گروه اقتصادی: با مشخص شدن ابعاد تازه‌تری از توافقات سیاسی در عرصه بین‌الملل، روز گذشته بهای سکه و دلار در بازار تهران به‌شدت سقوط کرد؛ تا جایی که پیش‌بینی‌ها از رسیدن نرخ دلار در بازار آزاد به کمتر از سه هزار تومان تا پایان سال حکایت می‌کند.

ارز

کارشناسان معتقدند که درصورت تداوم این روند و عدم‌بروز اتفاقات پیش‌بینی نشده طی روزهای آینده، قیمت‌ها تا پیش از پایان سال به‌شدت کاهش یابد.

کاهش دوموتوره قیمت ارز

سید کمال سیدعلی معاون سابق ارزی بانک مرکزی می‌گوید: البته براساس برآورد‌های اقتصادی ظرفیت بیش از سه هزار تومان برای دلار وجود ندارد. او در گفت‌وگو با همشهری پیش‌بینی می‌کند که با روند مثبت مذاکرات هسته‌ای، اقتصاد کشور هم شاهد گشایش‌های قابل‌توجهی باشد.

به گفته او در این شرایط بسیاری از دارندگان ارز که صرفا به‌منظور کسب سود وارد این بازار شده بودند، ارز خود را به بازار عرضه کرده و باعث تشدید کاهش قیمت‌ها خواهند شد. سیدعلی البته تأکید کرد که در مدت باقیمانده تا پایان سال بانک مرکزی باید ضمن عرضه بیشتر ارز در مرکز مبادلات، نظارت دقیقی بر روند قیمت‌ها در بازار داشته باشد. او بر این باور است که اقدامات پلیسی همانگونه که تا‌کنون نتوانسته بازار ارز را مدیریت کند، از این به بعد هم نخواهد توانست تأمین‌کننده اهداف مدنظر برای سیاستگذاران پولی باشد. او افزود: اگر مسائل و روند مذاکرات همینطور مثبت بماند و بانک مرکزی هم اقدام به افزایش عرضه ارز کند، دلار دو هزار 800 یا حداکثر دو هزار 900تومانی تا پایان سال دور از انتظار نیست.

آهنگ کاهش قیمت‌ها تندتر می‌شود

فرید ضیاءالملکی کاهش قیمت‌ها را شدیدتر از سیدعلی ارزیابی کرده و می‌گوید: اگر اوضاع بهبود یابد نرخ دلار تا دو هزار تومان هم کاهش خواهد یافت. به گفته این کارشناس اقتصادی شرایط کنونی همانگونه که تحریم‌ها به‌تدریج برداشته می‌شود، اندک اندک رو به آرامش می‌رود. او ادامه داد: البته در روزهای پایانی سال از آنجا که تقاضا برای سکه به‌منظور هدیه دادن و ارز به‌منظور مسافرت افزایش یافته، شاید آهنگ کاهش قیمت‌ها کندتر شود اما این فرایند در سال جدید به شرط بهبود اوضاع سیاسی تشدید خواهد شد.

کد خبر 203885
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز