دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: صدای سوت کشیدن، جیغ زدن و همهمه کردن نهنگ‌های گوژ‌پشت ساکن هاوایی را از این پس می‌توان به صورت زنده بر روی وب‌سایتی گوش کرد.

نهنگ گوژپشت

به گزارش وایرد، بنیاد مطالعات ژوپیتر با نصب میکروفن‌های زیر‌آبی در نزدیکی پوآکو در هاوایی صدای آواز نهنگ‌های گوژپشت این منطقه را به صورت آنلاین و زنده پخش می‌کند. استراق‌سمع این جانداران دریایی غول‌پیکر که ممکن است طولی بیش از 15 متر داشته‌باشند نشان می‌دهد نهنگ‌ها صداهایی مشابه گاو، گرگ و یا موجودات فضایی از خود ایجاد می‌کنند.

نهنگ‌های نر می‌توانند برای ساعت‌ها آواز بخوانند تا شانس جذب کردن نهنگ‌های ماده را داشته باشند. آواز‌های روزانه آنها شامل نت‌های فرکانس پایین و ملودی‌هایی است که می‌توان آنها را از فواصل چند کیلومتری نیز شنید. نهنگ‌های ماده نیز صداهایی از خود ایجاد می‌کنند اما آواز نمی‌خوانند.

نهنگ‌های گوژپشت در اواخر ماه دسامبر برای جفت‌گیری در نزدیکی هاوایی جمع می‌شوند و تا اواسط آوریل در این منطقه باقی می‌مانند. بنیاد مطالعات ژوپیتر اولین میکروفن زیر‌آبی خود را در سال 2003 در آبهای گرم این منطقه انداخت و صدای نهنگ‌ها را پخش کرد. اما پخش صدای نهنگ‌ها امسال به روندی آنلاین و زنده تبدیل‌ شده‌است.

میکروفون‌های زیر‌آبی در عمق 18 متری از سطح آب قرار می‌گیرند و با اتصال به شناورهای خورشیدی، صداهای دریافتی را به مرکز رادیویی در کوه‌های کوهالا ارسال می‌کنند. برای شنیدن صدای نهنگ‌های گوژپشت اینجا کلیک کنید.

کد خبر 197786
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز