گروه دانش و سلامت: فصل خانه‌تکانی که می‌رسد مراجعات مردم به اورژانس‌ها و بیمارستان‌ها نیز افزایش می‌یابد. دلیل واضح این امر عدم‌رعایت موارد بهداشتی و تندرستی هنگام خانه‌تکانی و شست‌وشوی نادرست با استفاده از مواد شوینده در خانه‌هاست.


یک متخصص ریه با توجه به نزدیکی عید و شروع خانه‌تکانی و افزایش استفاده از مواد شوینده، اظهار داشت: عمده موادی که در اثر استفاده از مواد شوینده در محیط ایجاد می‌شود گاز کلر است که استنشاق این گاز می‌تواند موجب ایجاد التهاب مجاری تنفسی شود. دکتر علی معینی گفت: استفاده از مواد شوینده به‌خصوص استفاده همزمان جوهرنمک و مواد سفید‌کننده موجب تولید گاز کلر می‌شود که اگر این گاز در محیط‌هایی که تهویه مناسبی نداشته باشد تولید شود در مدت زمان کوتاهی می‌تواند باعث سوزش قفسه سینه، سرفه، خلط و تنگی نفس در فرد شود. به گفته این متخصص ریه، افراد درصورت مشاهده این علائم باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.

وی توصیه کرد: افراد هنگام استفاده از مواد شوینده از برقراری تهویه مناسب هوا در آن محیط مطمئن شوند و مواد شوینده را با غلظت کمتری استفاده کنند تا گاز کلر کمتری در محیط تولید شود. به گفته معینی، استفاده از مواد شوینده علاوه بر مشکلاتی که برای ریه افراد ایجاد می‌کند، معضلاتی را نیز برای چشم، مخاط و پوست ایجاد خواهد کرد. وی در پایان توصیه کرد که افراد به‌ویژه خانم‌ها سعی کنند قبل از شروع نظافت، شرایط تهویه مکانی که در آن حضور دارند را فراهم و از وسایل ایمنی مانند دستکش و عینک برای محافظت از پوست و چشم خود استفاده کنند.

سقوط از بلندی و سر‌خوردن؛ بیشترین حوادث خانه‌تکانی

کارشناس فوریت‌های پزشکی اورژانس تهران گفت: سقوط از بلندی و سر‌خوردن، کمردرد‌، مسمومیت با مواد شیمیایی و شوینده و حساسیت‌های پوستی و چشمی از عمده‌ترین دلایل تماس شهروندان با اورژانس در کل سال، به‌خصوص ایام خانه‌تکانی نوروز است.

حسن عباسی اظهار داشت: در مبحث خانه‌تکانی بیشترین آمار اورژانس، سقوط از ارتفاع و سر خوردن است که به‌علت خیس‌بودن کف محیط هنگام نظافت منزل روی می‌دهد. این کارشناس فوریت‌های پزشکی گفت: افراد دقت داشته باشندکه برای شست‌وشوی کف از دمپایی مناسب استفاده کنند چراکه دمپایی ابری به‌خاطر منافذی که دارد می‌تواند سر خوردن افراد را تسهیل کند. وی عدم‌استفاده از چهارپایه مناسب را دلیل افتادن و بالا‌رفتن آمار شکستگی‌ها ذکر کرد. کارشناس فوریت‌های پزشکی کمردرد‌ها را از موارد دیگر مراجعه به اورژانس دانست و گفت: اغلب افراد به‌دلیل جابه‌جایی اجسام سنگین دچار کمر‌درد می‌شوند. عباسی افزود: بلند کردن غیراصولی اجسام هنگام خانه‌تکانی و تغییر دکوراسیون می‌تواند باعث گرفتگی کمر شود. وی گفت: افراد باید دقت داشته باشند که برای جابه‌جایی وسایل سنگین آنها را به بدن خود بچسبانند؛ اگر هم می‌خواهند چیزی را از روی زمین بلند کنند اول بنشینند و بعد جسم را بالا بیاورند تا فشار کمتری به بدن وارد شود. وی افزود: مسمومیت با مواد شیمیایی و شوینده مسئله‌ای است که هر ساله اورژانس با آن درگیر است.

عباسی ادامه داد: مخلوط کردن مواد شوینده با هم، عامل دیگری است که باعث تولید گاز سمی و متصاعدشدن آن می‌شود که به مسمومیت افراد می‌انجامد. کارشناس فوریت‌های پزشکی، حساسیت‌های پوستی و چشمی را از موارد دیگر زنگ‌خور اورژانس دانست و گفت: یک قسمت از این حساسیت‌ها به گرد و خاک ناشی از خانه‌تکانی مربوط می‌شود اما آیتم دیگر آن به مواد شوینده و پاک‌کننده برمی‌گردد چرا که در فرایند استفاده از آنها حساسیت‌های پوستی، چشمی و تنفسی بروز می‌کند.

کد خبر 204712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز