همشهری آنلاین: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه طبق گزارش‌های رسیده تخلف صورت گرفته در بخش تامین منابع قانون هدفمندسازی یارانه ها را در شش ماه اول امسال معادل 64هزار و 885 میلیارد ریال بوده است.

الیاس نادران

 

الیاس نادران در گفتگو با  مهر، با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها و گزارش دیوان محاسبات کشور از عملکرد سازمان هدفمندی یارانه‌ها اظهارداشت: در قانون بودجه سال 91 مجلس مقرر شد درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال 1391 تا مبلغ 66 هزار میلیارد ریال شامل تا مبلغ 560 هزار میلیارد ریال به صورت ماهیانه و متوازن، هر ماه متوسط مبلغ 46 هزار و میلیارد ریال از محل اصلاح قیمت‌های ماده 1 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و تا مبلغ 100 هزار میلیارد ریال یارانه‌های نان، برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در این قانون تامین شود .

وی افزود: این در حالی است که عملکرد سازمان هدفمندی یارانه‌ها در 6 ماهه اول سال 91 از لحاظ منابع تا مورخ 20 شهریورماه کل منابع این قانون 238 هزار و 219 میلیارد ریال بوده که مبلغ 120 هزار و 14 میلیارد ریال از محل افزایش قیمت‌ها و مبلغ 52 هزار میلیارد ریال از محل یارانه نان و یارانه کالاهای اساسی بوده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: در تطبیق عملکرد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با قانون، خارج از چارچوب منابعی به دست آمده است. این مبلغ از محل بخش نقدی خوراک پالایشگاهی، دریافتی از خزانه‌داری کل کشور به صورت علی الحساب، سهم مالیات بر ارزش افزوده و از محل میعانات گازی تحویلی به پتروشیمی‌ها و سایر دریافت ها است.

وی تخلف صورت گرفته در بخش منابع را معادل 64هزار و 885 میلیارد ریال عنوان کرد.

نادران خاطرنشان کرد: اما از حیث هزینه منابع، در قانون مذکور مقرر شد، تا مبلغ 480 هزار میلیارد ریال به منظور اجرای ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و یارانه نان و 100 هزار میلیارد ریال برای اجرای مواد 6 و 8 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و 60 هزار میلیارد ریال برای اجرای بند ب ماده 34 قانون برنامه پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران و 20 هزار میلیارد به صندوق بیمه کاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار اختصاص یابد، این در حالی است که در عملکرد سازمان هدفمندی یارانه‌ها در 6 ماهه اول میزان 205،632 میلیارد ریال برای یارانه نقدی پرداختی به خانوار در 6 ماهه اول سال 1391 و 20،141 میلیارد ریال یارانه نقدی پرداختی بابت یارانه نان (رقم مسدودی اجرای فاز دوم) صرف شده است.

نماینده تهران گفت: به عبارت دیگر برای اجرای مواد 6 و 8 قانون هدفمندی یارانه‌ها و اجرای بند ب ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و همچنین سهم بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار هیچ پرداختی در 6 ماهه اول سال 91 انجام نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: طبق گزارش‌هایی که به ما رسیده اگر عملکرد 6 ماهه دوم سازمان هدفمندی یارانه‌ها مشابه 6 ماهه اول باشد، پیش بینی می شود منابع حاصل از اجرای قانون حدود 24 هزار میلیارد ریال تحقق یابد.

وی گفت: به عبارت دیگر، با احتساب صرفا منابع حاصل از افزایش قیمت‌ها به عنوان منابع هدفمندی و یارانه نقدی به عنوان مصارف، کسری سازمان هدفمندی بیش از 171 هزار میلیارد ریال خواهد بود.

کد خبر 202145
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز