مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک سیارک 50 متری روز جمعه 15 فوریه از نزدیک‌ترین فاصله‌ شناخته‌شده برای سیارکی به این اندازه از کنار کره زمین خواهد گذشت.

َAsteroid

به گزارش آسوشیتدپرس سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اطمینان داده است که این سیارک بدون ایجاد فاجعه‌ای از فاصله 2670 کیلومتری زمین عبور خواهد کرد. اما این فاصله نزدیک‌تر از فاصله بسیاری از ماهواره‌های مخابراتی و هواشناسی تا کره زمین است؛ با این وجود دانشمندان تاکید می‌کنند برخوردی با این ماهواره‌ها هم رخ نخواهد داد.

این سیارک که 2012 DA14نامیده می‌شود، کوچکتر از آن است که حتی در هنگامی در ساعت 2:25 بعدازظهر به وقت شرق آمریکا بر فراز اقیانوس هند در نزدیکی سوماترا در نزدیک‌ترین فاصله از کره زمین قرار می‌گیرد، بتوان آن را با چشم غیرمسلح دید.

بهترین مکان‌ها برای دیدن این سیارک با دوربین‌های دوچشمی و تلسکوپ در آسیا، استرالیا و اروپای شرقی قرار دارند. اما حتی در این مکان‌ها آنچه هنگام نزدیک شدن سیارک با سرعت 27000 کیلومتر در ساعت به کره زمین صرفا نقطه‌ای نورانی است.

DA14 سیارک ریزی به حساب می‌آید. سیارکی که برخورد آن به کره زمین در 65 میلیون سال پیش باعث انقراض دایناسورها شد، حدود 10 کیلومتر قطر داشت. اما حتی برخورد این صخره کوچک به کره زمین نیز می‌تواند آسیب فراوانی بزند و انرژی معادل 2.4 میلیون تن تی ان تی آزاد کند و پهنه‌ای 2000 کیلومتر مربعی را ویران کند.

دانشمندان مطمئن هستند که این سیارک به کره زمین برخورد نخواهد کرد. احتمال اینکه DA14 به هر یک از ماهواره‌های در گردش در مدار بالاتر از 35000 کیلومتر برخورد کند، هم ناچیز است.

اغلب سیارک‌های منظومه شمسی در کمربند میان مدارهای سیاره‌های مریخ و مشتری قرار دارند و برای میلیاردها سال است که در همانجا مانده‌اند. اما به طور گاهگاهی برخی از آنها به مجاورت کره زمین می‌رسند.

این گذر فرصت نادری برای آموزش دانشمندانی است که می‌خواهند مراقب سیارک‌های عبوری آینده باشند و همچنین زمانی مناسب برای تبلیغ برای افرادی است که می‌خواهند اقدامات پیشگیرانه در برابر این سیارک‌‌ها افزایش یابد.

DA14 را ستاره‌شناسان اسپانیایی در فوریه سال پیش کشف کردند، و روز جمعه ستاره‌شناسان گردهمایی گوناگونی درباره برخورد سیارکی با کره زمین ترتیب داده‌اند.

دانشمندان در برنامه "اشیای نزدیک کره زمین" ناسا در آزمایشگاه رانش جت کالیفرنیا تخمین می‌زنند که هر چهل سال یک بار احتمال دارد که شیئی به این اندازه از فاصله‌ای به این نزدیکی از کره زمین عبور کند. و هر 1200 سال یک بار احتمال دارد چنین شیئی به آن برخورد کند.

کد خبر 201539

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز