همشهری آنلاین: در پی اعتراض‌های 10 روزه مردم، دولت بلغارستان به‌ صورت یکپارچه استعفا داد. نخست‌وزیر در مجلس اعلام کرد: نمی‌خواهم عضو دولتی باشم که در دوران آن پلیس به‌جان مردم می‌افتد و اعتراض جای گفت‌وگوی سیاسی را می‌گیرد.

بلغارستان

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، استعفای رسمی دولت بلغارستان قرار است تا بعدازظهر امروز چهارشنبه (۲۰ فوریه / ۲ اسفند) پس از نشست کابینه به‌صورت رسمی تسلیم مجلس می‌شود.

بویکو بوریسوف نخست‌وزیر بلغارستان در نشست مجلس گفت: ما صاحب حرمت هستیم. این ملت است که به ما قدرت داده ‌و امروز این قدرت را به ملت پس می‌دهیم. من نمی‌خواهم عضو دولتی باشم که در دوران آن پلیس به‌جان مردم می‌افتد و تحت تهدید و فشار اعتراض جای گفت‌وگوی سیاسی را می‌گیرد.

استعفای دولت بلغارستان در حالی صورت گرفت که ناآرامی‌ها و اعتراضات گسترده‌ای سراسر این کشور را در بر گرفته است.

مردم بلغارستان از شرایط بد معیشتی و افزایش نرخ سوخت عصبانی هستند و حتی برکناری وزیر دارایی نیز نتوانست خشم مردم را کاهش دهد.

مردم با فریادهای "مافیا، مافیا" و "استعفا استعفا" به خیابان‌های پر از برف صوفیه، پایتخت این کشور و حداقل 10 شهر دیگر آمدند.

در پایتخت مردم با پلیس درگیر شدند و اقدام به آتش زدن لاستیک نمودند. در این درگیری‌ها 8 تن زخمی شدند.

سازمان دهندگان اعتراضات می‌گویند که مساله آنها فقط افزایش قیمت سوخت نیست بلکه نگرانی اصلی آنها وضعیت کشور است.

برگزاری انتخابات پیش‌رس

انتخابات بلغارستان که قرار بود در ماه ژوئن امسال برگزار شود، با توجه به کناره‌گیری دولت جلو می‌افتد. ابتدا قرار بود امروز مجلس بلغارستان تصمیم به ترمیم کابینه بوریسوف بگیرد. نخست‌وزیر، پذیرفته بود که به‌خواست تظاهرکنندگان وزیر دارائی را کنار بگذارد.

مردم بلغارستان از 10 روز پیش در اعتراض به افزایش بهای برق در شهرهای مختلف دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات به تدریج سمت‌وسوی مخالفت با دولت را گرفت. پلیس در چند مورد با تظاهرکنندگان درگیر شد و شماری را زخمی کرد. در مقابل مردم نیز به تعداد زیادی از ساختمان‌های دولتی حمله کردند و به آن‌ها خسارت وارد آوردند.

نخسست‌وزیر بلغارستان روز سه‌شنبه (۱۹ فوریه) قول داد که نرخ برق را از ماه مارس امسال ۸ درصد کاهش دهد. علاوه براین اعلام شد که امتیاز فروش برق شرکت "سی ای زد" نیز لغو خواهد شد. این شرکت تنها تامین‌کننده برق غرب بلغارستان است.

در ادامه تظاهرات مردم، بامداد امروز یک مرد جوان خود را در برابر شهرداری وارنا در شرق بلغارستان به آتش کشید و در حالی که به شدت مجروح شده بود به بیمارستان انتقال یافت. روز سه‌شنبه نیز در شهر مرکزی "ولیکو تارنووو" مرد دیگری دست به خودسوزی زد و درگذشت.

کد خبر 202372
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز