پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: تحلیلگران سی ان ان تاکید دارند که سقوط آمریکا از پرتگاه مالی هم به زیان دولت هم به زیان کنگره آمریکاست.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان جسیکا یلین خبرنگار مسائل کاخ سفید درباره بحران کسری بودجه آمریکا و خطر تحقق پرتگاه مالی گفت به احتمال حاصل نشدن توافق در کنگره درباره نحوه کاهش کسری بودجه و کم شدن خودکار بودجه دولت و افزایش مالیات‌ها زیاد است اما قرار است تا قبل از ضرب الاجل تعیین شده، سنا لایحه‌ای را تصویب کند که هدف از آن جلوگیری از کاهش خودکار بودجه است.

البته انتظار می‌رود جمهوریخواهان مانع تصویب این طرح شوند. روز بعد نیز انتظار می‌رود رئیس جمهور به جمهوریخواهان بگوید اگر بر موضع خود پافشاری کنند، متهم خواهند شد که مسئول این بحران هستند بنابراین بهتر است با دموکرات‌ها در این باره توافق کنند. شاید این روش کارساز باشد اما آخرین فرصت است.

مجری سی ان ان گفت نظرسنجی مشترک ای بی سی نیوز و واشنگتن پست نشان می‌دهد فقط چهل و سه درصد از مردم احساس می‌کنند باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مدیریت خوبی در این خصوص دارد و پنجاه و دو درصد مدیریت او را ضعیف می‌دانند. البته درباره جمهوریخواهان نیز، فقط بیست و شش درصد از مردم موضع گیری جمهوریخواهان را در کنگره درست می دانند و شصت و هفت درصد با آن مخالفند. این خود نشان می‌دهد که این قضه هیچ برنده واقعی چه از جانب دولت و چه در جبهه جمهوریخواهان ندارد.

گلوریا بورگر تحلیلگر ارشد سیاسی هم گفت حرف کاخ سفید این است که مردم آمریکا بیشتر طرف دولت را دارند و کمتر طرفدار جمهوریخواهان هستند. با وجود این اگر به نظرسنجیها درباره مدیریت اقتصادی رئیس جمهور نگاه کنید می بینید که در مقایسه با نظرسنجیهای قبلی پنج درصد سقوط داشته است. بنابراین می بینیم که این مسئله نیز بر محبوبیت رئیس جمهور تاثیر منفی داشته است. در هر حال این مسئله به زیان همه است.

جیک تاپر خبرنگار ارشد سی ان ان در واشنگتن هم گفت طرحی که دموکرات‌ها برای جلوگیری از تحقق پرتگاه مالی داده‌اند و به مقررات وارن بافیت سرمایه گذار بزرگ شهرت دارد، شامل افزایش مالیات‌هاست و کسانی که بیش از یک میلیون دلار درآمد سالیانه دارند، باید دست کم سی درصد مالیات پرداخت کنند. اما جمهوریخواهان می‌خواهند با پایین آوردن هزینه‌ها و بودجه دولت عملا از میلیونرها حمایت کنند و این علت اصلی مخالف رئیس جمهور و دموکرات‌ها با جمهوریخواهان بر سر کاهش کسری بودجه است.

کاخ سفید امیدوار است با نزدیک شدن ضرب الاجل تعیین شده، بتواند فشار بیشتری بر جمهوریخواهان بیاورد تا طرح او را بپذیرند.

کد خبر 203475
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز