لیلی شیرازی: حتی شما دوست عزیز! حتی شما که نوشتن بلد نیستید و گاهی حسرت این را می‌­خورید که نمی‌توانید حس و حالتان را بنویسید، هنوز یک نعمت دیگر برایتان باقی مانده است: خواندن!

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی691

حقیقت این است که من هر چه درباره‌ی مطالعه و کتاب خواندن برای شما بگویم، دیگر به نظر تکراری و بی‌خود می‌رسد. شما از دبستان توی کتاب‌های درسی شعرهایی را درباره‌ی این‌که کتاب دوست خوبی است خوانده‌اید تا راهنمایی که درباره‌ی­ فواید کتاب‌خوانی انشا نوشته‌اید و بعد که در مسابقه‌های کتاب‌خوانی شرکت کرده‌اید، همه‌تان دیگر حوصله‌ی شنیدن این جمله را ندارید که کتاب بخوان! کتاب خواندن می‌چسبد!

اما از آن­جایی که ما عادت داریم هر حرفی را چند بار تکرار کنیم من باز هم این جمله را تکرار می‌کنم: کتاب بخوان! کتاب خواندن می‌چسبد!

***

حالا می­‌ماند این که چه کتابی بخوانیم؟ یعنی اگر بالأخره این حرف توی گوشت رفته است و راضی شده‌ای کتاب بخوانی، سؤال بعدی این است که چه کتابی بخوانی؟ حالا من یک فهرست فیروزه‌ای به تو می‌دهم که از تویش بتوانی کتاب‌های مورد علاقه‌ات را انتخاب کنی و براساس آن روزهای عیدت را مرتب کنی.

این فهرست فیروزه‌ای که کمی زودتر از تعطیلات عید ارائه می‌شود، کاملاً یک انتخاب شخصی و در عین حال فیروزه‌ای است. شخصی، یعنی این‌که انتخاب مسئول صفحه است و فیروزه‌ای، یعنی این‌که با توجه به حال و هوای این صفحه انتخاب شده و به درد طرفداران همین صفحه هم می‌خورد، حالا گیرم یکی دو صفحه این‌ورتر یا یکی دو صفحه آن‌ورتر!

پس این شما و این لیست ما:

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی691

1. شازده کوچولو، نوشته‌ی «آنتوان دوسنت اگزوپری»

اگر واقعاً با این همه هیاهو درباره‌ی این کتاب که سال‌هاست اسمش برده می‌شود و جمله‌هایش این‌جا و آن‌جا نقل می‌شود، هنوز آن را نخوانده‌اید و فکر می‌کنید چون کارتونش را دیده‌اید دیگر خواندن ندارد، لطفاً بجنبید.

 واقعاً دیگر خجالت دارد. این کتاب درباره­‌ی «دوست و دوست داشتن» است. موضوعی که از آن فیروزه‌ای‌تر سراغ ندارم.

 

 

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی6912. فراتر از بودن، نوشته‌ی «کریستین بوبن»

بوبن یک نویسنده‌ی فرانسوی است. این کتاب هم کتاب کوچکی است که با ترجمه‌ی خوبی به بازار آمد.

کتابی که خواندنش شاید یک بعدازظهر بیش‌تر طول نکشد، اما یک عمر با شما می‌ماند.

این کتاب نگاه متفاوتی به مرگ دارد.

 

 

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی6913. چه رفتاری خواهم داشت وقتی تیراندازی شروع شود؟ نوشته‌ی «نادر شهریوری» از مجموعه‌ی «پرسش‌های نخستین پاسخ‌های بی‌پایان»

این جلد از این مجموعه، خواننده را در برابر پرسش‌های اخلاقی می‌گذارد و کاری می‌کند که از زاویه­‌ی جدیدی به چیزی به اسم «اخلاق» نگاه کنیم.

ممکن است این کتاب به نظرتان کمی جدی بیاید، ولی به هر حال برای شما هم پیش آمده که گاهی جدی باشید، مگر نه؟

4. سعدی از دست خویشتن فریاد! کتابی از «عباس کیارستمی»

نمی‌شود که بحث فهرست کتاب فیروزه‌ای در میان باشد و جای شعر خالی باشد و نمی‌شود حرفی از شعر باشد و جای آقای سعدی خالی باشد.

این کتاب کوچک و دوست‌داشتنی، انتخاب و روایت فیلم‌ساز معاصر، عباس کیارستمی از غزلیات سعدی شیرازی است. شما با خواندن این کتاب فیروزه‌ای با نگاهی تازه به غزلیات سعدی آشنا می‌شوید. توی این کتاب فقط بیت‌هایی از غزل‌ها انتخاب شده و مصرعی از هر بیت در میان صفحه‌ای سفید نوشته شده و مصرع دیگر وارونه و پایین هر صفحه آمده است. با خواندن هر مصراع که از غزلش جدا شده می‌توانید از چشم عباس کیارستمی به مهم‌ترین موضوع‌های فیروزه‌ای نگاهی دوباره‌ بیندازید: به مرگ، عشق، زندگی، جدایی، بندگی، آفرینشگری، خویشتن، درد و اندوه!

در فرصت‌های مناسبی در آینده، کتاب‌های دیگری از این فهرست برایتان معرفی می‌کنیم.

کد خبر 204469
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز