مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ستاره‌شناسان از شناسایی یک دنباله‌دار جدید خبر داده اند که در اکتبر 2014 با سیاره مریخ برخورد خواهد کرد

دنباله‌داری که 2014 با مریخ برخورد می‌کند

به گزارش ایسنا، دنباله‌دار C/2013 A1 در سوم ژانویه 2013 توسط رابرت مک‌ناوت، شکارچی دنباله‌دار سرشناس در رصدخانه سایدینگ اسپرینگ استرالیا شناسایی شد.

ستاره‌شناسان دیگر در پروژه پژوهش آسمان کاتالینا در آریزونا در هشت دسامبر 2012 تصاویری از این دنباله‌دار را در فهرست خود شناسایی کرده بودند که اطلاعات بیشتری را در مورد حرکات این جسم ارائه می‌کرد.

این مشاهدات به ستاره‌شناسان اجازه داده تا مسیر احتمالی این دنباله‌دار را در اطراف خورشید دنبال کنند. مسیر محاسبه شده نشان داده که C/2013 A1 در 19 اکتبر 2014 به مریخ خواهد رسید.

این امر ضرورتا به معنی بروز یک برخورد نیست. بهترین برآوردها در حال حاضر بر این مبناست که این دنباله‌دار در فاصله ایمن 900 هزار کیلومتری از سطح مریخ عبور خواهد کرد.

در مقایسه، سیارک 2012 DA14 که اخیرا از کنار زمین عبور کرد، از فاصله نزدیک‌تری برخوردار بود اما با اطلاعات کمی که در دست است، این محاسبات از دقت زیادی برخوردار نیستند. امکان دارد که این دنباله‌دار با فاصله 36 میلیون کیلومتری از کنار مریخ عبور کرده یا بالعکس به طور مستقیم با آن برخورد کند.

به گفته ستاره‌شناسان، عبور این سنگ آسمانی از کنار مریخ با تلسکوپ‌های کوچک از زمین قابل مشاهده خواهد بود. همچنین از منظر مریخ نیز این عبور می‌تواند به جذابیت عبور "ابردنباله‌دار آیسون" از زمین باشد که امسال قابل مشاهده خواهد بود.

با فرض اینکه مدار C/2013 A1 به اندازه کافی به مریخ نزدیک باشد، این دنباله‌دار توسط کاوشگرهای حاضر در سطح سیاره مریخ یا ماهواره‌های مداری آن قابل مشاهده خواهد بود.

کد خبر 203632
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز