همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی محمد حسن نامی را به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انتخاب کردند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز- سه شنبه ۸ اسفند- محمد حسن نامی ، وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات را با ۱۷۷ رای موافق از مجموع ۲۴۳ رای برای تصدی این وزارتخانه انتخاب کردند.

نطق " نامی" در صحن علنی مجلس؛
مشکل کارگزاران و پیمانکاران مخابرات باید به سرعت حل شود

سرپرست وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تشریح برنامه های اجرایی خود برای هدایت این وزارتخانه بر حل مشکل کارگزاران و پیمانکاران مخابرات تاکید کرد.

محمد حسن نامی در نشست علنی امروز (سه شنبه ۸ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در دفاع از خود جهت دریافت رأی اعتماد از نمایندگان مجلس ضمن تشکر از رئیس جمهور و حسن توجه نمایندگان و هیأت رئیسه مجلس گفت: در چند روز گذشته با حضور در کمیسیون های مختلف نمایندگان با صعه صدر و دقت به صحبت‌ها و برنامه های من گوش داده و نقطه نظرات ارزنده خود را ابلاغ کردند که بابت این توجه از آنها تشکر ویژه می کنم.

سرپرست وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه خدای متعال را شاکرم امروز در وزارتخانه ای که نسبت به سکان داری آن حساسیت به خرج می دهید متخصصینی ارزشمند و فرهیخته حضور دارند افزود: دلیل این امر آن است که در جامعه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری دانشجویان ۳/۱۷ درصد متعلق به رشته های برق، الکترونیک و کامپیوتر است و دلیل دیگر این است که انتخاب ۷۴ درصد از ۱۵۰ نفر برتر کنکور سال جاری رشته های برق و کامپیوتر بوده است.

وی افزود: دلیل آن نیز توجه اسلام به علم و علما است که با شروع انقلاب اسلامی این ارزش علمی که اسلام برای علم و علما قایل بود برای کشور فراهم تر شد و اگر تاریخ ایران را به دو قسمت قبل و بعد از اسلام تقسیم کنیم اکثر عرفا، دانشمندان و متفکرین کشور ما متعلق به ایران بعد از اسلام هستند.

وزیر پیشنهادی وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برنامه های خود برای این وزارتخانه گفت: برنامه های من شامل یک سری راهبردها و اهداف است که در طی مدت ۶ ماه باقی مانده دولت اجرا خواهد شد که قطعه ای از پازل دولت دهم را ایجاد خواهد کرد.

نامی ضمن تشکر از مخالفین خود در مجلس، گفت: لازم است تشکر کنم هیچگاه طی مدت فعالیتم رشته تحصیلی و تخصصم با نوع فعالیت مرتبط نبوده است.

وی افزود: دوره جنگ سایبری و جنگ الکترونیک دوره مخابرات دیجیتال و بی سیم از دوره های مرتبطی است که در وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سرپرست وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در برنامه های خود سعی کردم دغدغه های مورد نظر نمایندگان را مورد نظر قرار دهم گفت: محور اصلی برنامه های من اجرای احکام برنامه پنجم توسعه است که شامل حمایت و برقراری شبکه توسعه، تجارت الکترونیک، پیشرفت در شبکه مالیاتی کشور، توسعه شبکه علمی، توسعه شبکه آموزشی، توسعه شبکه اسناد و املاک کشور و محقق کردن کاربرد فناوری اطلاعات در کنترل فرایند نفتی می شود که به سرعت مورد پیگری قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب در ایجاد شورای فضای مجازی تأکید کرد: با توجه به اهمیت تمرکز بر سیاست گذاری و تصمیم گیری و هماهنگی در فضای مجازی رهبر معظم انقلاب دستور به ایجاد شورای فضای مجازی دادند که این وزارتخانه بیشترین ارتباطات را با این شورا برقرار خواهد کرد.

سرپرست وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به لزوم توسعه زیرساخت های ارتباطی و اطلاعاتی در روستاها گفت: یکی از دغدغه های نمایندگان ایجاد عدالت و محرومیت زدایی از مناطق محروم و روستاهای کشور است که اقدامات مناسبی در زمینه ICTروستاها صورت گرفته است و قصد داریم ۶ هزار روستای دیگر را به این امر مهم مجهز کنیم.

نامی با اشاره به دغدغه نمایندگان در مورد مشکل کارگزاران و پیمانکاران مخابرات گفت: مشکل این افراد باید به سرعت حل شود و به منظور رفع دغدغه نمایندگان نحوه و چگونگی همکاری کارگزاران با شرکت های مخابراتی تعریف شده است.

وزیر پیشنهادی وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به دغدغه های دیگر نمایندگان گفت: راه اندازی اپراتور دوم از مهمترین اقدامات جلوگیری از انحصار در اپراتور است که این نیز از دغدغه های نمایندگان بوده که سعی داریم به زودی اجرا شود.

وی با بیان اینکه تقویت و آمادگی بیشتر برای مقابله با تهدیدهای سایبری از برنامه های دیگر من است گفت: استکبار جهانی با صرف میلیون ها دلار و تهیه بدافزارهایی مانند اکس تاکس نت تلاش کرده است جنگ سایبری را جهت حمله به زیرساخت های ارتباطی و شبکه های اطلاعاتی و ربایش اطلاعات صنعتی جمهوری اسلامی ایران به راه اندازد که خوشبختانه به دلیل اقتدار جمهوری اسلامی ایران و توان عینی چشمگیر جوانان ما دشمن از این اقدام ناامید شد.

وزیر پیشنهادی وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به لزوم تقویت حوزه تحقیق و پژوهش و حمایت از شرکت های دانش بنیان و ایجاد تغییر و تحول دائمی در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تعامل با مجامع بین المللی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است که قطعاً در این زمینه تلاش ویژه ای صورت خواهد گرفت.

سرپرست وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: توسعه سرمایه گذاری در بخش ارتباطات و فناوری سرمایه گذاری در توسعه پهنای باند و زیر ساخت های ارتباطی و فناوری اطلاعات در این بخش از وظایف مهم حاکمیتی است که توسط این وزارتخانه پیگیری خواهد شد.

نامی با بیان اینکه براساس گزارش بانک جهانی افزایش ۱۰ درصدی ضریب نفوذ پهنای باند موجب افزایش حدود ۱.۴ درصدی در جی دی تی (تولید ناخالص ملی) می‌شود، گفت: به طور حتم سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات، افزایش ناخالص ملی و توسعه صادرات را به دنبال دارد.

وی با یادآوری واگذاری مخابرات به بخش خصوصی افزود: متاسفانه سرمایه‌گذاری در این بخش قبل از واگذاری ۲۱۰۰ میلیارد تومان بوده است که پس از واگذاری اعتبارات سیر نزولی به خود گرفته است، هر چند درآمد آن از ۱.۸ هزار میلیارد تومان به ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. از طرف دیگر سود دولت از اپراتورهای عمومی باید به ۷ درصد افزایش پیدا کند.

نامی با اعلام اینکه اشاعه فرهنگ ایرانی و خط فارسی در شبکه مجازی یکی از اهداف من به شمار می‌آید، یادآور شد: استفاده از امکانات لایحه ژنو برای بهره‌برداری از سایت‌های دریافت دیتای صوتی و تصویری یکی دیگر از اهداف این وزارتخانه در آینده به شمار می‌آید.

وی با اعلام اینکه هم‌اکنون از ۵ میلیارد ترافیک بالقوه حدود یک میلیارد توسط شبکه پست در کشور جابجا می‌شود، افزود: با فعال کردن حوزه پست الکترونیک و ایجاد زیرساخت‌ها علاوه بر جذب ترافیک موجود، موجب کاهش آلودگی، حفظ محیط زیست و صرفه‌جویی در انرژی می‌شود. از طرف دیگر توسعه بانک الکترونیک می‌تواند در جهت جذب نقدینگی و بهبود وضعیت اقتصاد کمک کند.

نامی با بیان اینکه با توجه به علوم و تکنولوژی امروزی باید در جهت استفاده از ۷ لایه جو و فضای ماورایی برای بهبود وضعیت ارتباطات استفاده کرد، افزود: در پایان من از صبر شما نمایندگان برای گوش دادن به صحبت‌های خود تشکر می‌کنم.

همچنین وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مجلس درباره شنود الکترونیکی گفت: به طور حتم جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از تجهیزات و شنود الکترونیکی بیرون از مرزها صورت می‌گیرد.

کد خبر 203131
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز