همشهری‌آنلاین: رئیس شورای رقابت در پی اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه قیمت‌گذاری خودرو برعهده این شورا است، اعلام کرد: دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو تا آخر سال اعلام می‌شود.

مهر نوشت: جمشید پژویان در مورد اصلاح قیمت گذاری خودرو گفت: ما از چند ماه گذشته از کارشناسان و خبره‌های خودروسازی‌ها دعوت کردیم تا با شرکت در کارگروه خودرو شورای رقابت قیمت خودرو را بررسی کنیم.

پژویان با اشاره به سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه قیمت گذاری خودرو از وظایف شورای رقابت است، افزود : ما در شورای رقابت دستور العمل قیمت گذاری را اعلام می‌کنیم. من مجددا از وزیر صنایع درخواست می‌کنم که اطلاعات قیمت‌گذاری خودروها را به شورای رقابت بدهد تا این شورا بر اساس چارچوب و روش شناسی خود قیمت خودرو را تعیین کند.

وی گفت : سعی می‌کنیم تا پایان سال دستور العمل جدید قیمت گذاری خودرو را صادر کنیم. مردم هم می‌توانند این دستورالعمل را بعد از صدور بر روی سایت شورای رقابت ببینند و دلایل افزایش و یا کاهش قیمت را مشاهده کنند.

پژویان در انتقاد از سازمان حمایت نیز تصریح کرد: در هیچ جای دنیا وظیفه سازمان حمایت قیمت‌گذاری نیست اما متاسفانه بعد از جنگ، وظایف گوناگونی به این سازمان محول شد. مثلا یکی از وظایف سازمان حمایت، رعایت حقوق مصرف کننده مانند بررسی گرانتی‌ها و خدمات پس از فروش است.

یک نماینده مجلس نیز در این برنامه، مشکل اصلی و ریشه‌ای خودروسازی‌ها را انحصار دانست و گفت: تصور می‌کنم مشکل خودروسازی‌ها ساختاری است و اگر این مشکل حل نگردد این وضع ادامه پیدا می‌کند.

حمید رضا فولادگر در پاسخ به این سئوال که مشکل اصلی و ریشه‌ای خودروسازی‌ها چیست؟ پاسخ داد: مشکل اصلی و ریشه‌ای خودروسازی‌ها ساختاری است. تحریم‌ها، اشکالات ساختاری اقتصاد کشور را عیان کرد و این مشکلات وجود داشت. اینکه ما همه چیز را تحریم نسبت بدهیم اصلا درست نیست.

وی افزود: اگر دیوار بلند تعرفه‌ای نبود آیا اکنون خودروسازها می‌توانستند دوام بیاورند؟ صنعت خودرو سازی ما اکنون بین خصوصی و دولتی معلق است و هر کجا به نفعشان باشد می‌گویند دولتی و یا خصوصی هستیم. صنعت خودرو سازی تا موقعی که رقابتی نشود همین مشکل ادامه دارد.

وی افزود: به نظر من خودروسازها اگر بخواهند می‌توانند قیمت محصولات خود را تا 20 درصد کاهش دهند.

کد خبر 203039
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز