گروه ادب و هنر: خانه سینما بزودی بازگشایی می‌شود. جامعه اصناف سینمایی کشور که سال 90 توسط وزارت ارشاد منحل شده بود با تشکیل کمیته‌ای هفت نفره برای بررسی و تدوین اساسنامه جدید وارد فاز بازگشایی شد و حالا با به نتیجه‌رسیدن جلسات این کمیته به نظر می‌رسد تا چند وقت دیگر باید شاهد بازگشایی خانه سینما باشیم.


هفت عضو کمیته بازنویسی اساسنامه خانه سینما شامل فرهاد توحیدی، جمال خندان و ابراهیم مختاری به عنوان نمایندگان خانه سینما و جمال شورجه، ابوالقاسم طالبی و عباس بابویهی به عنوان نمایندگان سازمان سینمایی و مسعود جعفری جوزانی به عنوان نماینده رئیس‌جمهور با برگزاری چند جلسه، در نهایت به خروجی مثبتی دست یافتند. مسعود جعفری جوزانی که در واقع حَکَم و هماهنگ‌کننده کمیته اصلاح اساسنامه خانه سینما نیز محسوب می‌شود ابراز امیدواری کرد خانه سینما تا چند وقت دیگر بازگشایی شود. خانه سینمایی که به گفته فرهاد توحیدی در اساسنامه‌اش فعالیت صنفی نیز پیش‌بینی شده است.

این در حالی است که سازمان سینمایی به صورت موازی در حال تشکیل جامعه اصناف سینمایی کشور است و آنطور که مهدی عظیمی میرآبادی گفته اصنافی که ثبت قانونی شده‌اند زیر چتر جامعه اصناف قرار خواهند گرفت. اینکه چرا باید در آستانه بازگشایی خانه سینما، خبر از تشکیل جامعه اصناف سینمایی داده شود را باید مدیران سینمایی کشور پاسخگو باشند؛ مدیرانی که نمایندگانشان در کمیته اصلاح اساسنامه خانه سینما نیز حضور دارند.

به نظر می‌رسد جواد شمقدری و همراهانش همچنان ایده تشکیل خانه سینما به صورت یک باشگاه که صرفاً فعالیت‌های فرهنگی انجام دهد را در ذهن دارند و تشکیل جامعه اصناف سینمایی که قرار است دفتری هم در سازمان سینمایی داشته باشد، می‌تواند این پیام آشکار را بدهد که مدیریت سینما علاقه‌ای به فعالیت صنفی خانه سینما ندارد. هر چند گفته‌های فرهاد توحیدی رئیس هیأت مدیره خانه سینما و عضو کمیته تدوین اساسنامه این تشکل، نشان می‌دهد که خانه سینمای جدید دارای شرح وظایف صنفی خواهد بود.

رئیس هیأت مدیره خانه سینما، با مثبت‌ارزیابی‌کردن روند اصلاح اساسنامه به ایلنا گفت‌: در روند اصلاح اساسنامه تعریف خانه سینما تغییر نکرده است و همه کسانی که در این کار سهیم بودند و مشارکت کردند با حساسیت و دلسوزی تشریک مساعی در اصلاح یک نهاد صنفی را انجام داده‌اند و حاصل کار بسیار خوب بود‌.

وی ادامه داد‌: اساسنامه هم‌اکنون آماده شده و توسط هیأت هفت‌نفره امضا و به دفتر رئیس‌جمهور ارسال شده است‌ و بناست دفتر رئیس‌جمهور مرجعی که باید این تغییرات را تصویب کند، تعیین کند‌. توحیدی با اشاره به تغییرات صورت‌گرفته گفت‌: تغییرات و اصلاحاتی که در اساسنامه صورت گرفته در راستای تضمین فعالیت صنفی و قانونی خانه سینماست و ساختار خانه سینما تغییر نکرده است زیرا بحث اصلاح ساختار بسیار بحث دامنه‌داری است و باید یک هیأت کارشناسی با کار طولانی در آینده بحث تغییر ساختار را پیگیری کند‌.

وی ادامه داد‌‌: بعد از برگزاری مجمع عمومی می‌توان یک کمیته جدیدی را برای اصلاح ساختار خانه‌سینما پیش‌بینی کرد زیرا مدت‌هاست که فعالان سینما به این نتیجه رسیده‌اند که ساختار خانه‌سینما نیاز به اصلاحات دارد و باید ساختار این خانه باتوجه به فعالیت‌های صنفی به‌روز باشد اما این اصلاح نیازمند مطالعات پیگیری و کار کارشناسی است‌.

توحیدی با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده که تا آخر اسفند فعالیت مجدد خانه سینما آغاز شود، افزود‌: براساس قانون و اساسنامه هیأت مدیره‌ای که هم‌اکنون اداره خانه سینما را برعهده دارد، موظف است با تشکیل مجمع عمومی به وظایف خود عمل کند‌.وی ادامه داد‌: یک سال است خانه‌سینما فعالیت ندارد و بعد از آغاز فعالیت مجدد خانه سینما این اتفاق خواهد افتاد و مجمع عمومی برگزار می‌شود و بعد از تشکیل مجمع عمومی هیأت مدیره جدید نیز تشکیل می‌شود‌. وی با اشاره به تعطیلی یکساله و مشکلاتی که این تعطیلی به‌وجود آورده، گفت: اگر همه کارها به خوبی پیش برود و خانه سینما تا پایان سال بازگشایی شود در بهار سال آینده می‌توان مجمع عمومی را تشکیل داد‌.

توحیدی درباره فعالیت صنوف در خانه سینما با توجه به اتفاقاتی که بعد از تعطیلی خانه سینما برای بعضی از صنف‌ها افتاده گفت‌: خانه‌سینما در آینده نیز فعالیت صنفی خواهد کرد و هر حرفه در سینما فقط با یک تشکل و صنف می‌تواند در خانه سینما حضور داشته باشد و فعالیت کند البته امروز مشکل خاصی وجود ندارد و بیشتر صنف‌ها یکپارچه هستند‌.

کد خبر 202591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز