همشهری آنلاین: ماریومونتی، نخست وزیر ایتالیا با بروز بحران در دولت، تصمیم رای عدم اعتماد حزب ملت ازادی در مجلس سنا و نمایندگان و اعلام آمادگی سیلویو برلوسکونی برای نامزدی در انتخابات اتی، راهی جز استعفا پیش رو ندارد.

بحران در دولت ایتالیا ، مونتی راهی جز استعفا پیش رو ندارد

به گزارش ایرنا، نخست وزیر دولت فنی ایتالیا پس از دیدار شنبه شب با جورجو ناپولیتانو رییس جمهوری در خصوص از دست دادن اکثریت پارلمانی ناشی از شکاف بوجود آمده با حزب ملت آزادی، آمادگی خود را جهت استعفا اعلام کرد.

ریاست جمهوری ایتالیا ضمن اعلام این خبر در بیانیه ای افزود: با توجه به شرایط بوجود آمده، دیگر امکان ادامه ماموریت برای نخست وزیر وجود ندارد و وی قصد استعفا دارد.

در ادامه این بیانیه آمده است: نخست وزیر ایتالیا قصد دارد پس از بررسی امکان تصویب قانون ثبات و بودجه در کوتاه مدت، استعفای خود را تسلیم رییس جمهوری کند.

ناپولیتانو در دیدار شنبه شب با مونتی، به بیان نتیجه گفت و گوها با نمایندگان احزاب و نیروهای سیاسی که در آغاز حامی دولت بودند پرداخت.

نخست وزیر ایتالیا گفت که اظهارات اخیر انجلینو الفانو دبیر حزب ملت ازادی، (یکی از احزاب اصلی حامی دولت در پارلمان) پیرامون عدم رضایت از عملکرد دولت، نوعی قضاوت و عدم اعتماد به دولت و عملکرد آن است.

بنابر این پس از تصویب قانون ثبات اقتصادی و بودجه، رییس جمهور ایتالیا دستور انحلال پارلمان را بین روزهای 10 تا 20 ژانویه ( از 21 دی ماه تا اول بهمن ماه) صادر می کند و به دنبال آن انتخابات سیاسی در روزهای 10 و 11 ماه مارس آینده (20 و 21 اسفند) برگزار خواهد شد.

پس از اینکه برلوسکونی سیاستمدار جنجالی ایتالیا اعلام آمادگی جهت ورود مجدد به عرصه سیاسی و نامزدی در انتخابات سیاسی آتی کرد، آلفانو دبیر حزب ملت آزادی روز جمعه گذشته در پارلمان ایتالیا گفت: حزب ملت آزادی، تجربه دولت مونتی را تمام شده محسوب می کند.

وی در مجلس نمایندگان افزود: ما به امید بهبود اوضاع و حل مسایل کشور، خواستیم تا این دولت متولد شود، اما اکنون عقیده داریم که اوضاع بدتر شده است و امروز به اینجا آمده ایم تا اعلام کنیم که تجربه دولت مونتی دیگر به اتمام رسیده است.

حزب ملت آزادی به ریاست ˈسیلویو برلوسکونیˈ نخست وزیر سابق و جنجالی ایتالیا، روز پنجشنبه گذشته تصمیم رای عدم اعتماد به دولت مونتی در مجالس سنا و نمایندگان گرفت و بقای دولت فنی را به مخاطره انداخت.

دبیر حزب ملت آزادی ایتالیا ضمن انتقاد از عملکرد دولت گفت: دولت مونتی توان تصویب یک سری قوانین در خصوص استراق سمع (شنود) و مسوولیت مدنی قضات را نداشت و ما دعوت می کنیم تا در هفته های آتی این گره ها را باز کند.

وی تاکید کرد: این تصمیم ربطی به فرد مونتی و خدماتش به نهادها و وفاداری به نیروهای سیاسی بویژه به ما، ندارد.

آلفانو به همراه روسای گروه هم حزبی خود در پارلمان نزد ˈجورجو ناپولیتانوˈ رییس جمهوری ایتالیا رفت تا در این باره با وی صحبت کند، همچنین روسای دو مجلس سنا و نمایندگان با رییس جمهوری ایتالیا دیدار کردند و روسای سایر احزاب نیز برای مشورت نزد رییس جمهوری رفتند.

ˈکورادو پاسراˈ وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا روز پنجشنبه گذشته پس از انتقاد ازبازگشت احتمالی ˈسیلویو برلوسکونیˈ نخست وزیر سابق به عرصه سیاسی و شرکت در انتخابات آتی، گفت: گویا در خارج از کشور این طور پنداشته می شود که ایتالیا بجای اینکه به جلو گام بردارد، به عقب باز می گردد.

انتقاد وزیر اقتصاد از بازگشت احتمالی برلوسکونی به عرصه سیاسی با خشم حزب ملت آزادی مواجه شد که اعلام کرد به لایحه توسعه اقتصادی دولت در مجالس نمایندگان و سنا رای اعتماد نخواهد داد.

تزلزل دولت ایتالیا در پارلمان در حالی است که محبوبیت نخست وزیر این کشور همواره رو به کاهش گذاشته و اعتراضات گسترده مردمی علیه وی و سیاست های ریاضتی دولت او رو به گسترش است.

مونتی در ماه گذشته با اشاره به سیاست های ریاضتی که موجب بی اعتمادی مردم به دولت رم شده است، گفته بود: محبوبیت دولت ما زیاد نیست. دولت اقدام های ناپسند و ناخوشایندی را چه برای آنهایی که متحمل آن شده و چه کسانی که آن را تصویب کرده اند، انجام داده است.

برلوسکونی پیشتر نیز در یک کنفرانس حزبی حملات شدیدی علیه دولت داشت و حتی به امکان رای عدم اعتماد به دولت مونتی اشاره کرده بود.

بر اساس آخرین نظرسنجی ها که از سوی موسسه ˈSpinconˈ به عمل آمد محبوبیت مونتی از 44.1 درصد به 41.6 درصد کاهش یافته است.

در همین راستا روز پنجشنبه هزاران دانشجو و دانش آموز ایتالیایی به همراه کارگران و صنعتگران در اعتراض به سیاست های ریاضت اقتصادی دولت در سراسر کشور راهپیمایی کردند.

اقشار مختلف مردمی در هفته ها و ماه های گذشته نیز بارها دست به اعتصاب و تظاهرات در سراسر ایتالیا علیه سیاست های مونتی زدند و این اعتراض ها کماکان ادامه دارد.

کد خبر 193817
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز