بجنورد: با گذشت بیش از شش سال از آغاز ساخت کتابخانه مرکزی بجنورد، این پروژه همچنان درگیر کمبود اعتبارات بوده و بهره‌برداری از آن حتی در سال آینده نیز با اما و اگر همراه است.

بجنورد - سفرهای استانی

 به گزارش مهر، ساخت کتابخانه مرکزی بجنورد از مصوبات نخستین دور سفر استانی هیأت دولت به خراسان شمالی؛ از سال 86آغاز شده و بنا به گفته مسئولان تاکنون بیش از 20میلیارد ریال هزینه برای آن صرف شده و در بهترین حالت نیز 60درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این کتابخانه شامل فضای آموزشی، اداری، قرائت خانه، سالن مطالعه، فضای خدمات پشتیبانی، بخش مخزن و مرجع و کارگاه مرمت کتاب بوده که در زیربنای سه هزار و 777مترمربع در چهار طبقه در دست ساخت است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در سفر به خراسان شمالی از طرح ساخت کتابخانه مرکزی بجنورد بازدید کرد و برای ادامه ساخت و تخصیص اعتبار به این پروژه قول مساعد داد؛ اما این وعده وزیر که بخشی از اعتبار این پروژه از سوی وزارتخانه تأمین شود، به فراموشی سپرده شد و به‌نظر می‌رسد حتی مطابق وعده وزیر در تیر‌ماه سال آینده نیز به بهره‌برداری نرسد.

وقتی حساب و کتاب‌ها با هم جور در نمی‌آید

نماینده مردم شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس شورای اسلامی درخصوص این کتابخانه می‌گوید: ساخت کتابخانه مرکزی بجنورد با مساحت هشت هزار مترمربع در ردیف طرح‌های برخوردار از اعتبارات ملی قرار گرفته است. موسی‌الرضا ثروتی ‌می‌افزاید: ساخت کتابخانه مرکزی 15استان در بودجه امسال گنجانده شده که خراسان شمالی نیز یکی از این استان‌هاست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: مدیران استان با توجه به ابلاغ بودجه سال 91باید پیگیر تکمیل عملیات اجرایی این طرح ملی باشند. وی با اشاره به قول دو سال قبل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اتمام طرح کتابخانه مرکزی بجنورد گفت:‌ وعده وزیر هنوز محقق نشده که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان مجری طرح باید پیگیری لازم را انجام دهد.

معاون مالی و اداری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در زمینه روند کند ساخت کتابخانه مرکزی بجنورد می‌گوید: با وجود اینکه کتابخانه مرکزی شهرستان بجنورد در سال 86کلنگ زنی شده است تاکنون فقط دارای 60درصد پیشرفت فیزیکی بوده و روند اجرای این پروژه به‌دلیل کمبود اعتبار تاکنون طولانی شده است.

حسین فرخنده می‌افزاید: با توجه به روند طولانی عملیات اجرایی این پروژه، 20میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل آن مورد نیاز است. وی با بیان اینکه منبع تأمین اعتبار ساخت کتابخانه مرکزی شهرستان بجنورد از محل اعتبارات پروژه‌های استانی است، تصریح می‌کند: بر این اساس با توجه به بالا بودن اعتبار ساخت این مجموعه، طی دو بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقرر شد بخشی از اعتبار این پروژه از سوی وزارتخانه تأمین شود. فرخنده می‌گوید: طی سفر مقام معظم رهبری مقرر شد مبلغ 10میلیارد ریال اعتبار از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پنج میلیارد ریال از سوی نهاد کتابخانه عمومی و پنج میلیارد ریال از منابع استانی در سال‌جاری برای این پروژه اختصاص یابد. به گفته معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی کتابخانه مرکزی بجنورد تا قبل از پایان دولت دهم به بهره‌برداری می‌رسد.

کتابخانه‌ای که از قلم افتاده است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی نیز می‌گوید: تا سال 83کتابخانه‌ها زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می‌شد، اما قانون مصوب مجلس، نهاد کتابخانه‌ها را از بدنه دولت جدا کرد تا به‌عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی در عرصه فرهنگی ایفای نقش کند.

علی رحیمی اضافه می‌کند: از آن پس، اعتبارات ساخت کتابخانه‌های عمومی به اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تخصیص می‌یابد و اداره‌های کل کتابخانه‌های عمومی نیز به‌عنوان دستگاه بهره بردار، برای تأمین نیروی انسانی، منابع و اداره کردن آنها مسئولیت دارد.

وی با بیان اینکه اداره کل کتابخانه‌های عمومی در بخش ساخت کتابخانه سهمی از اعتبارات دولتی ندارد، می‌گوید: اگرچه با کمک‌های خیران، ساخت کتابخانه توسط این اداره کل هم انجام می‌شود، اما از آنجا که ساخت کتابخانه مرکزی هزینه‌های بالایی دارد، بدون اعتبارات دولتی روند بسیار کندی خواهد داشت.

کد خبر 202598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز