سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل - وحیدرضا نعیمی: پنج روز از فاجعه کشتار دبستان در آمریکا می‌گذرد اما این کشور هنوز از بهت این کشتار خونین درنیامده‌ است.

آمریکا

نه اشک باراک اوباما نه وعده‌های نمایندگان کنگره نتوانسته نگرانی و خشم افکار عمومی را کاهش دهد. اکنون آمریکا با بحران جدال با اسلحه و فرهنگ خشونت بیش از هر زمان دیگری دست به گریبان است.

باراک اوباما روز دوشنبه در جلسه‌ای با شماری از اعضای کابینه خود از آنان خواست پیشنهادهای خود را در زمینه مواجهه با مشکل خشونت با اسلحه ارائه کنند. در این جلسه، وزرای آموزش، بهداشت، دادستان کل و معاون اول حضور داشتند.

جو بایدن معاون اول که در زمان سناتوری خود ازجمله موافقان تصویب قانون محدودیت مالکیت اسلحه بود، مسئول پیگیری فعالیت‌های این گروه شده است. اوباما وعده کرده است از هر اختیاری که منصب وی از آن برخوردار است، برای محافظت از کودکان آمریکایی در برابر خشونت با اسلحه استفاده کند. کاخ سفید می‌گوید محدودسازی مالکیت اسلحه اکنون به یکی از اولویت‌های باراک اوباما در دوره دوم ریاست‌جمهوری بدل شده است.

تحلیلگران معتقدند پس از حادثه خشونت‌بار قتل عام کودکان در دبستان سندی هوک در شهر نیوتاون که در جریان آن دست‌کم 20کودک شش و هفت ساله و شش بزرگسال جان باختند، بیش از هر زمان دیگری فضا برای بحث درباره محدودسازی مالکیت اسلحه آماده شده‌ است. در این میان اعضای کنگره آمریکا از حزب دمکرات بیشترین پذیرش را نسبت به بحث درباره چنین قانونی از خود نشان داده‌اند. اعضای کنگره از حزب جمهوریخواه که عموماً با هرگونه محدودیت مخالفت می‌کردند، این بار تغییر عقیده داده یا دست‌کم سکوت کرده‌اند.

هری رید، جو مانچین و مارک وارنر سه سناتور برجسته از حزب دمکراتیک اعلام کردند کنگره یک رشته گزینه را برای محدودیت مالکیت اسلحه بررسی خواهد کرد. این سه نفر پیش‌تر از طرفداران حق مالکیت اسلحه بودند. سناتور دایان فینستین نیز تصریح کرد طرح ممنوعیت مالکیت سلاح‌های تهاجمی را که در سال2004 منقضی شد، دوباره به جریان می‌اندازد. آمارها نشان می‌دهد سرانه مالکیت اسلحه در آمریکا بیش از هر کشوری در جهان است. به‌طور میانگین از هر 10 آمریکایی 9نفر سلاح دارند.

به این ترتیب دست‌کم 270میلیون سلاح در خانه آمریکایی‌ها وجود دارد. دومین کشور جهان از نظر مالکیت اسلحه پس از آمریکا، یمن است. سوئیس، فنلاند، صربستان، قبرس، عربستان سعودی و عراق در رده‌های بعدی قرار دارند. در واقع مالکیت اسلحه طبق قانون اساسی آمریکا حق هر شهروند این کشور است. برای صیانت از این حق آمریکایی‌ها، لابی اسلحه از سال‌ها پیش تشکیل شده است که یکی از نیرومندترین و قدیمی‌ترین گروه‌های لابی‌کننده در عرصه سیاسی آمریکا به شمار می‌رود.

انجمن ملی تفنگ، نماینده اصلی این لابی محسوب می‌شود. در موارد قبلی خشونت با اسلحه، اعضای این لابی اغلب این چنین استدلال می‌کردند که مشکل اسلحه نیست، بلکه افرادی است که از آن استفاده می‌کنند. اما این بار دلخراشی حادثه به‌گونه‌ای بوده است که لابی اسلحه سکوت کرده است. در طول سال‌ها لابی اسلحه به‌گونه‌ای سیطره سنگینی بر محافل قانونگذاری و رسانه‌ای آمریکا اعمال کرده است که عملاً در هیچ موقعیتی حق مالکیت انواع سلاح‌ها حتی سلاح‌های تهاجمی و نیمه‌خودکار زیر سؤال نرفته است. لابی اسلحه به‌طور نظام‌مند از طریق کنگره، اداره الکل، تنباکو و سلاح گرم وابسته به وزارت دادگستری را که مسئول نظارت بر قوانین اسلحه است، تضعیف کرده است. این لابی حتی از ایجاد سامانه کامپیوتری دارندگان اسلحه نیز جلوگیری کرده است.

اما در کنار اظهارنظرهای مقامات و لابی اسلحه، مردم آمریکا ظاهراً ریشه مشکل را نه اسلحه می‌دانند و نه افراد.

نظرسنجی جدیدی که پس از حادثه روز جمعه توسط نشریه واشنگتن پست و شبکه‌ای بی‌سی انجام شد، حاکی از آن است که بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان این حادثه را ناشی از مشکلات اجتماعی می‌دانند، نه رفتار ناهنجار یک فرد دچار مشکلات روانی. براساس همین نظرسنجی، 54درصد طرفدار وضع کردن قوانین سختگیرانه‌تر در این زمینه هستند. حالا باید دید آیا خون کودکان بی‌گناه سندی هوک می‌تواند این بار از سد لابی اسلحه بگذرد و به وضع کردن قوانین بازدارنده در زمینه کاربرد اسلحه بینجامد.

کد خبر 194866
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز