپیمایی ها به دعوت ائتلاف موسوم به ˈنشست اجتماعیˈ صورت گرفت که در آن بیش از 150 نهاد و تشکل اجتماعی گرد آمده اند و معتقدند فساد و ریاضتها اعتماد مردم را نسبت به نهادهای عمومی و دولتی از بین برده و همزیستی دموکراتیک در کشور را ˈبطور جدیˈ به مخاطره انداخته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این تظاهرات در شهر مادرید - پایتخت- طبق معمول از ˈمیدان نپتونˈ در نزدیکی کنگره اسپانیا آغاز شد و در فضایی سرشار از شعار، اعتراض، سوت و کف و بدون بروز خشونت در میدان مرکزی سول به پایان رسید اما میزان شرکت کنندگان در این تظاهرات نسبت به راهپیماییهای مشابه اندکی کاهش نشان می داد.

شرکت کنندگان در این تظاهرات، پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود:ˈخشونت، پرداخت 600 یورو به مستمری بگیران استˈ، ˈمستمری بگیران خواستار اجرای قانون اساسی و همه پرسی هستندˈ، ˈفروش همه خدمات و امکانات دولتی، یک جرم اجتماعی استˈ، ˈسلامتی ات را می دزدندˈ، ˈاستعفا بخاطر شش میلیون بیکارˈ و ˈاین دولت ، مشروعیت خود را از دست داده است.ˈ

اشاره اینگونه شعارها به کاهش پرداختهای دولت به مستمری بگیرانی است که با پولی شدن خدمات درمانی، بالاتررفتن مالیاتها، افزایش شدید هزینه های آموزشی، گران شدن چندباره هزینه های حمل و نقل عمومی در طول یکسال، واگذاری بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی به بخش خصوصی و دیگر ریاضتهای اقتصادی، قادر به تامین حداقلهای زندگی خود با مبلغ ماهانه 600 یورو نیستند.

از سوی دیگر، تصمیم دولت اسپانیا برای جبران کسری بودجه عمومی از طریق پولی کردن و افزایش قیمت ارایه خدمات اولیه بهداشتی، درمانی و آموزشی به مردم از یکسو و از سوی دیگر، خصوصی کردن واحدهای دولتی از جمله بیمارستانها، زندگی را برای مردم عادی این کشور بیش از پیش دشوار ساخته است و این در حالی است که هر روز پرونده های بیشتری مبنی بر کلاهبرداری، دزدی و اقدامات خلاف قانون سیاستمردان این کشور بویژه اعضای حزب حاکم محافظه کار ˈمردمیˈ تشکیل می شود. این وضعیت در حالی است که روند بیکاری در اسپانیا پس از شش سال بحران عمیق اقتصادی در این کشور، همچنان ادامه دارد و اکنون شمار آنها از رقم شش میلیون نفر و نرخ بیکاری از 26 درصد گذشته است.

مردم اسپانیا معتقدند این اقدامات دولت کاملا بر خلاف شعارها و وعده هایی است که حزب ˈمردمیˈ و نخست وزیر آن، ˈماریانو راخویˈ در جریان تبلیغات انتخاباتی آبان ماه سال گذشته به مردم اسپانیا داده بودند و با تکیه بر آن، به قدرت رسیدند.

در همین راستا، مردم اسپانیا در راهپیماییهای امروز خود شعارهایی همچونˈعلیه بیکاری، شش میلیون دلیلˈ، ˈبرای یک دموکراسی اجتماعی و مشارکت پذیرˈ، ˈپاکت تو، ریاضت من استˈ و ˈنه بدهی، نه ریاضتها، ما خواهان انتخابات هستیمˈ سر دادند. منظور راهپیمایان از ˈپاکتˈ، حقوقهای کلان و غیرقانونی است که حزب ˈمردمیˈ به اعضای بلندپایه خود در زمان بحران اقتصادی پرداخت کرده، در حالی که همان زمان، دولت، حقوق کارگران و کارمندان را کاهش داده و ریاضتهای اقتصادی سختی را بر مردم تحمیل کرده است.

شرکت کنندگان این تظاهرات در پایان راهپیمایی خود در میدان سول مادرید بیانیه ای را قرائت کردند که در آن، خواستار تقویت دموکراسی در کشور از طریق اصلاح قانون اساسی شده اند. به گفته آنها، هدف از اصلاح قانون اساسی باید اعطای سطوح بالایی از خودگردانی، همبستگی و همگرایی اجتماعی در اسپانیا باشد و در عین حال، میزان بالایی از دموکراسی را از طریق فراهم ساختن امکان مشارکت شهروندان فراهم آورد، زیرا به عقیده آنها، دولت کنونی و قبلی اسپانیا با سیاستهای خود در بحران اقتصادی اخیر، مردم سالاری را در این کشور تضعیف کرده اند.

راهپیماییهای امروز در اسپانیا در پاسخ به فراخوان کنفدراسیون اروپایی تشکلهای کارگری برگزار شد که همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به تظاهرات در روزهای 13 و 14 مارس - 23 و 24 اسفند- و تاثیرگذاری بر نشست شورای اروپا در مقر این اتحادیه در بروکسل فراخوانده اند.

اسپانیاییهای شرکت کننده در تظاهرات امروز گفتند که در روزهای فراخوان شده نیز باردیگر به خیابانها بازخواهند گشت.

خبرگزاری افه اسپانیا در گزارشی از کنفرانس مطبوعاتی سران تشکلهای کارگری این کشور که پیش از آغاز راهپیمایی امروز برگزار شده بود، نوشت: آنها از مردم خواستند با شرکت در تظاهرات روزهای اعلام شده، مخالفت خود را با سیاستهای دولت و درخواست ایجاد شغل و برقراری دموکراسی در کشور با صدایی بلند اعلام کنند.

ˈایگناسیو فرناندز توخوˈ رهبر کمیته های کارگری - یکی از دو تشکل بزرگ کارگری اسپانیا- در این نشست گفت که اتحادیه اروپا، به تداوم سیاستهای ریاضتی با تمام قدرت ادامه می دهد و آنچه را تاکنون صورت گرفته است، ناکافی می داند حال آنکه این روند، یک ˈخودکشیˈ در زمینه های اجتماعی و اشتغال است.

ˈکاندیدو مندزˈ دبیرکل اتحادیه عمومی کارگران اسپانیا نیز خاطرنشان کرد: این راهپیماییها باید یک مخالفت ˈکاملا روشنˈ با سیاست دولت باشد زیرا اقدامات آن بر پایه ˈجعلیاتˈ بنا شده و چنان بیکاری ˈوحشتناکیˈ را به بار آورده است که 27 درصد جمعیت کشور زیر خط فقر هستند و شهروندان هر روز بیشتر از داشتن نهادهای دموکراتیک دور می شوند.

تظاهرات امروز موجب شده بود تا احزاب مخالف دولت اسپانیا همچون حزب سوسیالیست و حزب چپ متحد نیز به مردم بپیوندند و از اینکه به عقیده آنها، سیاستهای دولت کنونی، موجب خوارشدن و تحقیر کشورشان در اروپا و جهان می شود، انتقاد کنند.

ˈکایو لاراˈ دبیرکل حزب چپ متحد گفت:ˈدرام اجتماعی در کشور ما در حال افزایش است، بدون آنکه هیچ چشم اندازی برای یک آینده بهتر وجود داشته باشد.ˈ

خانم ˈپوریفیکاسیون کائوساپیهˈ دبیرکل برابری حزب سوسیالیست نیز اظهارداشت:ˈ ما درک می کنیم که امروز خانواده ها در وضعیت غیرقابل تحملی زندگی می کنند. فقر در کشورمان به شیوه هشداردهنده ای در حال افزایش است و باید به این وضعیت، نه بگوییم.ˈ

وی در این راستا از روند روزافزون پایمال شدن حقوق کارگران، مستمری بگیران و سایر اقشار مردم از سوی حزب حاکم محافظه کار ˈمردمیˈ انتقاد کرد.

کد خبر 204803
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز