جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل - وحیدرضا نعیمی: با انتشار نامه گروهی از سناتورهای آمریکایی در مخالفت با نامزدی چاک هیگل برای وزارت دفاع آمریکا، ماجرای تأیید وی در سنا وارد مرحله جدیدی شد.

مک کین

این در حالی است که اکنون با اعلام موافقت یک سناتور جمهوریخواه دیگر با تأیید هیگل، به‌طور نظری امکان پایان دادن به جلسات بررسی صلاحیت و رأی مثبت دادن به وی وجود دارد. به نوشته نیویورک تایمز، 15نفر از سناتورهای جمهوریخواه روز پنجشنبه در نامه‌ای به باراک اوباما خواستار پس گرفتن نامزدی چاک هیگل برای وزارت دفاع شدند.

این 15سناتور در نامه خود نوشتند در طول نیم قرن گذشته، هیچ وزیر دفاعی با بیش از سه رأی مخالف سناتورها تأیید نشده و تصدی وزارت دفاع را بر عهده نگرفته است. آنان افزودند که بر عهده‌گیرنده این منصب حساس باید کسی باشد که نامزدی وی جنجالی و تفرقه‌انگیز نباشد. جان کانرین، لیندسی گراهام، تیم اسکات، راجر ویکر، مارکو روبیو، ران جانسون، جان باراسو و جیمز اینهاف ازجمله امضاکنندگان این نامه هستند.

برخلاف انتظار، جان مک‌کین که در نخستین جلسه پرسش و پاسخ نامزدی هیگل برخی از تندترین پرسش‌ها را از وی پرسید، از امضاکردن این نامه خودداری کرد. وی اعلام کرده است رأی‌گیری درباره صلاحیت هیگل نباید بیش از این به تأخیر بیفتد. نویسندگان نامه معتقدند نمایش ضعیف هیگل در نخستین جلسه پرسش و پاسخ در سنا و آنچه موضع خطرناک وی درباره مقابله با ایران خوانده شده، از نقاط ضعف هیگل است. این سناتورها معتقدند وی مواضع خصمانه‌ای در قبال اسرائیل دارد و در گذشته سخنان ناشایستی درباره آن بر زبان رانده است.

این در حالی است که کاخ سفید اعلام کرده است همچنان از هیگل حمایت می‌کند و تأیید وی را کاملاً امکان‌پذیر می‌داند. جی کارنی سخنگوی کاخ سفید گفت: ما قاطعانه اعتقاد داریم که سناتور هیگل تأیید می‌شود اما تلف کردن وقت پیامد دارد. جمهوریخواهان در خلال چند هفته گذشته با طولانی کردن بحث‌ها درباره هیگل، رأی‌گیری برای تأیید وی را با تأخیر مواجه کرده‌اند. 55عضو سنا دمکرات و 45نفر جمهوریخواه هستند. رأی مثبت 51نفر برای تأیید هیگل کافی است اما پایان دادن به جلسات بررسی صلاحیت وی در کمیته نیروهای مسلح مستلزم رأی دست‌کم 60سناتور است. دمکرات‌ها اکنون تأکید کرده‌اند قصد دارند جلسه رأی‌گیری را نهایتاً تا روز چهارشنبه این هفته برگزار کنند.

تحلیلگران می‌گویند این امر اکنون امکان‌‌پذیر به‌نظر می‌رسد، زیرا ریچارد شلبی سناتور جمهوریخواه روز پنجشنبه به جمع چهار سناتور جمهوریخواه دیگر پیوست که قبلاً اعلام کرده‌اند خواهان پایان دادن به بحث درباره صلاحیت هیگل هستند. وی گفته است به پایان بحث درباره صلاحیت هیگل و به تأیید وی رأی می‌دهد. مایک جوهانس و تاد کاچرن دو سناتور جمهوریخواه دیگر هستند که گفته‌اند صلاحیت هیگل را تأیید می‌کنند.

هیگل دو دوره سناتور ایالت نبراسکا بود اما زمانی که در دوره ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش با جنگ عراق مخالفت کرد، از جرگه دیگر سناتورهای جمهوریخواه جدا شد. جمهوریخواهان همچنین از این امر نگران هستند که هیگل با حمایت از طرح اوباما برای کاهش بودجه پنتاگون به‌منظور کم‌کردن کسر بودجه کشور، باعث تضعیف بنیه دفاعی کشور شود. در تحولی دیگر، باب دال رهبر سابق اکثریت سنا که مانند هیگل از کهنه‌سربازان مدال‌دار جنگ ویتنام است، از هم‌حزبی‌های جمهوریخواه خود خواست مخالفت خود را کنار بگذارند. وی گفت: خردمندی و جرأت هیگل به‌طور منحصر به فردی وی را حائز صلاحیت تصدی وزارت دفاع و هدایت‌کردن مردان و زنان نیروهای مسلح ما می‌کند.

کد خبر 202563
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز