همشهری آنلاین: انتخابات پارلمانی در ایتالیا در حالی در روزهای یکشنبه و دوشنبه برگزار می شود که ناامیدی اقتصادی این کشور بحران زده اروپایی حوزه یورو را فراگرفته است.

به گزارش ایرنا، از نیمه شب گذشته ایتالیا به گونه رسمی وارد سکوت انتخاباتی شد و احزاب و نامزدها دیگر اجازه تبلیغات انتخاباتی ندارند.

ˈاناماریا کنچلیئریˈ وزیر کشور ایتالیا نیز برای کاهش هر چه بیشتر غیبت احتمالی رای دهندگان پای صندوق های رای، از عموم مردم دعوت کرد در این انتخابات پارلمانی شرکت کنند و رای دهند.

همزمان با این تمهیدات، مردم ایتالیا که از سه سال پیش گرفتار بحران اقتصادی، رکود و برنامه ریاضتی هستند، با ناامید و یاس از سیاستمداران کمتر انگیزه ای برای شرکت در انتخابات دارند و بی اعتمادی خود را به شعارهای تبلیغاتی نامزدها پیرامون کاهش مالیات، بهبود اوضاع، مبارزه با بیکاری و وعده خروج از بحران نشان می دهند.

در ایتالیا همه چیز برای برگزاری رای گیری پارلمانی که از روز یکشنبه (24 فوریه) آغاز و تا دوشنبه ادامه دارد آماده شده است و عملیات شمارش آرا نیز از عصر دوشنبه آغاز شده و ابتدا نتیجه غیر رسمی و سپس نتیجه رسمی اعلام خواهد شد.

نخستین داده ها در خصوص نمایندگان مجلس سنا خواهد بود و سپس نتیجه مجلس نمایندگان اعلام خواهد شد.

تاکنون نظر سنجی ها حاکی از پیروزی ˈپیئرلوئیجی برسانیˈ کاندیدای ائتلاف چپگرایان میانه است در حالیکه به عقیده برخی کارشناسان یکی از بازنده های اصلی انتخابات 2013 محسوب می شود، زیرا در تبلیغات انتخاباتی خوب عمل نکرد و بازیگر خوبی نبود.

از نگاه کارشناسان،وی مبهم عمل کرده است، نتوانسته مردم را به خود جلب کند کند و پیشنهاداتش نیز هنوز زیاد روشن نیست.

ˈماریو مونتیˈ نخست وزیر مستعفی و کاندیدای ائتلاف میانه روها نیز در این انتخابات متهم شده که خوب عمل نکرده و تنها وعده کاهش مالیات ها را داده، اما از سویی نیز بر لزوم ادامه برنامه ریاضتی تاکید کرده است، بنابر این شانس اندکی خواهد داشت.

در حالیکه ˈسیلویو برلوسکونیˈ نامزد ائتلاف راستگرایان میانه، فعال ترین کاندیدا در طول تبلیغات انتخاباتی بود که پیشنهاد تکان دهنده پس دادن مالیات مسکن به مردم و ارسال نامه ای به تک تک رای دهندگان در این زمینه را داد.

وی توانسته است توجه زیادی در این تبلیغات جلب کند و وعده ها و پیشنهادهای بسیاری را عنوان کرد.

ˈبپه گریلوˈ از جنبش پنج ستاره نیز یکی دیگر از نامزدهای اصلی انتخابات، به عقیده بسیاری فردی مناسب در لحظه مناسب است، زیرا وارد زمینه های نارضایتی عموم مردم و موفق به جلب توجه بسیاری از رای دهندگان شده و ضمن وعده بهبود اوضاع اقتصادی یک برنامه 85 میلیارد یورویی را مطرح کرد.

دیگر نامزدها نیز بسیار کمرنگ عمل کرده و شانس پیروزی دارند.

از سوی دیگر، در طول تبلیغات انتخاباتی رقابت بین شش نفر از نامزدهای نخست وزیری به تنش کشیده شد تا جایی که یکدیگر را متهم به حقه بازی، نداشتن درک اقتصادی و عوام فریبی نیز کردند.

در چنین شرایطی بسیاری از روشنفکران و شخصیت های معروف ایتالیایی، دعوت کردند تا به ˈائتلاف چپگرایان میانهˈ برای انتخاب دولتی معتبر، باثبات و قابل احترام در سطح اتحادیه اروپا رای دهند تا از بازگشت به قدرت افرادی (ائتلاف راستگرایان میانه) که کشور را به سوی فاجعه بردند، جلوگیری شود.

بر اساس آمارها، 51 میلیون ایتالیایی در انتخابات مجلس سنا و نمایندگان واجد شرایط حق رای دادن هستند.

برلوسکونی با انتقاد شدید از عملکرد دولت ماریو مونتی گفت: مونتی با تحمیل مالیات بر مسکن و سیاست های اقتصادی باعث فقر بیشتر مردم شد، او تنها یک معلم است که چیزی از اقتصاد نمی فهمد.

برلوسکونی افزود: تنها یک نفر مانند مونتی که چیزی از اقتصاد نمی داند، می توانست مرتکب چنین اشتباهی شود و مالیات بر مسکن را که باعث تخریب بخش های مختلف اقتصادی شد بر مردم تحمیل کند، ما در صورت پیروزی در انتخابات این مالیات را حذف و اوضاع اقتصادی را ترمیم می کنیم.

ماریو مونتی نامزد نخست وزیری ائتلاف میانه روها نیز در یک سخنرانی در شهر ˈتورینوˈ بدون نام بردن از برلوسکونی گفت: ما در قبال ستیزه های دراز مدت قرار داریم. نمی توانیم میدان را به پوپولیسم یا خیالگرایی یک فلوت زن جادوگر (برلوسکونی) بسپاریم.

وی همچنین در یک برنامه تلویزیونی افزود: او (برلوسکونی) حقه باز و عامی است و ایتالیا با دولت وی مسخره همگان می شود. پس از گذشت سال ها از دولت برلوسکونی، هنوز یک قانون علیه فساد نداریم. ایتالیا کشوری مهم در گروه ˈجی 8 ˈ بوده و ممکن است همانند گذشته به خاطر رفتار برخی، مضحکه همگان شود.

کد خبر 202700
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز