یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل - وحیدرضا نعیمی: رسانه‌های انگلیس از روز جمعه خبری را منتشر کردند که افکار عمومی این کشور را تکان داده است.

انگلیس

 جسد جاسیندا سالدانا پرستار هندی‌تبار بیمارستانی در لندن که عروس ولیعهد انگلیس در آن بستری شده بود، روز جمعه در خوابگاه بیمارستان پیدا شد. این پرستار روز سه‌شنبه به تلفنی پاسخ داده بود که تصور می‌کرد از جانب ملکه و ولیعهد انگلیس است، اما بعدا معلوم شد که دو مجری یک شبکه رادیویی در استرالیا با تقلید صدا ، خود را جای این دو جازده و درباره وضعیت جسمی کیت میدلتون همسر ویلیام و عروس ولیعهد انگلیس پرسیده بودند. سالدانا تلفن را به یکی از همکاران خود داده و او بارداری کیت را به آنان اطلاع داده بود.

رسانه‌های انگلیسی از این مرگ به‌عنوان خودکشی احتمالی یاد کرده‌اند، اما پلیس گفته است توضیحی برای مرگ ندارد و جسد سالدانا این هفته کالبدشکافی می‌شود تا دلیل مرگ مشخص شود. این نخستین بار نیست که در انگلیس افرادی دچار مرگ‌هایی با عنوان خودکشی احتمالی یا بدون توضیح می‌شوند. شاید معروف‌ترین مورد مرگی که شایعات زیادی درباره آن بر سر زبان‌ها افتاد، مرگ دایانا همسر چارلز ولیعهد انگلیس در سال1997 است. دایانا که همه می‌دانستند به‌خاطر رابطه بد با چارلز از وی جدا شده بود، در حادثه رانندگی کشته شد.

همان زمان، اخباری از احتمال دست داشتن عناصر وابسته به دستگاه امنیتی انگلیس در مرگ مشکوک عروس ملکه انگلیس منتشر شد. حتی برخی مطبوعات نوشتند که دایانا پیش از طلاق از چارلز، پنج بار دست به خودکشی زده بود. محبوبیت دایانا نزد مردم انگلیس بیشتر به این شایعات دامن می‌زد. از قضای روزگار، حالا یک پرستار قربانی مسائل مربوط به همسر پسر دایانا شده و رخدادهای مرگبار در ارتباط با خانواده سلطنتی انگلیس ادامه یافته است. با این حال، مرگ‌های مشکوک در انگلیس فقط به افراد مرتبط با خانواده سلطنتی محدود نمی‌شود.

در سال2003، جسد دیوید کلی کارشناس سلاح‌های میکروبی که در استخدام وزارت دفاع انگلیس بود، در آکسفوردشایر پیدا شد. وی که مدتی کارشناس بازرسی تسلیحاتی سازمان ملل در عراق بود، اطلاعاتی را مخفیانه در اختیار یک خبرنگار گذاشته بود که نهایتا پای وی را به مجلس این کشور باز کرد اما دو روز پس از آنکه وی را در کمیته‌ امور خارجی مجلس مورد پرسش قرار دادند، جنازه وی پیدا شد. دولت وقت تونی بلر کمیته تحقیقی برای تعیین علت مرگ کلی تشکیل داد که پس از مدتی اعلام کرد که وی خودکشی کرده است.

بنا بر شواهد موجود، دیوید کلی با برخی از قسمت‌های گزارش وزارت دفاع انگلیس درباره قابلیت‌های تسلیحات میکروبی عراق که آن را دروغ می‌دانست، مخالفت کرده بود. یک مورد مرگ مشکوک دیگر که خودکشی اعلام شد، مربوط به شان‌هور خبرنگار سابق نشریه نیوز آودورلد بود که جسد وی در جولای 2011 در واتفورد پیدا شد. وی نخستین روزنامه‌نگاری بود که اندی کولسن سردبیر نشریه یادشده را متهم کرده بود که از ماجرای رخنه خبرنگاران این نشریه در صندوق ذخیره پیام‌های صوتی برخی از مقامات انگلیسی خبر داشت.

این ماجرای شنود مکالمات بالاخره روپرت مرداک صاحب شرکت نیوز را واداشت تا این نشریه را تعطیل کند. کولسن پس از خروج از این نشریه مشاور مطبوعاتی دیوید کامرون نخست‌وزیر شده بود. به‌رغم آنکه پلیس انگلیس از کالبدشکافی پرستار 46ساله عروس ملکه انگلیس خبر داده است، ناظران بر این باورند که بعید است علتی به غیر از خودکشی از نتیجه تحقیقات پلیس در این زمینه به دست آید.

کد خبر 193842
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز