چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان نوعی اسفنج خورشیدی ساختند که می‌تواند یک شیوه عملی برای جذب دی اکسید کربن ناشی از نیروگاه‌های برقی باشد که با ذغال کار می‌کند

اسفنجی که دی اکسید کربن را می‌خورد

به گزارش مهر، پس از جذب دی اکسید کربن، وقتی این اسفنج در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد دی اکسید کربن جذب شده را آزاد می‌کند.

ماتیو هیل، سرپرست پژوهشگران سازمان تحقیقات علمی و صنعتی کشورهای مشترک المنافع (CSIRO)می‌گوید: این یک پیشرفت هیجان انگیز برای جذب دی اکسید کربن است چرا که می‌توان از انرژی خورشیدی متمرکز شده به جای انرژی برپایه ذغال سنگ بیشتر، برای انجام این فرایند استفاده کرد.

این محققان از ماده هوشمند جدیدی موسوم به (چارچوب ارگانیک فلزی) MOFبرای خلق این اسفنج استفاده کرده‌اند. یک گرم از این ماده می‌تواند یک لیتر گاز نیتروژن را جذب کند.

این امر امکان پذیر است چرا که یک گرم از MOF دارای سطحی به اندازه یک زمین فوتبال است یعنی گازها می‌توانند به تمام سطوح داخلی این ماده مکیده شوند.

هیل که برای تحقیقات بر روی MOF جایزه یوروکا 2012 را دریافت کرده است، گفت: فرایند جذب و آزاد سازی MOF را می‌توان با جذب آب در یک اسفنج و سپس تخلیه آن مقایسه کرد. وقتی نور فرابنفش به این ماده می‌خورد اتصال‌های ساختاری و در نتیجه گاز درون آن آزاد می‌شود.

ریشله لیندون، دانشجوی دانشگاه موناش استرالیا و یکی از پژوهشگران این پروژه می‌گوید: ماده MOF به مولکول‌های حساس به نور آزوبنزن آغشته است که به نور فرابنفش واکنش نشان می‌دهد و موجب آزاد سازی دی اکسید کربن می‌شود.

به اعتقاد هیل، در واقع این واکنش و توانایی ماده برای پیچ خوردن و انقباض، آن را بسیار منحصر به فرد کرده است.

کد خبر 201361
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز