همشهری آنلاین: یک روزنامه آمریکایی در گزارشی تأکید کرد بعید است که گروه ۱+۵ در مذاکرات آتی در قزاقستان پیشنهاد چندان جدیدی به ایران ارائه دهد.

پنج و یک هسته‌ای

به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی «کریستین‌ساینس مانیتور» با اشاره به گفت‌وگوهای 1+5 و ایران در قزاقستان که قرار است 8 اسفندماه برگزار شود تأکید کرد که گروه 1+5 ظاهراً پیشنهادات خیلی جدیدی به ایران ارائه نمی‌دهند.

ایران و گروه 1+5 قرار است 26 فوریه (8 اسفندماه) در قزاقستان در خصوص برنامه هسته‌ای تهران به گفت‌وگو بنشینند.

پیشنهادات یکطرفه گروه 1+5 به ایران به بی‌نتیجه بودن دوره‌های پیشین این مذاکرات منتهی شده است اما دیپلمات‌های این گروه هم‌اکنون می‌گویند که در نظر دارند در نشست قزاقستان برای متقاعد کردن ایران برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای پیشنهادات جدی و چشمگیری را به تهران ارائه دهند.

این روزنامه آمریکایی ضمن تأکید بر اینکه احتمال کمی وجود دارد که مذاکرات قزاقستان پیشرفت زیادی حاصل کند، ادامه داد که گزارش‌های خبری حاکی از آن است که تنها تغییرات اندکی در پیشنهادات گروه 1+5 به ایران به وجود می‌آید و این گروه از ایران می‌خواهد گام‌‌های تغییرناپذیری را قبل از هرگونه کاهش تحریم‌ها بردارد که البته انتخابات ریاست‌جمهوری ماه ژوئن سال جاری میلادی در تهران احتمال هرگونه توافق هسته‌ای را بعید می‌کند.

بر اساس این گزارش، گروه 1+5 در صدد است در قزاقستان از ایران بخواهد که غنی‌سازی اورانیوم با درصد غنای 20 را متوقف کند، تأسیسات فوردو را تعطیل کرده و تمامی ذخایر اورانیوم با درصد غنای 20 را از کشور خارج کند و همچنین اقداماتی را بپذیرد که دسترسی ایران برای ساخت بمب‌ را برای همیشه برای این کشور غیرممکن کند که این پیشنهاد تقریباً شبیه پیشنهادات قبلی است و این گروه مسائل جدیدی را به ایران پیشنهاد نمی‌دهد.

ایران بارها اعلام کرده است که سلاح هسته‌ای غیراسلامی است و خواستار به رسمیت شناخته شدن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای اش شده است و همچنین می‌خواهد که تحریم‌‌ها لغو شود.

بر اساس این گزارش، سیاست مشخص کاخ سفید در قبال ایران دو مسیر دارد: اعمال فشار و دنبال کردن دیپلماسی و «ولی نصر» کارشناس پاکستان و ایران که به مدت دو سال در دولت اوباما فعالیت کرده بر این باور است، در واقع استراتژی آمریکا در قبال ایران حتی دو جنبه‌ای نیست و تنها بر یک مسیر که آن اعمال فشار است، تکیه دارد.

وی در کتاب خود تصریح کرد: تعامل در واقع پوششی برای یک کمپین اجباری ایجاد کارشکنی، اعمال فشار اقتصادی و جنگ سایبری (علیه ایران) است. فشار به خودی خود به شکل یک هدف درآمده است.

نصر ادامه می‌دهد که فرصت‌های فرایند گام به گام، ظاهراً از بین رفته است و عدم تمایل واشنگتن برای ایران واضح شده است زیرا حاصل سه دوره مهم مذاکرات دیپلماتیک این بوده است که آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران، قطعاتی از هواپیماهای قدیمی به این کشور ارائه دهد.

کریستین‌ساینس مانیتور با اشاره به ناکارآمدی تحریم‌ها ادامه داد، تولید سانتریفیوژ‌های جدید و گرایش رو به بالا ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در طی سال‌ها، نمایانگر آن است که تحریم‌ها، خرابکاری‌ها و ویروس‌های رایانه‌ای تأثیرات راهبردی بسیار اندکی بر پیشرفت هسته‌ای ایران دارد.

«یوسف بات» فیزیکدان هسته‌ای در صندوق پول مطالعات بین‌المللی اعلام کرد: گروه 1+5 باید کاهش تحریم‌های جدی را روی میز مذاکرات قرار دهد.

کد خبر 202721
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز