همشهری آنلاین: هنگامی که موضوع بهبود سلامت استخوان مطرح است، همه فراورده‌های لبنی سودمندی یکسان ندارند. یک بررسی جدید نشان می‌دهد در واقع برخی از مواد لبنی نسبت به مواد دیگر اثر بیشتری در استحکام بخشیدن به استخوان دارند.

به گزارش لایوساینس پژوهشگران آمریکایی در "انستیتوی پژوهش پیری در بوستون" دریافتند که شیر و ماست بهترین گزینه‌ها در میان لبنیات برای افزایش تراکم مواد معدنی در استخوان لگن هستند. اما آنها نتوانستند اثر بیشتر این دو ماده لبنی بر تراکم استخوانی در ستون فقرات را ثابت کنند.

تخمین زده می‌شود که حدود 44 میلیون آمریکایی پوکی استخوان داشته باشند، بیماری تحلیل‌برنده استخوان که باعث کاهش تراکم استخوانی و افزایش خطر شکستیگی به خصوص در لگن، ستون فقرات و مچ می‌شود.

پژوهشگران در این بررسی داده‌های گردآوری‌شده از اندکی بیش از 32000 مردان و زنان 26 تا 85 ساله که در "بررسی فرزندان فرامینگهام" شرکت داشتند، را تجزیه و تحلیل کردند. این افراد فرزندان به سن بزرگسالی رسیده شرکت‌کنندگان ابتدایی در "بررسی قلب فرامینگهام" - یک بررسی درارمدت در ماساچوست بودند که برای تتعیین عوامل موثر بر ایجاد حمله قلبی و سکته مغزی انجام شده بود.

همه افراد در این بررسی درباره لبنیات یک پرسشنامه 126 قلم غذایی را پر کرده بودند که مشخص می‌کرد آنان چند بار در هفته غذاهای معینی را مصرف می‌کردند. دانشمندان همچنین سیگارکشیدن، مصرف مکمل کلسیم یا ویتامین D، انجام ورزش منظم و یائسگی در زنان را - همه عواملی بر سلامت استخوان اثر می‌گذارند- را در نظر گرفتند.

پژوهشگران پس از پیگیری کردن این افراد که عمدتا مردان و زنان میانسال بودند، برای 12 سال، دریافتند که 43 مورد شکستگی استخوان در میان آنان رخ داده است. اما شمار شکستگی‌های لگن آنقدر کم بود که پژوهشگران نمی‌توانستند بر اساس این داده‌ها نتیجه‌گیری قطعی درباره مصرف لبنیات و خطر شکستگی لگن انجام دهند، و پیشنهاد کردند در این مورد پژوهش بیشتری انجام شود.

اما این یافته‌ها ثابت می‌کرد که مصرف بیشتر خامه با میزان کمتر تراکم مواد معدنی در استخوان لگن - اما نه ستون فقرات- ارتباط دارد. مواد غذایی که در این گروه قرار می‌گرفتند شامل بستنی، سرشیر، پنیر خامه‌ای و خامه می‌شد.

این پژوهشگران می‌گویند: "خامه قطعا با سایر فراورده‌های لبنی متفاوت است. میزان چربی اشباع‌شده آن بیشتر و میزان مواد مغذی سودمند برای استخوان ان مانند کلسیم، پروتئین و ویتامین D کمتر است."

به علاوه این بررسی نشان داد که خوردن پنیر- چه پنیرهای سفت مانند پنیر چدار و سوئیسی، و پنیرهای نرم مانند کاتیج (دلمه‌شده) و ریکوتا - با میزان بیشتر مواد معدنی استخوان لگن و ستون فقرات همراهی ندارد. این پژوهشگران حدس می‌زنند که احتمالا به این علت اثرات سودمند پنیر در این بررسی نشان داده نشده است که در آن همه انواع پنیر از جمله انواع فرآوری‌شده دارای میزان زیاد چربی و سدیم - که ممکن است برای استخوان‌ها خوب نباشند- در یک رده بزرگ قرار داده شده بودند.

پژوهش‌های پیشین رابطه میان عادات نوشیدن شیر در دوران کودکی و نیز بزرگسالی و میزان تراکم مواد معدنی استخوانی با افزایش سن را بررسی کرده است. اما تحقیقات زیادی بر روی انواع گوناگون فرآورده‌های لبنی و مقایسه اثرات‌شان بر سلامت استخوان و خطر شکستگی لگن انجام نشده است.

این پژوهشگران همچنین زیرگروه کوچکتری از این افراد شامل اندکی بیش زا 2700 نفر را که پرسشنامه‌های غذایی را پر کرده بودند و آزمایش اندازه گیری تراکم استخوانی لگن و ستون فقرات بر روی‌شان انجام شده بود، را نیز پیگیری کردند.

یافته‌ها نشان داد که افرادی که 2.6 وعده شیر، ماست و پنیر در روز می‌خورند - که معادل اندکی بیش از 2.5 فنجان از این غذاهاست- نمرات بالاتر تراکم استخوانی لگن و ستون فقرات نسبت به افرادی دارند که مقادیر کمتر این غذاها را مصرف می‌کنند.

به گفته این پژوهشگرن احتمالا مواد مغذی گوناگون در لبنیات- برای مثال محتوای پروتئین، کلسیم و ویتامین D- اثری هم‌افزا دارند و به همراه یکدیگر اثر بیشتری بر سلامت استخوان می‌گذارند تا هر یک از این مواد به تنهایی.

کد خبر 202582

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان