همشهری آنلاین: معاون اول دولت اصلاحات با بیان اینکه «هیچ‌گاه نمی‌گویم که حتماً باید به دوران آقایان هاشمی و خاتمی برگردیم.» گفت: اگر می‌گوییم اصلاح‌طلبی؛ نمی‌توانیم حرکت رادیکالی داشته باشیم. باید در چارچوب قوانین کشور فعالیت کرد. البته اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه دنبال براندازی نبودند و به صورت مسالمت‌آمیز خواستار اصلاح امور بوده و هستند.

فارس نوشت: محمدرضا عارف در دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، صنعتی‌شریف با اظهار نگرانی از وضعیت فعلی جنبش دانشجویی گفت: از سال‌های میانی دهه 60 مسیر نگران‌کننده‌ای در جنبش دانشجویی مشاهده شد و اکنون به جایی رسیده که در عمل جنبش دانشجویی را باید حذف شده بدانیم. این جنبش هیچ جایگاه و سهمی حتی در جریان‌های صنفی دانشگاهی ندارد؛ متأسفانه در دانشگاه‌ها تشکیلاتی فرمایشی ایجاد شده که هر از گاهی صدایی از آن بیرون می‌آید اما تشکل به معنی آنکه مستقل باشد و به اتکای آن انگیزه‌ها و اندیشه‌های دانشجویی شکل بگیرد وجود ندارد.

وی افزود: می‌گوییم دانشجو پرسشگر باشد و برای اینکه دانشجو به پرسشگری برسد از پرخاشگری شروع کند بهتر است. مسئولین ذی‌ربط دانشگاهی همچون پدر تحمل پرخاش دانشجویان را داشته باشند و به نظرات و دیدگاه‌های تشکل‌های دانشجویی توجه کنند و برای اینکه جنبش دانشجویی بتواند در جایگاه واقعی خودش قرار بگیرد دانشجویان هم آمادگی پرداخت هزینه را داشته باشند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با تاکید بر احیای جنبش دانشجویی گفت: علی‌رغم تمامی محدودیت‌هایی که در دانشگاه‌ها وجود دارد دانشجویان تلاش کنند تا جنبش دانشجویی مجدداً احیا شود. وجود تشکل‌های دانشجویی فعال به نفع کشور و کمک به اصلاح امور است و رشد و اعتلای دانشجویان را به دنبال خواهد داشت.

عارف در ادامه با اشاره به خط و مشی اصلاح‌طلبی گفت: اگر می‌گوییم اصلاح‌طلبی؛ نمی‌توانیم حرکت رادیکالی داشته باشیم. باید در چارچوب قوانین کشور فعالیت کرد. البته اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه دنبال براندازی نبودند و بصورت مسالمت‌آمیز خواستار اصلاح امور بوده و هستند.

معاون اول دولت اصلاحات با بیان اینکه «نظام، آلترناتیو ندارد» گفت: هیچ‌کدام از اصلاح‌طلبان آلترناتیو نظام نیستند؛ ما نظام را قبول داریم و می‌گوییم در داخل نظام باید اصلاحات صورت بگیرد و ما به عنوان اصلاح‌طلبانی که جریانی اصیل در ایران محسوب می‌شود نه می‌توانیم با نظام قهر کنیم و نه باید قهر کرد.

عارف با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: من هیچ‌گاه نمی‌گویم که حتماً باید به دوران آقایان هاشمی و خاتمی برگردیم بلکه باید از تجربه آن زمان و حتی تجربه سالیان اخیر برای اصلاح امور استفاده کرد و اگر در این هشت سال هم جایی کار خوبی صورت گرفت، باید آن را ادامه داد.

وی اضافه کرد: ما اصلاح‌طلب هستیم و اصلاح می‌کنیم. قرار نیست تصمیماتی که در این هشت سال گرفته شده را نادیده بگیریم. تصمیمات ناگهانی و جهشی و خلق‌الساعه برای کشور هزینه دارد و باید از آنها حتی‌الامکان پرهیز کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: باید به دنبال برگرداندن ساختارها و اجرای بی چون و چرا قوانین برنامه و اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی بخش‌های مختلف بود.

وی راه حل مشکل اقتصاد کشور را اجرای دقیق سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی دانست و گفت: بعد از مهار تورم هیچ راهی جز توجه به اشتغال نداریم و در این زمینه هم تجربه موفقی داریم. متوسط 850 هزار فرصت شغلی در سال عملکرد دولت اصلاحات در این زمینه است و می‌توان با برگرداندن ثبات اقتصادی و جلب سرمایه، انجام اصلاحات ساختاری و ارتقا جایگاه نهادهای مهم تصمیم سازی و تصمیم‌گیری مانند شورای عالی اشتغال، شورای اقتصاد و شورای پول و اعتبار زمینه اشتغال‌زایی را فراهم کرد.

عارف همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفت: حل بسیاری از مشکلات و نارسایی‌ها را نتیجه انتخابات پرشور می‌دانم؛ اگر در قدرت باشیم می‌توانیم زمینه رفع حصر و آزادی زندانیان را فراهم کنیم. البته امیدوارم مسئولان و نهادهای مسئول قبل از انتخابات با رفع محدودیت‌ها زمینه مشارکت جدی همگان را در انتخابات فراهم کنند.

کد خبر 203186
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز