همشهری آنلاین: امام جمعه لارستان حب اهل بیت(ع)، دستگیری مستمندان و اخلاص را مهم‌ترین ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله موسوی لاری دانست.

حجت‌الاسلام محمد نوربخش، امام جمعه لارستان در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه فارس، مرحوم آیت‌الله سید مجتبی موسوی لاری را یکی از چهره‌های ناشناخته و گمنام که دارای فعالیت‌های جهانی در عرصه تبلیغ دین اسلام بود، دانست و گفت: آن عالم ربانی به تنهایی در رابطه با تبلیغ، ارشاد و رساندن احکام ناب محمدی(ص) و احکام نورانی قرآن در سراسر جهان فعالیت داشت و انتظاری نیز از کسی نداشت که او را در این مسیر یاری کند.

وی با یادآوری آشنایی 40 ساله خود با آن عالم فقید گفت: مرحوم آیت‌الله موسوی لاری در سال 1357 به‌علت بیماری به آمریکا سفر کرد که به دعوت یکی از سازمان‌های اسلامی، مدتی را در آمریکا مستقر بودند.

حجت‌الاسلام نوربخش ادامه داد: آن مرحوم در این سفر بررسی کاملی از چهره‌های اسلام و مسلمانانی که در آمریکا ساکن بودند داشت به همراه بررسی موقعیتی که بر جهان غرب حاکم بود و نخستین کتاب خود را آن‌جا تحت عنوان «سیمای تمدن غرب» نوشت که به 15 زبان زنده دنیا ترجمه شد.

امام جمعه لارستان افزود: پس از سفر به آمریکا، آن عالم ربانی مدتی نیز به انگلستان و فرانسه رفت و سپس به ایران بازگشت و پس از بازگشت به ایران کتابی را به نام «مبانی اعتقادات» تألیف کرد که در ابتدا به‌صورت مقاله بود اما بعدها جمع‌آوری و به شکل کتاب تدوین شد و هم‌اکنون به زبان‌های زنده دنیا چون انگلیسی، روسی، فرانسه، اردو، استنانبولی، ژاپنی، بلغاری، رومانیانی، چینی، بنگالی و آلمانی ترجمه شد.

وی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی مدرسه‌ای در قم به‌نام مدرسه حضرت امام (ره) تأسیس شد که در آن طلاب خارجی از کشورهای مختلف جهانی حضور پیدا می کردند اما مرحوم آیت‌الله موسوی لاری قبل از پیروزی انقلاب این طلاب را به منزل خود دعوت می‌کرد و کتاب‌هایی را در اختیار آنان جهت ترجمه قرار می‌داد ضمن اینکه تمامی مخارج این ترجمه‌ها نیز با هزینه شخصی خود به طلاب خارجی پرداخت می‌کرد و پس از کتاب‌های مذکور را به چاپ انبوه رسانده و به نقاط مختلف جهان ارسال می‌کرد.

حجت‌الاسلام نوربخش با تصریح اینکه این کتاب‌ها در کشورهای دیگر اثرات بسیار مثبتی داشته است، گفت: هم‌اکنون در کشورهای آفریقای و اروپایی، مسلمانان تنها کتابی را که جزء کتب دینی خود در کتابخانه دارند، کتاب‌های آیت‌الله موسوی لاری است و هیچکس هم از این فعالیت‌ها خبر نداشت.

این استاد حوزه و دانشگاه به «مرکز نشر معارف اسلامی در جهان» اشاره کرد و گفت: آن محقق برجسته مؤسسه‌ای را به‌عنوان «دفتر گسترش فرهنگ اسلامی در خارج از کشور» تأسیس کرد و بعداً به‌نام «مرکز نشر معارف اسلامی در جهان» تغییر نام یافت که این مؤسسه دارای مهمان‌سرایی برای طلاب خارجی بود.

وی ادامه داد: در این مرکز نامه‌هایی که از تمامی نقاط جهان ارسال دریافت می‌شد توسط همین طلاب خارجی به فارسی ترجمه می‌شد و تمام آن‌ها به‌صورت یک پوشه اختصاصی برای هر کشور در این مرکز نگه‌داری می‌شد که یک شعبه از آن مرکز نیز در شهرستان لارستان تأسیس شد که در آن نامه‌های متعددی از کسانی که مسلمان و شیعه شدند وجود دارد.

حجت‌الاسلام نوربخش با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب بیخودی از کسی تعریف و تمجید نمی‌کنند، گفت: وقتی که معظم‌له فرمودند مرحوم آیت‌الله موسوی لاری به تنهایی در رابطه با تبلیغ و ارشاد اسلامی فعالیت داشت به‌دلیل همین فعالیت‌های عظیم آن مرحوم بود.

امام جمعه لارستان با بیان اینکه آن عالم فقید اهل تظاهر و ریا نبود، افزود: مرحوم آیت‌الله موسوی لاری کتابی را پیرامون اعتقادات و اخلاق نوشت که قبل از اینکه چنین کتابی را تألیف کند وجودش مظهر تقوا، اخلاق و پرهیزگاری بود.

وی آن مرحوم را انسانی بسیار قانع برشمرد و گفت: او هیچ‌گاه از کسی کمک نخواست و بحمدالله تا لحظات آخر عمر خود نیز فعالیت‌ها و تبلیغاتش برای دین اسلام برقرار بود که اکنون نیز فرزندان ایشان ادامه‌دهنده راه پدر خواهند بود.

حجت‌الاسلام نوربخش با یادآوری اینکه مرحوم آیت‌الله موسوی لاری 6 ماه از سال را در لارستان به‌سر می‌برد، گفت: در این شهرستان خدمات عالی و ارزنده‌ای را جهت خدمت به مردم ارائه کرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: آن عالم ربانی مؤسسه‌ای را تحت عنوان «مکتب‌الزهرا» در شهرستان لارستان تأسیس کرد که فعالیت‌های آن را می‌توان در استان فارس بی‌نظیر خواند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مهم‌ترین ویژگی‌های آن عالم ربانی اشاره کرد و گفت: نخستین ویژگی او، ولایت و دوستی اهل بیت(ع) بود به‌طوری که تمام تألیفات او در راستای حب اهل بیت(ع) قرار داشت.

حجت‌الاسلام نوربخش دستگیری مستمندان را از دیگر ویژگی‌های آن عالم ربانی برشمرد و گفت: همچنین اخلاص در عمل را می‌توان از جمله ویژگی‌های شخصیتی مرحوم آیت‌الله موسوی لاری برشمرد.

امام جمعه لارستان در پایان ابراز امیدواری کرد: بتوانیم راه این بزرگان را ادامه دهیم زیرا راه آنان همان تحقق اهداف امام راحل و شهدا بود.

کد خبر 205063
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز