چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

دهه فجر برای امثال بنده یادآور تمامی خاطرات و شور و شوق جوانی است.

اکنون که به گذشته نگاه می‌کنم، می‌بینم با آنکه ما در آن ایام بسیار جوان بودیم اما دغدغه‌ها و آرمان‌های بسیار بزرگی در سر داشتیم. شاید بزرگ‌ترین ویژگی‌های نسل جوان انقلاب، روحیه آرمانگرایی و انقلابی‌گری است. ما آن روزها یا در مدرسه بودیم یا در مسجد و یا در تظاهرات‌های خیابانی. یادم می‌آید در آن روزها رنگ خانه را خیلی کم می‌دیدیم. اما از همه اینها که بگذریم، دهه فجر برای من بیش از هر چیز یادآور امام عزیزمان است. آن روزها امام برای ما همه‌‌چیز بود و امروز کلامش و گفتمانش همه‌‌چیز.

آن روزها، انقلاب و اهداف و آرمان‌های آن صرفا در حد یک امید و آرزو بود و هیچ‌کدام از ما و حتی بسیاری از رهبران انقلاب، فکر نمی‌کردند انقلاب به این زودی به پیروزی برسد و مخصوصا آنکه به‌زودی شاهد به بار نشستن بسیاری از اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی باشیم. مسلما هنگامی که ببینید بسیاری از آرمان‌ها و آرزوهایی که دوران جوانی‌تان را در راه تحقق آنها مبارزه کرده‌اید، محقق شده است، انرژی و توانی دوباره خواهید گرفت.

چه از منظر یک فرد انقلابی و چه با رویکرد تحلیلی و علمی اگر منصفانه به شرایط امروزمان و نیز رویدادهای سه‌ دهه گذشته نگاه کنیم، عمیقا بر این باورم که در رسیدن به بسیاری از آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی موفق بوده‌ایم. به‌نظر بنده یکی از نقاط ضعف دستگاه‌های فرهنگی ما در طول این سال‌ها این بوده است که نتوانسته‌اند درک صحیحی از شرایط اسفبار دوران طاغوت و نیز اهمیت و جایگاه منحصر به فرد انقلاب اسلامی در تاریخ جهان را به نسل‌های جدید منتقل کنند. به‌نظر بنده اگر نسل جوان ما با اهمیت تاریخی و سرنوشت ساز انقلاب اسلامی به‌درستی آشنا می‌شد، امروز تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب برای شما نیز همانند بنده بدیهی بود.

این انقلاب در شرایطی با هدایت رهبری دینی و با اهداف و آرمان‌های دینی و مذهبی به پیروزی رسید که جهان در نیمه دوم قرن بیستم شاهد افول ارزش‌های دینی و مذهبی در میان جوامع و کشورها بود. در واقع انقلاب اسلامی، نه‌تنها احیاگر اسلام ناب محمدی در ایران بود بلکه احیاگر و اثبات‌گر نقش برجسته دین در بیداری سایر ملت‌ها و جوامع نیز به شمار می‌رود. خود همین مسئله به تنهایی می‌تواند عاملی برای دشمنی قدرت‌هایی باشد که تمام مبانی فکری و معرفتی خود را در خطر می‌دیدند.

در واقع انقلاب اسلامی ارائه‌دهنده «الگوی الهی رهایی» برای تمامی ملت‌های دربند بود. ما در سال‌های پس از انقلاب اسلامی شاهد بودیم که چگونه ملت‌های مظلوم مسلمان از این الگو برای رهایی از ظلم و ستم و تجاوز استفاده کردند. بی‌تردید آنچه ملت مظلوم فلسطین را اینچنین به مبارزه با اشغالگران صهیونیست وا داشته است و آنچه ملت مظلوم لبنان را در مقابله با اشغالگران صهیونیست به پیروزی رساند و آنچه این روزها در بسیاری دیگر از کشورهای مسلمان تحت ستم با آن مواجه هستیم همه و همه از برکات این الگوی رهایی‌بخش است.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران

کد خبر 201244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز