همشهری آنلاین: هزاران نفر از مردم اسپانیا در پی رسوایی مالی اخیر در خاندان سلطنتی این کشور خواستار پایان حکومت سلطنتی در کشورشان شدند.

خاندان سلطنتی اسپانیا

واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه خبری فرانس بیست و چهار نوشت: در حالی که اسپانیا در اوج بحران اقتصادی به سر می برد مردم این کشور خاندان سلطنتی را در این بحران بی تقصیر نمی دانند.

مردم در پی رسوایی مالی خاندان سلطنتی که به دختر و داماد پادشاه این کشور مربوط می شود خواستار پایان حکومت سلطنتی در کشورشان هستند.این رسوایی به ویژه در جزیره مایورکا بازتاب گسترده ای داشته است.

مایورکا اکنون به نخستین محل رسوایی مالی خاندان سلطنتی اسپانیا مبدل شده است. ماجرا از آنجا شروع شد که سال گذشته داماد پادشاه به اتهام اختلاس شش میلیون یورو اموال عمومی در دادگاهی در پالما حاضر شد. وی که عنوان دوک پالما را دریافت کرده است در حالی که جمعیت او را هو می کردند وارد دادگاه شد. این افتضاح سیاسی به حدی موجب انزجار مردم و مقامات محلی شد که نمایندگان شهر تصمیم گرفتند نام خیابانی را تغییر دهند و عنوان دوک پالما را از نام آن حذف کنند.

بیل بارسلو نماینده پارلمان از حزب سوسیالیست مایورکا می گوید هرگاه داماد پادشاه در دادگاه حاضر می شود رسانه های داخلی و خارجی از او به عنوان دوک پالما یاد می کنند و این امر برای وجهه جزیره ما خوب نیست و باید این را تغییر دهیم.

حتی شهردار محافظه کار پالما به احساس ناخوشایندی که مردم نسبت به دختر و داماد پادشاه دارند اذعان می کند و می گوید شهروندان پالما معتقدند که داماد پادشاه از عنوان دوک پالما سوء استفاده کرده است. در حالی که مایورکا همواره یکی از سلطنت طلب ترین مناطق اسپانیا بوده است و خاندان سلطنتی اغلب تعطیلات تابستانی خود را در این جزیره می گذرانده اند اکنون اوضاع تغییر کرده است.

یک نویسنده اسپانیایی می گوید حکومت سلطنتی به کشور ما ثبات بخشیده است اما سلطنت باید پاک باشد. واضح است که اکنون خاندان سلطنتی وارد کارهای کثیف شده است.اکنون این امکان وجود دارد که پادشاه استعفا کند.

مرد دیگری می گوید روزی ما نیز حکومت جمهوری خواهیم داشت اما این کار باید تدریجی و بدون هرج و مرج انجام شود.

امسال در تظاهرات چهاردهم آوریل جمهوریخواهان در مادرید هزاران نفر شرکت کردند. بر اساس نظر سنجی ها میزان بی اعتمادی به خاندان سلطنتی در اسپانیا بسیار افزایش یافته است.

کد خبر 214966
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز