همشهری آنلاین: عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر لزوم فراگیری ارتباطات، گفت: وظیفه‌ی رسانه‌ها در دسترس بودن برای همه‌ی اقشار با هدف برقراری ارتباط درست، آگاهانه و اثربخش است.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشست روز جهانی ارتباطات با حضور جمعی از استادان علوم ارتباطات از جمله مهدی محسنیان‌راد، حسین‌علی افخمی، هادی خانیکی، امیر آشفته تهرانی، غلام‌رضا کاظمی دینان، صدیقه ببران و غلام‌رضا آذری در سینما ایران برگزار شد.

راننده تاکسی‌ها هم باید ارتباطات بلد باشند

حسین‌علی افخمی در بخشی از این مراسم درباره‌ی اهمیت ارتباطات در زندگی روزمره، گفت: ارتباطات بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ماست. در صورتی که نگاه کاربردی به این موضوع داشته باشیم، در ساده‌ترین اشکال ارتباط روزمره مانند رابطه‌ی یک راننده‌ی تاکسی با مسافرهایش هم حریم‌ها رعایت می‌شوند.

او ادامه داد: ارتباطات انسانی تابع قاعده و قانون خاصی است که باید آموزش داده شود. این آموزش نباید به چاپ و نشر کتاب‌هایی در این زمینه محدود شود، بلکه ویژگی‌های یک جامعه‌ی شهری ایجاب می‌کند ارتباط و مهارت‌های مربوط به آن از طریق رسانه‌ها آموزش داده شود.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به وظیفه‌ی رسانه‌ها در ایجاد ارتباط درست، افزود: ارتباطات مربوط به عامه‌ی مردم باید از طریق رسانه‌ها و کانال‌های ارتباطی توسط دولت در اختیار مردم قرار گیرد. ارتباطات با توجه به شرایطی که براساس زمان، مکان و فضا در آن تعریف می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد علاقه در افراد برای داشتن ارتباط بهتر با انسان و محیط باشد.

جهانی فکر کنیم جهانی تولید کنیم

در ادامه‌ی این نشست، امیر آشفته تهرانی، از پیشکسوتان حوزه‌ی ارتباطات، به لزوم جهانی شدن در عصر جدید اشاره و اظهار کرد: ایدئولوژی‌های امروز به سرعت به سمت جهانی شدن پیش می‌روند. زمان آن رسیده است که به همه‌ی مردم دنیا فرصت داده شود تا در هنر، تولید، بازرگانی، علم، مذهب و سیاست بینش‌های خود را مطرح کنند.

او ادامه داد: در دنیای امروز ارتباطات حرف اول را می‌زند. بینش‌هایی که امروز در سطح دنیا مطرح‌اند بر پایه‌ی علم، فن و تکنولوژی بنا شده‌اند. اگر در همه‌ی عرصه‌ها، جهانی فکر و جهانی تولید کنیم، در گسترش ارتباطات و مناسبات صحیح موثر خواهیم بود.

همچنین در این نشست، غلام‌رضا کاظمی دینان، استاد ارتباطات، اولین فاکتور برقراری ارتباط را شناخت دانست و بیان کرد: فقط با شناختی که از فرهنگ، نوع نگاه سیاسی، اجتماعی و شخصیت افراد به‌دست می‌آوریم می‌توانیم در برقراری ارتباط موفق باشیم. از طریق همین شناخت است که پیام‌های ما به طرف مقابل می‌رسد و اعتماد او جلب می‌شود.

او افزود: «دهکده‌ی جهانی» که مارشال مک‌لوهان در سال 1964 میلادی آن را تعریف کرد، امروز با گسترش ارتباطات به «اتاق جهانی» تبدیل شده است. ابزارهای برقراری ارتباط در این دوره کم نیستند اما آنچه که اهمیت دارد شناخت این ابزار و استفاده‌ی درست از آن‌هاست.

دکتر معتمد نژاد در کماست

در بخش دیگری از این نشست، مهدی محسنیان‌راد، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، با اشاره به بیماری دکتر معتمد‌نژاد - پدر رشته‌ی ارتباطات در ایران - گفت: همبستگی و اتحاد استادان حوزه‌ی ارتباطات و رشد این رشته در دانشگاه‌ها مرهون فعالیت‌های بی‌دریغ دکتر معتمد‌نژاد در این سال‌ها بود. از همه می‌خواهم برای سلامتی این استاد برجسته که اکنون در کما به سر می‌برد دعا کنند.

غلام‌رضا آذری، استاد رشته‌ی ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی، هم گفت: با تمام زحماتی که استادان حوزه‌ی ارتباطات می‌کشند، رویکرد درست و روشنی نسبت به این رشته در کشور وجود ندارد. برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه‌ی کتاب‌های این حوزه می‌تواند راهکار مناسبی برای سر پا نگه داشتن ارتباطات و کاربرد درست آن در جامعه باشد.

او افزود: متأسفانه سهم دانشجویان ما در رشته‌های علوم اجتماعی و انسانی نادیده گرفته شده است. بیشتر دانشجویان برای گذراندن مقاطع تحصیلات تکمیلی به خارج از کشور می‌روند. از دست رفتن همین سرمایه‌ی انسانی، ضربه‌ی بزرگی بر جامعه‌ی علمی ارتباطات ایران وارد می‌کند.

دانشجویان با محور انتخابات پایان‌نامه ارائه کنند

همچنین در ادامه‌ی این نشست، هادی خانیکی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، درباره‌ی ضعف‌های رشته‌ی ارتباطات گفت: شکاف بین حوزه‌ی آموزش و کار، کم بودن حمایت‌های پژوهشی، نبود تناسب بین سیاست‌گذاری آموزشی و نیازهای اجتماعی و گسست بین رشته‌ی ارتباطات با رشته‌هایی مانند جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و روان‌شناسی از مهم‌ترین ضعف‌های این رشته در ایران هستند که به چاره‌اندیشی نیاز دارد.

او به لزوم نگاه درست به سیاست و ارتباط آن به رشته‌ی ارتباطات اشاره و اظهار کرد: در همین زمان انتخابات، دانشجویان می‌توانند بدون ایجاد حاشیه یا سیاست‌زدگی، پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های خود را با محور انتخابات و افکار و هیجان عمومی این اتفاق سیاسی ارائه کنند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: استفاده از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های معنوی، تخصصی شدن ارتباطات و گرایش به سمت مطالعات میان رشته‌یی از پیشرفت‌هایی است که در زمینه‌ی ارتباطات حاصل شده است.

در پایان این نشست که روز گذشته (جمعه، 26 اردیبهشت‌ماه) به همت دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌ی علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد مرکز برگزار شد، از استادان حوزه‌ی ارتباطات تقدیر شد.

کد خبر 214753
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز