یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: منابع آگاه می‌گویند هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا، روز پیش از مرگش به علت نارسایی تنفسی ناشی از انتشار سرطان به ریه‌هایش، به اغما فرو رفته بود.

chavez5

به گزارش رویترز از هنگامی در ژوئن 2011 اعلام شد که چاوز به سرطان مبتلاست، وضعیت سلامت او یکی از پنهان‌نگهداشته‌ترین اسرار جهان بود.

اما از هنگام مرگ چاوز جزئیاتی از مقابله رئیس‌جمهور 58 ساله با سرطان و آخرین لحظات زندگیش در بیمارستان بوسیله بستگان نزدیک و دستیاران ارشدش آشکار شده است.

یک منبع دولتی به رویترز گفت وزیران در هنگام ملاقات با چاوز در بیمارستان‌های هاوانا و کاراکاس گفته‌اند او هفته‌های آخر عمرش را بدون توانایی تنفس کردن و در حال نفس کشیدن از یک لوله تراشه گذراند،و با استفاده از آی‌پد و سایر وسائل او؛ تصمیم‌گیری‌‌های‌شان را برای او به نمایش در می‌آوردند."

به گفته این منبع هنگامی که چاوز می‌خواست وزیر خارجه جدید ونزوئلا را منصوب کند، دستیارانش فهرستی از چندین نام ممکن را به او نشان دادند، و او یک در کنار یکی از آنها- الیاس خائوآ- چک مارک گذاشت و بعد سند انتصاب را امضا کرد.

پس از اینکه در سال 2011 اعلام شد که سرطان در ناحیه لگنی چاوز شناسایی شده است، و یک تومور به اندازه "توپ بیس‌بال" از بدنش خارج شد، او اصرار کرد که جزئیات وضع سلامتی‌اش کاملا محرمانه بماند.

یکی از دلایل درمان شدن چاوز در کوبا هم همین بود، زیرا دوستی او با رهبران گذشته و فعلی این کشور فیدل و رائول کاسترو ، این محرمانه بودن را تضمین می‌کرد.

چاوز چندین ماه را در چند بار اقامت در کوبا گذراند، و چهار بار عمل جراحی شد که آخرین آنها در 11 دسامبر پیچیده‌ترین آنها بود.

آخرین کلمات او به دستیارانش پیش از پرواز به به سوی هاوانا برای انجام این عمل این بود: :"یقینا باز خواهم گشت."

چاوز به این قول عمل کرد و به زادگاهش بازگشت، اما در چنان وضعیت بدی بود که نمی‌توانست در انظار عمومی ظاهر شود. به گفته دو منبع مطلع او بعدازظهر سه شنبه گذشته پس از این انتشار سرطان به ریه‌هایش درگذشت.

رویترز به نقل از یک منبع پزشکی می‌نویسد در دو عمل ابتدایی که در میانه سال 2011 بر روی چاوز انجام شد، توموری از روده‌های‌اش خارج شد، و نوع این تومور "سارکوم" - یک تومور بدخیم بافت عضلانی- تشخیص داده شده است که عضله "پسواس" - عضله‌ای که از بخش پایینی ستون مهره‌ها تا لگن کشیده می‌شود- را درگیر کرده بود.

گرچه شیمی‌درمانی و پرتودرمانی بیماری چاوز را مهار کرد و به او امکان داد در انتخابات در اکتبر 2012 برای دور مجدد رئیس‌جمهوری شرکت کند، اما او فقط با دوزهای بالای دارو- با مقدار زیادی درد- توانست در برخی از موارد در کارزارهای انتخاباتی  شرکت کند.

چاوز در آخرین روز پیکار انتخاباتی‌اش که ساعت‌ها به علت باران سنگین متوقف مانده بود، توان تحمل ادامه مراسم را پیدا نکرد و راهپیمایی نهایی لغو شد. پس از پیروزی تاثیرگذار در انتخابات در 7 اکتبر با 11 درصد فاصله نسبت به آرای رقیبش، چاوز فرسوده و رنجور پیش از بازگشتش به کوبا در چند هفته بعد، فقط چند بار در برابر عموم ظاهر شد.

عمل جراحی 11 سپتامبر چاوز شش ساعت طول کشید و چاوز را در وضعیت بدی به جای گذاشت، با خونریزی و عفونت ریوی شدید. چند بار در طول این جراحی ضربان قلب چاوز متوقف شد و پزشکان مجبور شدند او را احیا کنند.

به گفته منبع پزشکی، پزشکان کوبایی یک آنتی‌بیوتیک ویژه برای مقابله با عفونت طراحی کردند، اما حتی با این کار نیز؛ جراحان مجبور شدند بر روی چاوز تراکئوتومی - بریدن گلو برای کار گذاشتن لوله تنفسی درون نای- انجام دهند تا او بتواند به راحتی تنفس کند.

چاوز در آخرین روزهای زندگیش در حالیکه دوزهای بالای دارویی را دریافت می‌کرد- فقط با نزدیک‌ترین اعضای خانواده و دستیارانش دیدار می‌کرد. حتی یکی از نزدیک‌ترین دوستان و متحدان چاوز، اوا مورالس، رئیس‌جمهور چپ‌گرای بولیوی اجازه نیافت در کاراکاس و هاوانا با او ملاقات کند.

روز شنبه گذشته وزیران پنج ساعت را با چاوز گذراندند، و پس از آن به سرعت حال چاوز به خرابی رفت. او به اغما فرو رفت و روز سه شنبه در ساعت 4:25 دقیقه بعدازظهر به قوت محلی درگذشت.

کد خبر 204691
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز