همشهری آنلاین: سخنگوی اقتصادی دولت با اعلام دلایل ریزش قیمت‌ها در بازار ارز، از تداوم سقوط قیمت ارز در بازار در روزهای آینده خبر داد و گفت: عرضه گسترده ارز مهمترین عامل کاهش قیمت‌ها در بازار بوده اما کاهش برخی التهابات ناشی از فشارهای تحریم‌ها نیز در این باره موثر بوده است.

سید محمد حسینی

سید شمس الدین حسینی در جمع خبرنگاران در مورد وضعیت بازار ارز گفت: گشایش‌هایی در بازار ارز صورت گرفته و بانک مرکزی بر اساس این گشایش‌ها و منابع ارزی که استحصال شده تلاش کرده که عرضه ارز را در ماه‌ها و روزهای پایانی سال افزایش دهد.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: ترمیم ذخایر ارزی کشور و استحصال منابع شرایطی را فراهم کرد که بانک مرکزی توانست در روزهای اخیر ارز بیشتری را به مرکز مبادلات ارزی عرضه کند و این عرضه ارز چندین برابر گذشته است. مهمترین اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت به نقل از مهر در زیر آمده است:

  • سیاست عرضه بیشتر ارز ادامه پیدا خواهد کرد. این مورد مهمترین عامل کاهش نرخ ارز بوده است، البته کاهش برخی التهابات ناشی از فشارهای تحریم‌ها نیز موثر بوده است.
  • {اشاره به شکل گیری یکسری از انتظارات با توجه به تعیین یک تاریخ مثلا ششم فوریه برای نوسانات نرخ ارز در بازارهای جهانی} با ظهور واقعیت‌ها و شکستن انتظارات اتفاقات دیگری رخ می‌دهد.
  • {در مورد جلسه ارزی روز سه شنبه رئیس جمهور با مدیران عامل بانک‌ها} آنچه که ما در جلسات اخیری که در خدمت رئیس جمهور و در بانک مرکزی بودیم، در این جلسه با حضور مدیران بانکی تلاش کردیم که از همه ظرفیت‌ها برای افزایش عرضه ارز استفاده کنیم.
  • مدیریت بازار ارز و تقاضای ارز از سوی دستگاههای مرتبطی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان دنبال می شود و امید است که سیر نزولی نرخ ارز که آغاز شده است، ادامه یابد.
  • {درباره افرادی که از خرید سکه در طرح پیش فروش بانک مرکزی ضرر و زیان دیده‌اند} سیاست پیش فروش سکه تماما در اختیار بانک مرکزی است، البته افرادی که می‌خواهند می‌توانند سکه‌های خریداری کرده در طرح پیش فروش سکه را پس دهند.
  • {در مورد عدم تعیین نرخ ارز در بودجه سال 92 } در جلساتی که حدود یک ماه پیش با نمایندگان مجلس داشتیم، جمع بندی کردیم که اساسا وقتی نرخ ارز در بودجه تعیین نمی‌شود و نیازی به این کار نیست، چرا بخواهیم نرخ ارز را در بودجه بیان کنیم و اصلا نرخ ارز را در بودجه تعیین کنیم.
  • برخی از اقلام و اعداد در بودجه جنبه مصوب ندارد و مبانی محاسبه است. مثلا قیمت نفت در بازارهای جهانی مشخص می‌شود و قیمت ارز در بازار ، مبادله و سیستم بانکی.
  • در نهایت جمع بندی شد که ما بر اساس یک سناریوی واقع بینانه در مورد متغیرهای کلی اقتصاد و ظرفیت اقتصاد به تناسب بخشهای مختلف درآمدی یک عدد کلی برای نفت در بودجه در نظر بگیریم.
  • تلاش ما این است که به این سمت برویم که حتی عدد مطلق درآمدهای نفتی را هم در بودجه کمتر کنیم.
  • {در مورد افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری در لایحه بودجه 92 علی رغم کاهش بودجه سایر نهادها} اصلا چنین تدوینی نداشتیم که بودجه نهادی کم یا زیاد شود بلکه قصد ما رسیدن به واقعیتها بود. اساسا اینکه در کشور اختیارات رئیس جمهور را با نهادی که ذیل یک وزارتخانه است، مقایسه کنیم، این امر کاملا منتفی است.
  • رئیس جمهور مسئول، متولی و پاسخگو در مقابل کل بودجه کشور است و طبق قانون اساسی، بودجه و امور استخدامی جزو اختیارات رئیس جمهور است.
کد خبر 204145
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز