بندرعباس - احمد سالاری: در شهر در حال گذر هستی که ناگهان بنری توجهت را جلب می‌کند؛ «نمایشگاه دستاوردهای دولت‌های نهم و دهم». چشمت که به کلمه نمایشگاه می‌خورد مشتاق می‌شوی که بدانی چه خبر است!

بنر تبلیغاتی

در هوای گرم و شرجی شهر راه می‌افتی و به سوی آدرسی که روی آن درج شده می‌روی. وارد نمایشگاه که می‌شوی آنقدر خلوت است که فکر می‌کنی شاید اشتباه آمده باشی. غرفه‌های زیادی را می‌بینی سراسر آنها با بنرهای رنگارنگ تزیین شده‌اند. بنرهایی گنگ و نامفهوم؛ چیزی جز این عایدت نمی‌شود. راهت را می‌گیری و برمی‌گردی.

نمایشگاه عملکرد دولت‌های نهم و دهم در هرمزگان با هدف ارائه دستاوردهای سفرهای استانی هیات دولت و جلوه‌های دیدارهای مردمی حاصل از آن در حالی از 21اردیبهشت به‌مدت 99روز در بندرعباس بر پاشده است که کمتر شهروندی در جریان برگزاری آن قرار دارد و اگر هم مخاطب و بازدیدکننده‌ای داشته باشد به‌نظر می‌رسد چیز زیادی دستگیرش نشود.یکی از شهروندان بندرعباسی می‌گوید: از لحظه‌ای که وارد این نمایشگاه شدم چیزی جز بنر و عکس ندیده‌ام و اضافه می‌کند: این همه هزینه می‌توانست صرف مسائل بهتری در سطح استان شود. سهیلا زارعی یکی دیگر از شهروندانی است که در نمایشگاه حضور دارد. او که به گفته خودش برای خرید مواد‌غذایی جنب نمایشگاه آمده و سری هم به غرفه‌های نمایشگاه زده است، بیان می‌کند: در این هوای گرم و شرجی بندرعباس و در فصلی که همه خانواده‌ها درگیر امتحانات فرزندان خود هستند، چه کسی به بازدید نمایشگاه اینچنینی که نتیجه خاصی هم ندارد، می‌آید؟!

اهدافی که دیده نمی‌شود

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری هرمزگان و مسئول نمایشگاه استانی دستاوردهای دولت پیش از برپایی نمایشگاه در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود: جشنواره و نمایشگاه پاسداشت یکصدمین سفر رئیس‌جمهور در 4 گروه اصلی زیرساخت، اقتصادی، دانش و فناوری و اجتماعی برپا خواهد شد. با وجود این، محورهای یاد شده حتی در بنرهای نصب شده نیز دیده نمی‌شود. ساسان مبینی گفته بود که عملکرد دستگاه‌های اجرایی در نمایشگاه و جشنواره و وضعیت غرفه‌های آنان در نمایشگاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و غرفه برتر انتخاب خواهد شد. این در حالی است که این نمایشگاه، پیش از آنکه ویترینی برای دستاوردهای دولت باشد به‌نظر می‌رسد محیطی برای جلوه‌نمایی و ارائه محصولات موسسات تبلیغاتی فعال در چاپ بنر و پوستر بوده است. یکی از غرفه‌داران حاضر در نمایشگاه که می‌خواهد نامش فاش نشود با بیان اینکه مردم عموما از نمایشگاه دستاوردهای دولت استقبال نمی‌کنند، می‌گوید: چنین نمایشگاهی فایده‌ای برای مردم ندارد، جز اینکه هزینه‌ای را روی دست ادارات می‌گذارد. وی ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته که نمایشگاه دستاوردهای دولت در پارک دولت برگزار می‌شد، مردمی که برای تفریح به پارک می‌آمدند سری هم به نمایشگاه می‌زدند.

زمان و مکان نامناسب

این غرفه‌دار از برگزاری نمایشگاه در چنین زمان و مکانی انتقاد می‌کند و همزمانی با آغاز گرما، نبود وسایل ایاب و ذهاب مناسب، کیفیت پایین غرفه‌ها جز تعدادی محدود و نبود کار مقایسه‌ای در عملکرد ادارات را از ضعف‌های نمایشگاه دستاوردهای سفرهای استانی دولت به هرمزگان می‌داند. مدیر روابط عمومی بنادر و دریانوردی هرمزگان ضعف اطلاع‌رسانی را دلیل استقبال نکردن مردم از نمایشگاه عنوان می‌کند اما نگاه متفاوتی به آن نیز دارد. حسین خوشبخت از نمایشگاه دستاوردهای دولت به‌عنوان یک نمایشگاه تخصصی نام می‌برد و می‌گوید که اکثر نمایشگاه‌های تخصصی به همین منوال است.

هزینه‌ هنگفت برای تهیه بنر

موضوعی که بیش از پیش توجه همه را به‌خود جلب می‌کند پوشش 100غرفه به‌وسیله «بنر» است که در اختیار بیش از 50دستگاه و شرکت دولتی قرار داده شده و تنها تصاویر تبلیغاتی از پروژه‌های ادارات و عکس رئیس‌جمهور را نمایش می‌دهد. به‌طور متوسط در هر غرفه 40متر بنر و استند استفاده شده است که با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که فقط حدود 300میلیون تومان هزینه چاپ بنرها شده است.

انتقاد امام جمعه بندرعباس

برپایی نمایشگاه دستاوردهای دولت‌های نهم و دهم با انتقاد نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس نیز همراه بوده است. آیت‌الله نعیم‌آبادی درخصوص نمایشگاه دستاوردهای سفرهای استانی دولت گفت: وقت زیادی از رسانه‌ها در طول سال به سفرهای استانی اختصاص یافته و هم‌اکنون برپایی چنین نمایشگاهی بی‌معناست. وی اظهار کرد: در مجموع، طی این صد سفر استانی دولت دست‌کم 300روز از وقت بسیاری از رسانه‌ها در اختیار دولت بوده و رسانه ملی نیز به‌طور کامل به تبلیغات این سفرها پرداخته است. نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با بیان اینکه پول زیادی برای برپایی این نمایشگاه صرف شده است، ادامه داد: این درحالی است که درخصوص سفرهای استانی به اندازه کافی اطلاع‌رسانی صورت گرفته است. آیت‌الله نعیم‌آبادی تاکید کرد: مسئولان به جای برپایی نمایشگاه‌هایی از این قبیل که سرمایه‌ها و اعتبارات را هدر می‌دهد به فکر کارهای انجام نشده باشند.

کد خبر 170995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز