سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس شورای عالی هماهنگی مدیران عامل بانک‌ها با بیان اینکه نیاز بازار ارز به شدت در حال کاهش است گفت: نرخ دلار در مرکز مبادلات ارزی واقعی نیست.

مهر نوشت: فرشاد حیدری در پاسخ به سئوالی در مورد راهکارهای بانکها برای شکستن نرخ کاذب ارز در بازار با توجه به تاکیدات اخیر رئیس جمهور گفت: تامین ارز برای افرادی که ثبت سفارش می‌کنند و بخواهند کالا را به صورت قانونی وارد کشور کنند، انجام می شود.

رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانکهای دولتی با بیان اینکه در حد ثبت سفارشات، شبکه بانکی تامین ارز خواهد کرد، گفت: این کار برای این است که نیاز واردکنندگان به بازار آزاد وجود نداشته باشد و آنها به بازار آزاد ارز برای تامین ارز مراجعه نکنند.

وی گفت: گرچه این مورد اجرایی می شد اما هم اکنون بازار مبادلات ارز آرام آرام در حال جا افتادن است و بهتر می تواند سرویس دهی به وارد کنندگان را انجام دهد، به همین لحاظ نیز نیاز بازار ارز به شدت در حال کاهش است.

مدیرعامل بانک ملی اظهار امیدواری کرد که نرخ ارز در بازار به تدریج به نرخ مبادله ای نزدیک شود و در عین حال گفت: نرخ دلار حتی همان نرخ بازار مبادله ای هم نیست. بازار مبادله ای برای برقرار کردن تعادل در اقتصاد است و استنباط ما این است که تا به تعادل برسیم، نرخ برابری ریال بهبود می یابد.

وی در مورد پیش فروش سکه گفت: پیش فروش سکه برای تامین نیاز مردم به سکه است و از سوی دیگر، به منظور جمع آوری نقدینگی سرگردان در اقتصاد در حال انجام است و اجرای هر دوی این موارد الزامی است.

حیدری با بیان اینکه بانک مرکزی در صورت رسیدن به هدف حتما اجرای طرح را متوقف خواهد کرد، در پاسخ به این سئوال که چرا بانک مرکزی این بار اجرای طرح را برعهده بانک ملی نگذاشت؟ گفت: با توجه به حجم عملیات بانکها و توزیع مناسب خدمات بین آنها، بانک مرکزی تدبیر می کند که کدام بانک سکه را پیش فروش کند.

وی، میزان کارمزد فروش هر قطعه سکه را 500 تومان برای بانک عامل اعلام کرد و گفت: مبلغ پیش فروش سکه در همان روز فروش به حساب بانک مرکزی واریز می شود و به هیچ وجه در بانک عامل نمی ماند.

حیدری همچنین در مورد توزیع اسکناس نو شب عید به بازار و ارائه خدمات بانکی پایان سال به مردم گفت: بانک مرکزی معمولا سهمی را برای هر بانک در نظر می گیرد و بانکها بر اساس تعداد شعبات خود آن را توزیع می کنند. توزیع پول نو معمولا در دهه سوم اسفندماه بین مشتریان انجام می شود، همچنین 20 درصد شعب کشیک بانک ملی به ارائه خدمت در روزهای پایانی سال خواهند پرداخت.

کد خبر 204158
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز