شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: زمین درحال گرمتر‌شدن است،‌ اما چه‌میزان از این حرارت به واسطه انتشار گازهای گلخانه‌ای و چه‌میزان از آن به واسطه عوامل طبیعی به وجود آمده‌است؟

به گزارش فاکس‌نیوز، گزارش گروهی وابسته به سازمان ملل متحد از مطالعات آب‌و ‌هوایی نشان می‌دهد حرارت خورشید نقش کلیدی در گرمایش جهانی دارد و تاثیر آن فراتر از حدی است که تاکنون تصور می‌شد.

نتایج این گزارش که به صورت غیر‌رسمی در اینترنت افشا شده بر تاثیر بیشتر نوسانات خورشیدی بر روی لایه استروسفیر اتمسفر زمین بیش از گذشته تاکید دارد و برخی از دیگر مطالعات نشان می‌دهند این پدیده می‌تواند منجر به تاثیرات قابل توجه منطقه‌ای بر روی آب‌و‌هوا شود.

الک راولز، وبلاگ‌نویسی که این گزارش را در اینترنت فاش کرده دلیل اصلی این‌کار خود را نظر سازمان ملل درباره فعالیت‌های خورشیدی می‌داند. به گفته وی فرضیه‌ها و نتیجه‌گیری‌های هیات بین‌دولتی تغییرات اقلیمی یا IPCC در این گزارش توسط خود این هیات نادیده گرفته شده‌است. اما مردم باید بدانند این هیات چگونه نتایج اصلی را پنهان کرده‌است. به گفته وی حتی زمانی که این هیات مدارک کافی از تاثیر فعالیت‌های خورشیدی بر روی گرمایش زمین به دست آورد،‌هیچ تلاشی برای درنظر گرفتن این رویداد در پیش‌بینی‌های خود نکرد و این کاری جنون‌آمیز است.

برخی از محققان آب‌و هوایی می‌گویند که گزارش سازمان ملل از اهمیت بالایی برخوردار است اما متحول‌کننده نیست، به گفته آنها عوامل خورشیدی حقیقی‌اند اما برای این‌که بتوانند بر روی گرمایش جهانی که از اواخر قرن بیستم در جهان آغاز شده تاثیرگذار باشد، کافی نیست. به علاوه در این گزارش عنوان شده که تاثیر فعالیت‌های خورشیدی بسیار کمتر از گرمایشی است که انتظار می‌رود دراثر فعالیت‌های انسانی و انتشار گازهای گلخانه‌ای به وجود بیاید.

ناسا تخمین زده که نوسانات خورشیدی مقصر 25 درصد از افزایش 1.1 درجه فارنهایتی افزایش درجه حرارت طی قرن گذشته است. عده‌ای دیگر از محققان بر‌این باورند که متمرکز شدن بر روی فعالیت‌های خورشیدی تمرکز اصلی از حقیقت تلخ گرم شدن زمین را مختل خواهد کرد.

به گفته محققان درجه حرارت و فعالیت‌های خورشیدی از سال 1880 تا 1960 به صورت همزمان افزایش پیدا کرده‌اند اما پس از آن فعالیت‌های خورشید باوجود اینکه حرارت همچنان رو به افزایش بود، متوقف شدند. این به آن معنی است که فعالیت‌های خورشیدی کمی تغییر یافته درحالی که افزایش حرارت زمین به مسیر روبه‌بالای خود ادامه داده‌است. آرون هورتاس یکی از محققان انجمن دانشمندان نگران می‌گوید باوجود تمامی این مدارک، درشرایطی که اثرات ناشی از افزایش گرمایش جهانی احساس می‌شود، نباید نگران مسائل جانبی بود و باید یر روی تاثیراتی از قبیل وقوع توفان‌های بزرگ و خسارات ناشی از این توفان‌ها متمرکز شد.

کد خبر 199769
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز