همشهری آنلاین: نکوداشت حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد، قرآن پژوه نامی با پیام آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی و انتشار کتابی از رسول جعفریان درباره مهدوی راد عصر سه شنبه هشتم اسفند در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

sobhani

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا آیت الله العظمی جعفر سبحانی در این پیام به شخصیت علمی حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد اشاره کرد و جایگاه او را در فعالیت های قرآن پژوهی ستود. متن این پیام به شرح زیر است

با اهداء سلام به شخصیت‌های والایی که در این فضای روحانی حضور دارند، و نیز به کسانی که این همایش را به عنوان بزرگداشت یکی از خدمتگزاران‌ قرآن و حدیث برپا کرده‌اند، سخن خود را با آیه‌ مبارکه سوره مجادله، آیه یازدهم آغاز می‌کنم:

«یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ»

قرآن‌ مجید، وحی الهی و کتاب قرن‌ها و نسل‌های تا روز رستاخیز است‌ و حدیث صاحب رسالت‌(ع) و امامان معصوم‌(ع)، نیز از نظر محتوا با کتاب آسمانی همسو و همسنگ‌ می‌باشد. ارزش کار هر انسانی بدان بستگی دارد که در خدمت چه موضوعی قرار گیرد؟ مسلما‌ خدمتگزار‌ این دو اثر گرانبها یعنی قرآن‌ و حدیث، و به تعبیر‌ دیگر «ثقلین‌»، از ارزش بالایی برخوردار است.

قهرمان گفتار ما‌، جناب حجت‌الاسلام ‌و المسلمین‌ آقای حاج‌شیخ محمد‌علی مهدوی‌‌راد ‌ـ‌ دامت‌‌افاضاته‌ـ ‌در روزگار ما، در شمار افراد برجسته‌ای است که با آثار قلمی خود، در خدمت کتاب آسمانی و احادیث اسلامی قرار گرفته است.

اثر گرانسنگ‌ وی به نام «تدوین‌الحدیث‌ عند‌الشیعه‌ الامامیه‌» کتاب سودمندی است که می‌تواند به بسیاری از اوهام و پندار‌ها درمورد حدیث شیعه‌ عملا پاسخ دهد. در این میان، اثر دیگر استاد با همکاری دوستان دیگر به نام میراث قرآنی شیعه، به سان درّ شاهوار می‌درخشد.

ابتکار و تحول از نعمت‌هایی است که به کمتر کسی داده شده ولی جای خوشبختی است که جناب مهدوی‌راد از این نعمت، به خوبی برخوردار است‌ و گواه آن، تاسیس مجله‌ حوزه و پس از آن، تاسیس مجله آیینه پژوهش و هر دو مجله، بالأخص دومی می‌تواند به حرکت علمی در حوزه توان بیشتری بخشد.

اینجانب، دامن سخن را کوتاه کرده و از برگزار‌کنندگان این همایش سپاسگزاری نموده و امید آن دارد که استاد مهدوی‌ راد، در ایجاد مثل و تربیت افرادی که ادامه‌دهنده این همه افکار و آثار باشد، کوشش بیشتری نمایند. والسلام‌‌علیکم و رحمه‌الله و برکاته

قم‌ ـ حوزه علمیه - جعفر سبحانی‌ - 5/12/1391

در این مراسم  علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از استادان دانشگاه و روحانیت حاضر در این جلسه و همچنین موسسه خانه کتاب به دلیل برگزاری چنین نکوداشتی گفت: تجلیل و تکریم از عالمان نوعی پاسداشت علم محسوب می‌شود.

علی اسماعیلی، در این آیین با بیان این‌که کتاب در نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاه والایی دارد، اظهار کرد: کتاب (قرآن) معجزه پیامبر اکرم(ص) است. قرآن نیز سرآمد همه کتاب‌ها به شمار می‌آید. همچنین اسلام به عنوان پرچمدار کتاب و کتابخوانی محسوب می‌شود.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کشور جمهوری اسلامی ایران درباره کتاب پیشینه تاریخی و فرهنگی دارد. شمارگان کتاب‌ها و کتابخانه‌ها بیانگر این مطلب‌اند که ایران همواره به کتاب و کتابخوانی اهمیت داده است.

وی با بیان این‌که کتاب یک ابزار دفاعی است، افزود: امروز جنگ نرم دشمن تمام فضای دنیا به‌ویژه قشر جوان را فراگرفته است. بنابراین، وظیفه داریم تا در مقابله با جنگ نرم به دفاع بپردازیم که کتاب بهترین وسیله دفاعی در این حوزه است.

اسماعیلی توضیح داد: اگر در نخستین روز‌های انقلاب اسلامی شاهد تولید یک‌هزار عنوان کتاب در کشور بودیم اکنون حدود 70 هزار عنوان کتاب در کشور تولید می‌شود و این موضوع نشان‌دهنده جایگاه والای کتاب در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی بیان کرد: باید بکوشیم تا کتاب را به عنوان یک نیاز دائمی و مستمر در زندگی مردم به‌ویژه جوانان بپرورانیم. اگر کتاب تبدیل به یک نیاز اساسی شود آن‌گاه می‌توان زمینه‌های انس به کتاب را در مردم ایجاد کرد.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: این کتاب است که مانند یک خورشید بر جهانیان می‌تابد و هیچ مرزی را از نظر زمان و مکان نمی‌شناسد. کتاب هر گونه شک، ظن و گمان را دور می‌کند و به همین دلیل کتاب نور است.

اسماعیلی افزود: شناخت اهمیت کتاب نیازمند پژوهش و تحقیق است. بنابراین، تجلیل از پژوهشگران و عالمانی مانند استاد محمدعلی مهدوی‌راد کاری بسیار ارزشمند محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری مراسم‌ تجلیل از عالمان، پژوهشگران و محققان باعث معرفی و انتقال تجربیات آن‌ها به نسل جوان می‌شود. این‌گونه مراسم‌‌ها جوانان را با زندگی علمی، فرهنگی و دینی عالمان آشنا می‌کند و جوانان می‌کوشند تا آن‌ها را در زندگی خود الگو قرار دهند.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا همواره فرهنگ تعیین‌کننده سیاست و اقتصاد باشد چرا که در غیر این‌صورت نگاه سودانگاری به فعالیت‌ها خواهد شد.

اسماعیلی در پایان با بیان این‌که در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که 72 درصد افراد آن در رده سنی زیر 30 سال قرار دارند و همه تشنه دریافت معارف و علوم‌اند، گفت: امیدوارم توفیق پیدا کنیم تا علم و معنویت را همزمان در کنار هم در زندگی جامعه داشته باشیم.

علی شجاعی‌صائین، نیز در این مراسم با بیان این‌که استاد محمدعلی مهدوی‌راد را به سختی توانستیم برای برگزاری چنین جلسه‌ای راضی کنیم، اظهار کرد: وی به دلیل فروتنی و تواضعی که دارد، به برپایی این جلسه رضایت نداشت. بنابراین، مدت‌ها برای جلب این رضایت وقت صرف کردیم.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب در ادامه سخنانش گفت: این سیره همه بزرگان است و البته برای ما درس و آموزه بزرگی است.

شجاعی‌صائین عنوان کرد: برگزاری چنین جلسه‌هایی بهانه‌ای برای بیان تنها بخشی از فعالیت‌ها و کارنامه غنی بزرگانی مانند استاد محمدعلی مهدوی‌راد است. البته ما این توانایی را نخواهیم داشت تا به معرفی همه جنبه‌های علمی و فرهنگی و خصلت‌های چنین عزیزانی بپردازیم اما به نظرم این جلسه‌ها گوشه‌ای از ارادت ما نسبت به این بزرگان و عالمان در راستای معرفی شخصیت و فعالیت‌های دینی، فرهنگی و علمی آن‌ها به شمار می‌آید.

در پایان علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه برخی از روحانیون و علمای حاضر در جلسه با اهدای لوح تقدیر از استاد محمدعلی مهدوی‌راد تجلیل کردند.

همچنین در پایان از دو کتاب ویژه بزرگداشت محمد‌علی مهدوی‌راد رونمایی شد. نخست کتاب «جشن‌نامه» که به پاسداشت مقام علمی و تکاپوی دانشی استادمحمدعلی مهدوی‌راد اختصاص دارد و شامل 25 مقاله است که به کوشش رسول جعفریان از سوی کتابخانه تاریخ اسلام منتشر شد و کتاب دیگری که از سوی موسسه خانه کتاب به چاپ رسیده و شامل زندگینامه و بررسی آثار استاد محمدعلی مهدوی‌راد است.

کد خبر 203231
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز