همشهری آنلاین: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اصلاح‌طلبان حق دارند در انتخابات 92 شرکت کنند اما افرادی که در جریان فتنه بودند با تعهد دادن نیز نمی‌توانند به انتخابات بیایند.

به گزارش فارس، محمدحسین صفارهرندی در نشست تحلیل سیاسی اساتید معارف دانشگاه‌های تهران در محل دانشکده حقوق دانشگاه تهران استراتژی‌ دشمن در انتخابات را در سه محور «عدم مشارکت»، «گزینش مطلوب دنیای سلطه» و «آشوب و اغتشاش» نام برد و گفت: هر چه مردم بیشتر در انتخابات شرکت کنند توفیقات نظام و ظرفیت‌هایی که از این رهگذر برای نظام حاصل می‌شود بیشتر شده و اعتماد به‌نفس نظام در جامعه بین‌الملل بالا می‌رود.

صفار هرندی افزود: برخی می‌گویند توسعه مشارکت مستلزم تغییر آئین نظام در پای‌بندی به این است که شورای نگهبان کسانی را که مخالف نظام‌مند تائید نمی‌کند، حال مطرح می‌کنند که شورای نگهبان این محذوفات را دنبال نکند. یا اینکه جدیدا علمی را برداشته‌اند که انتخابات باید آزاد باشد تا همه در آن شرکت کنند.

وی تأکید کرد: برای افزایش مشارکت در انتخابات مطرح می‌شود اگر تنوع و رقابت بالا در انتخابات باشد، می‌توان امیدوار شد که تعداد رأی‌دهندگان نیز بالا برود؛ اما همه قواعد استثناء بردار است، استثنا در این است که استنباط مردم از مشارکت این نباشد که این تکثر به نفع کشور نیست بلکه سرمایه و فرصت‌سوزی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: بطور مثال در انتخابات سال 81 که تنوع کاندیداها در آن بالا بود و اصلاح‌طلبان حاکمیت را در دست داشتند، گفتند می‌خواهیم یک رقابت داخلی هم در انتخابات شورای شهر راه‌ بیندازیم و 5 لیست از جبهه اصلاحات بیرون آمد. طبق این قاعده، این انتخابات باید سرآمد دیگر انتخابات می‌شد؛ اما می‌توان گفت یکی از ورشکسته‌ترین و بی‌آبروترین‌ها در نوع خود شد و در حدود 12 درصد در تهران و 32 درصد در شهرستان‌ها رأی دادند.

صفار هرندی گفت: الزاماً تنوع منجر به افزایش انگیزه مشارکت نمی‌شود، در تجربه سال 81 در تکثر نامزدها برای انتخابات شورای شهر یک نوع دلزدگی برای مردم حاصل شد زیرا جنجال اصلاح‌طلبان (اعضای مشارکت، کارگزاران و همبستگی) آن قدر بالا گرفت که وزارت کشور 6 ماه مانده به عمر شورا آن را منحل اعلام کرد. وقتی خبر دعواهای روزمره شورا به مردم داده می‌شد مردم نسبت به شورا تنفر پیدا کرده بودند. پس نتیجه می‌گیریم هر نوع رقابت هم مناسب نیست. مثال دیگر در این زمینه زمانی بود که در انتخابات اخیر مجلس، اصولگرایان در درون خود انشعاباتی را تشکیل دادند و حاصلش تجربه‌های تلخی مانند تجربه‌های اصلاح‌طلبان شد.

وی در ادامه تاکید کرد: سلایقی که پای‌بندی به نظام را اعلام کرده باشند و التزام عملی‌شان را نشان داده باشند می‌توانند در انتخابات کاندیدا شوند. اما تجربه تلخ فتنه 88 نشان داد برخی با وجود اینکه روی قانون‌مداری تاکید می‌کنند وقتی نتایج انتخابات به نفع‌شان نبود بازی را به هم زدند. با این وجود حق سوء ظن به برخی هست اما نباید از ورود آنها به این دوره و کاندیداتوری آنها جلوگیری شود. راهش این است که آنها بطور علنی اعلام کنند که کاری که در آن دوره انجام دادند، مطلوب‌شان نبود و اظهار برائت از فتنه کنند. این کار نه سیاسی است و نه تلافی‌گری بلکه تضمینی برای سلامت انتخابات و آرامش عمومی است.

صفارهرندی افزود: اصلاح‌طلبان حق دارند در این انتخابات شرکت کنند و کسی هم نمی‌تواند جلوی حضورشان را بگیرد، علی‌القاعده افرادی که در جریان فتنه بودند با تعهد دادن نمی‌توانند به انتخابات بیایند اما کسانی که در فتنه حضور نداشته اما جزو جریان فکری اصلاح‌طلبی هستند،حق حضور دارند. مقام معظم رهبری هم به آنها اعتماد دارند و حکم‌های آنها را برای حضور در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام امضا کرده و آنها را در خانواده نظام قبول دارند، با ساز و کارهای تضمین سلامت آینده باید حضورشان در انتخابات دیده شود.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگر مردم احساس کنند رأی‌شان در زندگی و معیشت‌شان تأثیر دارد در این انتخابات حضور پیدا می‌کنند. باید از هر حرکتی که منجر به عدم دستیابی این نتیجه شود، جلوگیری کرد. حرکت نظام باید طوری باشد که انگیزه مردم بیشتر شود و خوب شدن اوضاع را به چشم خود ببینند. وقتی نظام نشان دهد که مردم در آستانه سال نو رها نشده‌اند می‌تواند یکی از این کارهای مثبت باشد، مانند یارانه نوروز دولت به مردم. البته ناهنجاری‌های اقتصادی باید از ریشه حل شود.

صفار هرندی یادآور شد: بخشی از افسارگسیختگی در بازارها نشان می‌دهد که دولت می‌توانست لگام آنها را به دست بگیرد و از بروز این مشکلات جلوگیری کند مانند بحران "ارز و دلار" که سازمان‌هایی تابعه دولت هستند و شاید آنقدر نگاه دولتمردان معطوف به حاشیه‌ها شده که آنها را از تمرکز بر این مسائل مهم و اساسی باز داشته است.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنرانی خود گفت: پیوند با ولایت فقیه فقط کافی به اظهار ارادت نیست؛ در جامعه رهبری محور وحدت هستند و باید این مهم را جا انداخت و افرادی که برای انتخابات عرضه می‌شوند باید با این معیار محک‌ زده شوند. عنصر دیگر کارآمدی فرد منتخب است که وی باید در حد بالایی به انجام امور آگاهی و التزام داشته باشد و اگر فرد این ویژگی‌ها را داشته باشد دشمن برای عرضه فرد وابسته به خارج ناکام می‌ماند.

کد خبر 203024
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز