همشهری آنلاینِ: اعتراضات مردمی علیه نظام سرمایه داری در پایتخت اسپانیا به بروز خشونت و درگیری میان پلیس و مردم انجامید که در نتیجه آن، 29 نفر زخمی و 15 تظاهرکننده دستگیر شدند.

اعتراضات علیه نظام سرمایه داری در پایتخت اسپانیا

به گزارش ایرنا، این تظاهرات شب گذشته با شرکت هزاران نفر از اقشار مختلف مردم در نزدیکی کنگره نمایندگان اسپانیا در مادرید برگزار شد و به نوشته رسانه ها، در جریان درگیری های پس از آن، 14مامور پلیس نیز مجروح شدند.

روزنامه ال پاییس چاپ مادرید روز جمعه نوشت: میدان نپتون یکی از مهمترین میادین مادرید که نزدیک به مجلس نمایندگان اسپانیا است، شب گذشته شاهد تظاهرات فراخوان شده از سو ی جنبش بپا خیزید با هدف محاصره مجلس بود.

بر اساس این گزارش، پس از دو ساعت اعتراض مسالمت آمیز در مقابل مجلس، گروهی از تظاهرکنندگان نرده هایی که خط دفاعی پلیس از مجلس را تشکیل می داد، از جا کندند و علاوه بر آن، برخی اشیا را بسوی ماموران پلیس پرتاب کردند که منجر به بروز درگیری میان دو طرف شد.

منابع پلیس، افراد حاضر در این تظاهرات اعتراض آمیز را یکهزار و 200 نفر تخمین زده اند، حال آنکه به گفته وزارت کشور، یکهزار و 400 پلیس ضد شورش، در برابر این تظاهرات که غیرقانونی اعلام شده بود، صف آرایی کرده بودند.

بنا به گزارش ها، درگیری میان دو طرف ساعت 20 و سی دقیقه به وقت محلی - 23 به وقت ایران - و هنگامی آغاز شد که پلیس از تظاهرکنندگان خواست به تجمع خود پایان داده و محل را ترک کنند.

با حمله گروهی از تظاهرکنندگان به نرده های خیابان منتهی به کنگره نمایندگان اسپانیا و آغاز درگیری آنها با پلیس، ماموران امنیتی آنها را مورد حمله قرار دادند و تعقیب و گریز میان دو طرف موجب شد درگیری ها به مناطق اطراف از جمله بلوار پرادو ، میدان آتوچا ، میدان سیبلس و خیابان آلکالا کشیده شود.

به نوشته روزنامه ال موندو، بیشترین درگیری ها در اطراف ایستگاه قطار در میدان آتوچا رخ داد که در آن، تظاهرکنندگان تندرو هر شیئی را که به دستشان می آمد از سنگ گرفته تا مصالح ساختمانی ، اموال عمومی نظیر نیمکت ها و سطلهای زباله خیابان ها و حتی توپ بیلیارد را به سو ی پلیس پرتاب می کردند.

تظاهرکنندگان در جریان این درگیریها، چندین سطل بزرگ زباله را نیز به آتش کشیدند.

خبرگزاری رسمی افه اسپانیا به نقل از منابع پلیس و دولت گزارش داد که از آغاز تظاهرات شب گذشته تا پایان آن، در مجموع 15 نفر دستگیر شدند و 29 نفر از جمله 14 پلیس نیز آسیب دیده یا جراحت برداشتند که از این تعداد، چهار مامور پلیس و چهار تظاهرکننده به دلیل شدت جراحت به بیمارستان انتقال یافتند.

به گفته پلیس، بیشتر دستگیرشدگان به اتهام نافرمانی از پلیس و ایجاد هرج و مرج بازداشت شده اند اما برخی دیگر متخلفانی بودند که به دلایل گوناگون، پلیس آنها را تعقیب می کرد.

برگزارکنندگان تظاهرات در بیانیه ای گفته بودند که هدف آنها، اعتراض به نظام سرمایه داری، وادار کردن دولت به استعفا، درخواست انحلال مجلس و تلاش برای آغاز یک روند سیاسی جدید در کشور به سوی اجرای مدلی از حکومت است که در آن همه نهادها و تصمیمات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آنها با مدیریت ملت انجام شود.

مردم اسپانیا از بحران عمیق اقتصادی این کشور که تاکنون شش سال بطول انجامیده، بیش از شش میلیون و 200 هزار بیکار برجای گذاشته و شرایط زندگی را به شدت دشوار کرده است، به ستوه آمده اند و عامل اصلی بروز این وضعیت را نظام سرمایه داری و دولت و مجلس برآمده از آن می دانند که به جای اندیشیدن به حل مشکلات مردم، به حفظ منافع بانکها و شرکتهای بزرگ می اندیشند.

افشای پرونده های بزرگ فساد مالی در حزب حاکم، کاخ سلطنتی و دیگر مسئولان این کشور غربی در ماههای اخیر به حس نفرت اسپانیاییها از نظام سرمایه داری و دموکراسی موجود در کشورشان که آن را غیرواقعی می دانند، بیش از پیش دامن زده است.

کد خبر 211106
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز