سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۰
۰ نفر

همه ما خواهان داشتن خانه‌ای تمیز، پاک و عاری از هرگونه آلودگی هستیم اما برای این مهم حتما باید راهکارهایی هم داشته باشیم به‌گونه‌ای که بتوانیم همیشه از مواهب این پاکیزگی برخوردار باشیم.

 ولی متأسفانه گاهی گرفتاری‌ها و مشغله‌های زیاد زندگی ماشینی کنونی ما را از پرداختن بیشتر به پاکیزگی و نظافت محیطمان غافل می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که با فرا رسیدن ایامی خاص مثلا بهار یا بعضی اعیاد دیگر، مجبور به صرف تلاشی چندین برابر باشیم تا بتوانیم خانه‌ای مرتب و پاکیزه داشته باشیم که این موضوع گاه بیش از اندازه باعث خستگی می‌شود اما واقعا بهتر نیست همیشه به پاکیزگی خانه توجه داشته باشیم تا مجبور نشویم یکباره به دردسری طاقت‌فرسا بیفتیم!

اولین چیزی که برای داشتن فضایی پاک باید به آن دقت کنیم، استفاده صحیح از شوینده‌هاست. بسیاری از ما فکر می‌کنیم شوینده‌ها هرچه قوی‌تر باشند قدرت پاک‌کنندگی بیشتری هم دارند اما قبل از انتخاب آنها باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که گاهی خطرات ناشی از استفاده نادرست از شوینده‌ها می‌تواند عواقب غیرقابل جبرانی برایتان به‌جا بگذارد و سلامت‌تان را به خطر بیندازد.

یکی از مواردی که هنگام کار با مواد شوینده باید حتما رعایت کنیم استفاده از دستکش و ماسک است زیرا مواد شوینده و انواع پاک‌کننده‌ها حلال‌های قوی چربی هستند که هنگام شست‌وشو با آب آنها را از بین می‌برند؛ بنابراین هنگامی که با پوست تماس حاصل می‌کنند، همین اتفاق برای پوست هم می‌افتد؛ یعنی چربی و غشای محافظ پوست از بین می‌رود و پوست مستعد انواع آسیب‌ها می‌شود. بدین‌ترتیب با از بین رفتن چربی و رطوبت، پوست خشک می‌شود و ترک می‌خورد.

ما برای اینکه بتوانیم از محیطی بسیار پاکیزه برخوردار باشیم هیچ لزومی ندارد که سلامت خود را به خطر بیندازیم. در واقع می‌توانیم با رعایت نکات ایمنی از مواد شوینده بهره ببریم. مثلا برای اینکه پوست دستمان آسیب نبیند هنگام کار با مواد شوینده باید همیشه از دستکش استفاده کنیم و درصورت لزوم، شوینده‌های قوی را با آب رقیق کنیم زیرا گاهی استنشاق اینگونه مواد ممکن است به سیستم تنفسی ما آسیب برساند. پس بهتر است هنگام کار با آنها حتما از ماسک استفاده کنیم البته بعضی افراد چون پوست حساس و نازکی دارند حتی درصورت استفاده از دستکش باز هم پوستشان دچار حساسیت می‌شود و آسیب می‌بیند. در این صورت باید علاوه بر اینکه زیر دستکش‌های مخصوص شست‌وشو از دستکش‌های نخی استفاده می‌کنند، بعد از اتمام کار هم از کرم‌های مرطوب‌کننده متناسب با پوست خود استفاده کنند و حتی‌المقدور از آب خیلی گرم هم استفاده نکنند.

انتخاب مناسب

هنگام شست‌وشوی هر قسمت از خانه باید به این نکته توجه داشته باشید که از شوینده‌های مخصوص همان مناطق استفاده کنید. مثلا ممکن است بعضی کف‌شوها درصورت استفاده در مناطق دیگر مانند سینک ظرفشویی یا... باعث تغییر رنگ و تیرگی شوند و مشکلات غیرقابل جبرانی به‌وجود آورند. بنابراین باید حتما دقت کنید که متناسب با استفاده‌ای که می‌خواهید از این مواد داشته باشید، دست به انتخاب بزنید.

نکته مهم دیگر این است که استفاده از شوینده‌های شیمیایی در محیط‌های بسته بسیار خطرناک است. همچنین نباید از آب‌جوش استفاده کنید زیرا باعث تجمع بخار در فضا می‌شود، سپس ذرات این مواد به مولکول‌های آب می‌چسبند و چون ثبات بیشتری پیدا می‌کنند، زمان بیشتری در محیط باقی می‌مانند.

متناسب با توانتان کار کنید!

هنگام انجام کارهای خانه باید حتما با توجه به توان و قوای بدنی و شرایط فیزیکی که دارید شروع به‌کار کنید. مثلا اگر کمردرد، پادرد یا دردهای مزمنی دارید که امکان دارد با انجام کارهای طولانی مدت و ممتد فشار بیشتری به شما وارد شود؛ حتما این موضوع را مدنظر قرار دهید. هرچند دقیقه یک‌بار لحظه‌ای استراحت کنید، چیزی بنوشید و دوباره شروع به‌کار کنید. برای بلند کردن وسایل سنگین نیز ابتدا بنشینید و درحالی‌که جسم مورد نظر را با دو دست گرفته‌اید آن را بلند کنید.

شما می‌توانید ابتدا جسم را بین زانوهایتان قرار دهید اما توجه داشته باشید که برای بلند کردن اجسام سنگین نباید خم شوید چون بدین‌ترتیب فشار بیشتری به زانو و کمرتان وارد می‌شود. اگر می‌خواهید زمین را تمیز کنید بهترین روش آن است که از جاروهای دسته‌بلند استفاده کنید. اما اگر مجبورید به حالت نشسته درآیید روی چهارپایه کوچکی بنشینید و سپس این کار را انجام دهید.

هنگام جاروکشیدن هم خیلی به سمت جلو یا عقب خم نشوید. زیرا اگر در طولانی‌مدت به این حالت باقی بمانید به قسمت پایین کمر فشار وارد می‌شود و خم‌شدن زیاد به سمت عقب هم باعث کمردرد می‌شود. برای تمیز کردن دیوار و اجسامی که روی بلندی قرار دارند نیز نباید در طولانی‌مدت دست خود را بالا نگه‌دارید چون باعث درد در ناحیه شانه می‌شود، هنگام تمیز کردن دیوار هرچند دقیقه یک‌بار دست‌تان را پایین بیاورید، بدین‌ترتیب با دوباره جریان یافتن خون در رگ‌های دست، احساس خستگی کمتری می‌کنید.

توصیه‌ برای انجام کارهای سنگین

یکی دیگر از نکاتی که هنگام انجام کارهای نسبتا سنگین خانه باید به آن توجه کنید این است که هنگام کار حتما از نردبان یا چهارپایه‌ای که سطح اتکای مناسبی با زمین دارند یا نردبان دوطرفه استفاده کنید؛ در غیراین صورت حتما کسی باید نردبان را برای شما نگه‌دارد. هنگام پاک کردن شیشه و پنجره‌های منزل احتیاط کنید و برای پاک‌کردن قسمت‌های بیرونی حتما از وسایل مناسبی استفاده کنید. دقت کنید که شست‌وشوی لوازم برقی مانند لوستر، چراغ‌های روشنایی و... قبل از قطع کامل برق بسیار خطرناک است و احتمال برق‌گرفتگی در چنین شرایطی بسیار زیاد است. هنگام جابه‌جایی لوازم خانگی به‌خصوص اجاق گاز کاملا احتیاط کنید و تمامی اتصالات مربوط به گاز شهری یا کپسول را با آب و صابون امتحان کنید تا از عدم‌نشتی گاز اطمینان حاصل کنید.

نکات مهم

مهم‌ترین نکته در انجام کارهای خانه و تمیزکردن آن این است که بیش از حد به‌خودتان فشار نیاورید. فشار به اندام‌ها علاوه بر احساس درد، گاهی آسیب‌های طولانی‌مدتی به‌جا خواهد گذاشت. بنابراین هر وقت احساس خستگی می‌کنید آن را جدی بگیرید و به‌خود استراحت بدهید.کارهای مربوط به پاکیزگی جاهای مختلف منزل را در روزهای مختلف انجام دهید و هر روز را برای محل خاصی از خانه درنظر بگیرید.

توجه به تغذیه هنگام فعالیت‌های زیاد فیزیکی مسئله بسیار مهمی است که باید حتما به آن توجه داشته باشید. ضمن اینکه استراحت روزانه و شبانه کافی هم هنگام فعالیت‌های زیاد الزامی است.هنگام انجام کارهای خانه چون مجبور می‌شوید به‌مدت طولانی بایستید، فشار زیادی به ستون فقرات و کمرتان وارد می‌شود؛ بنابراین باید به‌طور متناوب تغییر حالت بدهید و درصورت امکان بعضی فعالیت‌ها را به‌صورت نشسته انجام دهید.

از استرس و فشار عصبی دوری کنید و با آرامش، نشاط و شادی کارهایتان را دنبال کنید. شما باید برای برخوردار شدن از خانه‌ای پاک و مرتب خوشحال باشید! فراموش نکنید که نظم و ترتیب به منزل صفا و رونق و زیبایی می‌بخشد. اما تماشای تکراری خانه‌ای نامرتب اصلا لذتبخش نیست!

مراقب کودکان باشید زیرا آنان بسیار آسیب‌پذیرند؛ بنابراین ضمن حفظ سلامتی آنها از شیطنت‌هایشان نیز غافل نشوید. توجه داشته باشید که فقط با خرید وسایل لوکس، زندگی زیبا نمی‌شود. شما حتی با داشتن وسایلی ساده و ابتدایی اما تمیز و مرتب می‌توانید خانه‌ای باصفا و دلنشین داشته باشید. در واقع رعایت پاکیزگی و نظم و ترتیب است که باعث به‌وجود آمدن زیبایی می‌شود. حتما شما هم بسیاری از خانه‌های لوکس و مدرن را دیده‌اید که نمی‌توانید در آنها احساس راحتی کنید، در بعضی از این مکان‌‌ها چون همه‌چیز نامرتب است، احساس خوبی ندارید. در واقع یکی از وظایف مهم خانه‌داری رعایت نظم و ترتیب است.

سعی کنید انباشتگی‌های نابجای خانه را شناسایی کنید. وسایل غیرقابل استفاده را از خانه خارج کنید. بعضی چیزهایی را که استفاده‌ای از آنها نداریدبه دیگران ببخشید. این موارد شامل وسایل از‌کارافتاده‌ای هم می‌شوند که شاید فقط احتیاج به تغییر دارند.

کاغذها، نامه‌ها و کارت‌های خود را در کشو و فایل‌هایتان مرتب کنید. شاید مدت‌هاست که سراغ بسیاری از آنها نرفته‌اید چون اصلا نیازی به آنها ندارید. پس لزومی هم به نگهداری آنها ندارید. هرچیز نامرتب و بی‌نظم در هر کجا (قفسه آشپزخانه، کمد، زیرتخت، کاناپه و...) را منظم و مرتب کنید زیرا منزل شما آیینه درون شماست؛ یعنی هر چه نامنظم‌تر باشد نشانه اضطراب بیشتر خود شماست!

ترجمه: یکتا فراهانی
housekeeping. about. com
rd. com/home/cleaning/organizing

کد خبر 204094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز