چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان بر این باورند دلفین‌های پوزه‌دراز هنگامی که از دلفین‌های مورد علاقه‌شان دور می‌شوند،‌ آنها را با نام ویژه‌ای صدا می‌زنند.

دلفین

بر اساس گزارش دیسکاوری، دلفین‌ها تنها موجوداتی هستند که پس از انسان قادر به انجام این‌ کار هستند با این تفاوت که دلفین‌ها برای برقراری چنین ارتباطی از واژه‌ها استفاده نمی‌کنند بلکه صدایی سوت مانند از خود به وجود می‌آورند.

مطالعات پیشین نشان داده بود که دلفین‌های پوزه‌دراز برای خود نام انتخاب می‌کنند و صدای سوت‌مانند منحصر‌به‌فردی دارند که اطلاعات زیادی درباره آن دلفین را آشکار می‌کند. مانند اینکه انسانی پس از ورود به یک جمع با صدای بلند فریاد بزند: سلام به همه، من یک مرد سالم و بالغ به نام جورج هستم و هیچ آسیبی به شما نمی‌رسانم!

دلفین

اکنون مطالعات جدید نشان می‌دهند که دلفین‌ها علاوه بر نام خود، نام دلفین‌های دیگر را نیز صدا می‌زنند. به گفته استفانی کینگ از واحد مطالعات پستانداران دریایی دانشگاه سنت اندروز دلفین‌ها زمانی که از دلفینی دیگر که ارتباط نزدیکی با هم داشته‌اند جدا می‌شوند، نام آنها را تقلید می‌کنند، یعنی صدای سوت مانند مخصوص آْن دلفین را تقلید می‌کنند تا نشان دهند که می‌خواهند دوباره در کنار دوستشان باشند.

کینگ و همکارانش داده‌های صوتی به دست آمده از دلفین‌های پوزه‌دراز خلیج ساراسوتا را در دوره زمانی 1984 تا 2009 جمع‌آوری کرده و درعین حال بر روی دلفین‌های نری که در آکواریوم Seas در فلوریدا زندگی می‌کردند نیز مطالعاتی انجام دادند تا موفق به کشف این موضوع شدند.

این دلفین‌ها نیز مانند دیگر اعضای خانواده خود صدای سوت‌مانند منحصربه‌فردی از خود ایجاد می‌کردند که به عنوان نشانه‌ معرفی به کار گرفته می‌شد و دیگر دلفین‌ها با استفاده از این سوت دلفین را می‌شناختند. به گفته محققان دلفین‌ها نام خود را در قالب این سوتها زمانی بیان می‌کنند که قصد دارند حضور و هویت خود را در موقعیتی جدید اعلام کنند. این صدا را می‌توان متناسب با عمق آب و فرکانس سوت، تا مسافت 20 کیلومتری ردیابی کرد.

دلفین

اما درعین حال دلفین‌ها نام یکدیگر را نیز صدا می‌زنند؛ درواقع دلفین‌ها همیشه نام هم‌گروهی‌هایی که به آنها تعلق خاطر دارند را در زمانی که از آنها دور شده‌اند، صدا می‌زنند، مانند صدا زدن مادر یا یک دوست صمیمی، از این رو این صداها هرگز پرخاشگرانه و تند نیستند و تنها اعضای مورد علاقه مورد خطاب قرار می‌گیرند.

این کپی‌کردن نام دیگر دلفین‌ها درعین حال تفاوت‌هایی با نام اصلی نیز دارد زیرا هر دلفین لحن صدای خود را به نام دلفین‌های موردعلاقه‌اش می‌دهد از این رو هر نام با دیگری تفاوت‌هایی پیدا می‌کند. باوجود اینکه محققان همواره در استفاده از عبارت‌های واژه یا زبان درباره ارتباطات غیرانسانی تامل می‌کنند، دلفین‌های پوزه‌دراز و احتمالا دیگر گونه از دلفین‌ها از سیستم ارتباطی پیچیده‌ای برخوردارند.

به گفته کینگ،‌ دلفین‌هایی که درون آکواریوم زندگی می‌کنند می‌توانند سیگنال‌های جدید را فرا گرفته و آنها را با اجسام ارتباط دهند و شاید از همین رو است که می‌توانند نام یکدیگر را نیز برای خطاب قرار دادن یکدیگر تقلید کنند، مهارتی که در زبان انسانی ذاتی به شمار می‌رود.

کد خبر 202236
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز