همشهری آنلاین: دبیر کل سازمان ملل در گفت‌وگو با یک مجله اتریشی نسبت به مذاکرات ایران و گروه 1+5 در قزاقستان ابراز رضایت کرد.

بان‌ کی ‌مون، دبیرکل سازمان ملل روز شنبه در گفت‌وگو با مجله اتریشی «پروفیل» گفت که از ایران خواسته است به نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه هسته‌یی‌اش پاسخ داد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، بان گفت که به نظرش توافق برای دیدار مجدد پس از مذاکرات ایران و 1+5 در قزاقستان گام مثبتی بود.

وی گفت: ولی من با صراحت به دولت ایران گفته‌ام که باید هر چه در توان دارد انجام دهد تا جامعه بین‌المللی را متقاعد کند و نسبت به برنامه‌ هسته‌یی‌اش اعتمادسازی کند.

بان افزود: هنوز نگرانی‌ها درباره اینکه آیا برنامه هسته‌یی آنها واقعا تنها برای اهداف صلح‌آمیز است وجود دارد. من به علی‌اکبر صالحی (وزیر امور خارجه ایران) گفتم که این مسوولیت ایران است که اعتمادها را احیا کند.

صالحی و بان کی مون هفته گذشته در یکی از کنفرانس‌های سازمان ملل در وین با یکدیگر ملاقات کردند.

دبیرکل سازمان ملل در اظهارات جداگانه‌ای با بیان اینکه سومین آزمایش هسته‌یی کره شمالی و تهدید به اتخاذ اقدام نظامی «کاملا غیرقابل قبول» است از پیونگ یانگ خواست که به فکر تغذیه مردمش باشد و با کره جنوبی صلح کند.

کره شمالی هفته گذشته آمریکا را به اتخاذ یک حمله هسته‌یی بازدارنده تهدید کرد و صلح موقت با واشنگتن را که به خصومت‌های جنگ با کره پایان داد، کنار گذاشت.

بان در پاسخ به سوال این مجله اتریشی درباره آزمایش هسته‌یی کره شمالی و تهدیدات نظامی‌اش گفت: این برای من کاملا غیرقابل قبول است و علاوه بر آن چالشی برای جامعه بین‌المللی به حساب می‌آید.

بان که وزیر امور خارجه پیشین کره جنوبی بود در گفت‌وگو با مجله پروفیل گفت که از دولت کره شمالی خواسته است روی رفاه مردمش که با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند تمرکز کنند.

دبیر کل سازمان ملل با بیان اینکه « در کره شمالی یک بحران جدی انسان‌دوستانه جریان دارد و بسیاری از مردم از سوءتعذیه رنج می‌برند» خواستار گفت‌وگو و تبادلات صلح‌آ‌میز کره شمالی با کره جنوبی شد.

بان گفت: کره جنوبی یک رییس‌جمهور جدید انتخاب کرده است. اکنون زمان خوبی برای این است که دولت‌های این دو کشور به طور جدی درباره ارتقای آتشی ملی و کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره گفت‌وگو کنند و حتی اتحاد کشور را مد نظر قرار دهند.

پیونگ یانگ روز شنبه اعلام کرد که با وجود تحریم‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه با اتفاق نظر جمعی علیه این کشور اعمال کرد برنامه هسته‌یی و موشکی‌اش را ادامه خواهد داد و به یک کشور هسته‌یی تسلیحاتی تمام عیار تبدیل خواهد شد.

در بیانیه وزارت امور خارجه کره شمالی اعلام شد که جدیدترین دور تحریم‌های سازمان ملل به جای اینکه بازدارنده هسته‌یی پیونگ یانگ را تضعیف کنند این توانایی را هزاران بار قدرتمندتر خواهند کرد.

وزارت امور خارجه کره شمالی با اشاره به مجموعه‌ای از تحریم‌ها که در هشت سال گذشته توسط سازمان ملل طراحی شده اعلام کرد که این تحریم ها تنها موجب شدند که کره شمالی از نظر کمی و کیفی بازدارنده‌ هسته‌یی‌اش را تقویت کند.

 

کد خبر 204739
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز