دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل- وحیدرضا نعیمی: امیر کویت روز 16مهر پارلمان این کشور را منحل کرد. این ششمین‌بار از سال 2006است که امیر کویت پارلمان را منحل می‌کند.

در همین حال، دولت، قانون انتخابات را تغییر داده و قرار است این قانون برای انتخابات جدید که برای 11آذر برنامه‌ریزی شده است، ملاک قرار بگیرد اما مخالفان ضمن مخالفت با تغییرات انجام‌شده در این قانون، آن را کودتا علیه قانون اساسی توصیف کرده‌اند. درباره تحولات اخیر کویت با حسین رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کرده‌ایم. وی معتقد است کشمکش بر سر اختیارات سرچشمه اختلاف سنتی بین دولت و پارلمان است که همواره با دخالت امیر به نفع دولت تمام‌شده است. به اعتقاد این کارشناس خاورمیانه، آنچه در کویت می‌گذرد از جنس بیداری در کشورهای اسلامی نیست بلکه جدال میان نخبگان سیاسی است.

  • اختلاف مخالفان و دولت کویت بر سر چیست؟

اختلاف مخالفان و دولت از مدت‌ها قبل وجود داشته و اصل موضوع درباره اختیارات دولت یا به تعبیری جدایی دولت از پارلمان است؛ یعنی کابینه کویت در مقابل پارلمان مسئولیت کافی ندارد لذا حاکمیت کامل از آن پارلمان نیست و هر‌گاه بین این دو نهاد اختلاف پیش آمده، امیر کویت پارلمان را منحل کرده است و این از نگاه مخالفان نقض حاکمیت مردم به شمار می‌رود. از این‌رو درخواست مخالفان این بوده است که با اصلاح قانون اساسی اختیارات کامل به پارلمان داده و دولت هم در برابر پارلمان مسئول شود. آنچه اکنون مخالفان بر خواسته خود افزوده‌اند، اعلام انتخابات پس از تعدیل قانون انتخابات و حوزه‌های انتخاباتی از طرف امیر است که مخالفان اعتراض کردند و دو روز پیش هم برخی از نمایندگان مجلس سابق ازجمله ولید طبطبایی به‌خاطر همین مخالفت‌ها بازداشت شدند.

  • چرا مخالفان با تغییر قانون انتخابات مخالف هستند؟

مخالفان معتقدند تغییراتی که در قانون انتخابات صورت گرفته، به‌گونه‌ای است که سعی شده حوزه‌های رأی‌گیری حامی مخالفان شکسته شود و دولت با قانون جدید می‌کوشد ترکیب پارلمان‌های قبلی تکرار نشود. تا به حال، شش یا هفت پارلمان برگزار شده و همه آنها را امیر منحل کرده است. در این پارلمان‌ها مخالفان اکثریت داشتند و به همین دلیل مشکلاتی برای دولت درست می‌کردند و تغییر دولت‌ها هم به تبع انحلال پارلمان‌ها صورت گرفته است لذا تغییر قانون انتخابات و حوزه‌های انتخاباتی از طرف دولت از نگاه مخالفان تلاشی برای تغییر شمار مخالفان در پارلمان کویت است.

  • آیا تحولات اخیر کویت ادامه انقلاب‌های منطقه است؟

خیر من قبول ندارم که این تحولات ادامه انقلاب‌های منطقه باشد، زیرا بهار عربی یا بیداری اسلامی، یک حرکت مردمی است اما آنچه در کویت رخ داده، یک حرکت از سوی نخبگان است، یعنی یک سری از جریان‌های اسلامی به‌ویژه اخوانی‌ها سردمدار این حرکت هستند و می‌کوشند بخشی از اختیارات امیر به پارلمان واگذار شود.

  • آیا مداخله خارجی در مسائل داخلی کویت وجود دارد؟

مداخله خارجی را قبول ندارم. تقریباً تمام این فرایند داخلی و از قبل بوده است. کویت کشوری است که بین شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس بالاترین میزان آزادی را دارد و با این آزادی، تصور می‌کنم این ریشه‌ها را از قبل داشته و در حال حاضر هم به‌گونه‌ای متشکل شده و به این شکل درآمده است لذا کویت به‌دلیل آزادی‌های قبلی به این نقطه رسیده است.

کد خبر 188687
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز