همشهری آنلاین: زیست شناسان موفق به کشف گونه‌ای از سمندرها شده‌اند که برای تامین نیروی مورد نیازش،‌دست کم در دوران جنینی، از فوتوسنتز استفاده می‌کند.

سمندر خالدار

به گزارش نیوساینتیست، حیوانات بسیار عجیبند، زیرا منبع عظیم انرژی خورشید را نادیده گرفته و به جای آن ترجیح می‌دهند منبع انرژی را درون شکم خود ذخیره کنند تا بعد‌ها از آن استفاده کنند، با این‌همه جاندارانی نیز وجود دارند که انرژی خود را مستقیما از نور خورشید به دست آورند.

مرجان ها نیز در دسته جانداران قرار دارند و جلبک‌هایی در درون دارند که از نور خورشید برای تولید قند استفاده می‌کنند. حیوانات دیگری از قبیل اسفنج دریایی تا حلزون‌های دریایی نیز وجود دارند که از تکنیکی مشابه برای تامین انرژی استفاده می‌کنند. یکی از گونه‌های زنبورهای سرخ نیز از توانایی تبدیل نور خورشید به الکتریسیته برخوردار است و مدارکی موجود است که نشان می‌دهد شته‌ها از قابلیت ذخیره سازی نور خورشید برخوردارند.

اما هیچ‌یک از این جانداران در دسته مهره‌داران قرار ندارند و در واقع تا به حال هیچ مهره‌داری با توانایی استفاده مستقیم از نور خورشید به عنوان منبع انرژی شناسایی نشده‌بود، اما اکنون مدارک کافی برای اثبات خورشیدی بودن سمندر‌های خالدار به دست آمده است. این جانداران با جلبک‌های فوتوسنتز‌کننده رابطه‌ای طولانی‌مدت دارند. هنری اور زیست‌شناس در سال 1888 دریافت که تخم این سمندر معمولا حاوی جلبکی تک‌سلولی به نام اوفیلا امبلیستوماتیس است، این سمندرها درون حوضچه‌های آب تخم‌گذاری می‌کنند و این جلبک در کمتر از یک‌ساعت درون تخم‌ها جاخوش می‌کنند.

در دهه 1940 زیست‌شناسان این ارتباط همزیستی را برای جنین سمندر و جلبک مفید اعلام کردند. جنین موادی از خود دفع می‌کند که جلبک از آن تغذیه می‌کند و در مقابل، جلبک با کمک فوتوسنتز اکسیژن آزاد می‌کند و جنین از آن استفاده می‌کند. جنین‌هایی که جلبک‌های زیادی به همراه داشته‌باشد، سریعتر رشد کرده و احتمال نجات آنها افزایش می‌یابد.

اما در سال 2011، با کشف چند جلبک درون خود جنین‌ها،‌مشخص شد که رابطه میان این دو تنها به استفاده از اکسیژن ختم  نمی‌شود و این احتمال مطرح شد که میان جنین و جلبک داد‌و‌ستد گلوکزی نیز انجام می‌گیرد. به بیان دیگر جلبک عملکردی مانند یک نیروگاه درونی دارد که یا استفاده از نور خورشید، برای سمندرها انرژی تولید می‌کند.

مطالعات بیشتر نشان داد وجود جلبک‌ها درون جنین امری حیاتی نیست اما جلبک‌ها کمک‌های بسیار خوبی هستند و جنین‌های بدون جلبک برای بقا بسیار تلاش می‌کنند. بر همین اساس این‌گونه از سمندرها اکنون به عنوان تنها مهره‌داران فوتوسنتز کننده جهان معرفی شده‌اند.

کد خبر 198413
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز