همشهری آنلاین: همزمان با تداوم جنبش موج سفید علیه خصوصی سازی بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی پایتتخت اسپانیا، بیش از 320 مدیر این مراکز و سه هزار کارمند بخش بهداشت و درمان در همراهی با جنبش مذکور، استعفای خود را اعلام کردند.

استعفای گسترده مدیران و کارمندان مراکز درمانی پایتخت اسپانیا

به گزارش ایرنا، منابع خبری در اسپانیا روز چهارشنبه گزارش دادند: استعفانامه 322 مدیر بخش‌های مختلف 137 مرکز درمانی ایالت مادرید در اعتراض به خصوصی سازی 27 مرکز درمانی عمومی و 6 بیمارستان بزرگ و مجهز پایتخت روز گذشته بطور رسمی تسلیم اداره بهداشت و درمان مادرید شده است.

مدیران مذکور یک ماه پیش پس از پنج هفته اعتصاب پی‌ در پی‌ گفته بودند اگر دولت محلی از تصمیم خصوصی سازی مراکز درمانی صرفنظر نکند، استعفا خواهند داد.

پس از اینکه روز 27 دسامبر - 7 دی‌ ماه-، دولت محلی این قانون را تصویب کرد، آنها نیز اعلام کردند که روز 8 ژانویه -19 دی‌ ماه- استعفای خود را ارایه کرده و هنگامی که دولت محلی مادرید وابسته به حزب حاکم محافظه کار ˈمردمیˈ اسپانیا، مناقصه خصوصی سازی آن را منتشر کند، استعفای خود را عملی خواهند کرد.

در حالی که آنها اجرای استعفای خود را به زمان انتشار آگهی مناقصه مراکز درمانی مشروط کرده اند که زمان آن هنوز مشخص نیست، سه هزار تن از کارکنان بخش بهداشت و درمان ایالت مادرید نیز به همراهی با آنها برخاسته و با ارایه نامه هایی به دولت محلی گفته اند که در صورت خصوصی سازی، آنها نیز از عضویت در کمیسیونهای نظارتی مراکز بهداشتی پایتخت اسپانیا استعفا می دهند.

کارشناسان می گویند در صورتی‌ این دو اقدام اعتراضی کارکنان و مدیران بهداشت و درمان عملی‌ شود، فعالیت بسیاری از مراکز درمانی پایتخت مختل خواهد شد.

حدود 75 هزار نفر در بخش بهداشت و درمان ایالت مادرید کار می کنند اما تصمیم دولت محلی برای واگذاری شش بیمارستان اصلی و 27 مرکز درمانی مجهز و بزرگ آن به بخش خصوصی از هفته ها پیش صدای اعتراض مردم، مسئولان و کارکنان این مراکز را درآورده است.

آنها می گویند واگذاری این مراکز در شرایط بحران اقتصادی کنونی به معنای نقض حقوق اولیه مردم در دستیابی آسان به خدمات بهداشتی، افزایش هزینه های درمانی، طولانی شدن صف بیماران در مراکز باقیمانده دولتی و اخراج کارکنان از مراکزی خواهد شد که خصوصی می شوند اما در مقابل دولت محلی می گوید برای تامین بخشی از کسری بودجه خود چاره ای جز خصوصی سازی این مراکز ندارد.

در حالی که پیشنهادهای معترضان از جمله پزشکان مختصص مادرید برای جبران کسری بودجه دولت محلی از منابع دیگری بجز خصوصی سازی بیمارستانها از سوی حزب محافظه کار ˈمردمیˈ رد شده است، حزب سوسیالیست کارگری - بزرگترین حزب مخالف دولت- می گوید که دولت قصد دارد خصوصی سازی بیمارستانها در سطح کشور را از مادرید آغاز کند و به این ترتیب، با زیرپاگذاشتن یکی از افتخارات اسپانیا و حقوق اولیه مردم در زمینه خدمات درمانی، کشور را به بهانه وجود بحران اقتصادی به شرکتهای خصوصی تقدیم کند.

این وضعیت موجب شده است از هنگام که طرح واگذاری مراکز درمانی یادشده به بخش خصوصی فاش شده، پایتخت اسپانیا بطور مکرر شاهد اعتصاب، تظاهرات و راهپیماییهای اعتراض آمیز مخالفان بویژه کارکنان بخش بهداشت و درمان مادرید تحت عنوان جنبش ˈموج سفیدˈ باشد.

مدیران و کارکنان مستعفی مراکز درمانی مادرید نیز در نامه های خود تاکید کرده اند:ˈوفاداری مطلق ما نسبت به لزوم سهولت مردم در دستیابی به خدمات بهداشتی و درمانی ارزان و رایگان، ما را مجبور می‌‌کند در انحلال سیستم کنونی شرکت نکنیم و در این زمینه آماده مذاکره و گفتگو با اداره بهداشت و درمان به منظور یافتن بهترین گزینه برای آینده این بخش هستیم.ˈ

کد خبر 197414
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز