مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

گروه شهری: دیوان عالی کشور با ارسال نامه‌ای به شهردار تهران از اقدامات مدیریت شهری جهت کاهش آلودگی هوای تهران تقدیر کرد.

این نامه پاسخ به گزارشی بود که چندی پیش ازسوی شهرداری تهران درباره اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا به دیوان عالی کشور ارائه شده بود. دیوان عالی کشور در این نامه برای شهردار تهران و مسئولان و کارکنان خدوم شهرداری تهران در خدمت‌رسانی بیش از پیش به مردم آرزوی موفقیت کرده است.

بنا براین گزارش مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: آلودگی هوا مسأله مهمی است که مشکلات بسیاری را خصوصاً برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه مانند کودکان، بیماران قلبی و تنفسی و سالمندان به‌وجود می‌آورد و چنانچه اقدامات مدیریت شهری به‌منظور کاهش آلودگی هوا صورت نگرفته بود، امروز تهران با وضعیت به‌مراتب بدتر و خطرناک‌تری روبه‌رو بود.

یوسف رشیدی، توسعه حمل‌ونقل عمومی را مهم‌ترین اقدام مدیریت شهری در این زمینه اعلام کرد و افزود: توسعه خطوط مترو از دوخط به چهارخط و توسعه ایستگاه‌های مترو از 41 ایستگاه در سال 84 به 76 ایستگاه در سال90 و نیز احداث سامانه اتوبوس‌های تندرو (BRT) و توسعه شش‌خط این سامانه به طول 105 کیلومتر طی سال‌های 88 تا90، ازجمله این اقدامات است.

وی کاهش متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی را با استفاده از اتوبوس‌های جدید ‌و همزمان با کاهش متوسط عمر ناوگان تاکسیرانی از شش‌سال به چهارسال طی سال‌های84تا90، از دیگر اقدامات به عمل آمده جهت کاهش آلودگی هوا برشمرد و اظهار کرد: اجرای سیاست‌هایی نظیر بهسازی پیاده‌روها در خیابان‌های اصلی و توسعه دوچرخه‌سواری ازطریق ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه به طول 112کیلومتر، از اقدامات دیگری است که به این منظور به عمل آمده است.

علاوه بر این مدیریت خدمات غیرحضوری شامل پرداخت قبوض و راه‌اندازی و توسعه دفاتر خدمات الکترونیک شهر و نیز برقراری سیستم اتوماسیون اداری و حذف کاغذ و برقراری امکان مکاتبات به‌صورت غیرحضوری از طریق سایت اینترنتی شهرداری تهران، از جمله دیگر اقداماتی است که از نظر رشیدی موجب کاهش سفرهای درون شهری می‌شود. وی با اشاره به اینکه مراکز معاینه فنی خودرو از هشت به 15مرکز و نمایشگر‌های اطلاع‌رسانی آلودگی هوا و صدا نیز از 20به 46‌نمایشگر افزایش پیدا کرده، اضافه کرد: این اقدامات در آگاهی‌بخشی و حساس‌سازی شهروندان نسبت به وضعیت آلودگی‌های زیست‌محیطی مؤثر بوده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همچنین خاطرنشان کرد: فضای سبز شهری و کمربند سبز شهر تهران از 1550 هکتار در سال 84 با 15.5 درصد افزایش به 1790 هکتار در سال 90 افزایش پیدا کرده است که نقش مهمی در تلطیف هوای شهر تهران داشته است.

دیدار با شهردار

شایان ذکر است، رئیس دیوان عالی کشور بهمن‌ماه سال گذشته در دیدار با شهردار تهران خواستار بررسی راهکارهای عملی برای رفع آلودگی هوای تهران شده بود.

آیت‌الله محسنی گرکانی در آن دیدار گفته بود که باید حل معضل آلودگی هوا را در اولویت قرار دهیم و گام اول در این خصوص اصلاح مدیریت حمل‌ونقل عمومی در تهران است. محمدباقر قالیباف نیز در این نشست با طرح این پرسش که آیا آلودگی هوای تهران قابل حل است و آیا برنامه‌هایی برای این امر درنظر گرفته شده است ؟ گفته بود: به‌نظر من این معضل قابل حل است و باید کلیه وسایل آلاینده اصلاح شوند، همچنین تردد موتور سیکلت‌ها در نقاطی که دارای آلودگی بیشتری هستند محدود و استاندارد‌سازی‌ وسایل نقلیه و بنزین با جدیت دنبال شود.

به گفته وی عمده‌ترین مشکل در این زمینه، چالش‌های مدیریتی است و برای رفع آلودگی هوای تهران باید به فکر رفع چالش‌های مدیریتی بود. در همان روزها رئیس دیوان عالی کشور در نامه‌ای به رئیس‌جمهور پیشنهادهایی برای رفع معضل آلودگی هوا ارائه کرد. رئیس دیوان عالی کشور با تأکید بر اینکه نامه‌اش با اخلاص و خالی از هر گونه شائبه سیاسی است پنج ‌پیشنهاد به‌منظور کاهش آلودگی هوا ارائه کرد که توسعه مترو در رأس این پیشنهادها قرار دارد.

افزایش چشمگیر فضای سبز

در همین رابطه علی اکبر آقایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز با تأکید بر اقدامات شهرداری تهران در اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا به همشهری گفت: باید از مدیران توسعه فضای سبز شهر تهران و شهرداری پایتخت به‌دلیل توسعه فضای سبز این شهر با هدف کاهش آلودگی هوا تشکر و قدردانی کرد. آقایی با تأکید بر افزایش فضای سبز شهر تهران نسبت به سال‌های گذشته افزود: حجم فضای سبز شهر تهران با چهارسال قبل قابل قیاس نیست.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: فعالیت‌هایی که در حوزه توسعه پارک‌ها و فضای سبز این شهر صورت گرفته البته چهره شهر را نیز زیبا کرده است. وی همچنین بر تحقق مدیریت یکپارچه شهری به‌منظور اجرای بهتر برنامه‌های کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و ادامه داد: توسعه قطار شهری تهران باید در اولویت باشد چون جابه‌جایی تعداد زیاد جمعیت و نداشتن آلودگی زیست‌محیطی در حمل‌ونقل ریلی شهر تهران تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوای شهر تهران دارد. رئیس کمیسیون عمران مجلس همچنین تأکید کرد: درصورتی که مدیریت شهر تهران در تحقق برنامه‌ها و پروژه‌های زیست‌محیطی خود کاستی داشت اکنون وضعیت زیست‌محیطی شهر تهران اسفبار می‌شد.

علی اکبر آقایی ادامه داد: در سال‌های اخیر محدوده جدید طرح ترافیک تعیین شد که این موضوع نیز به کاستن از آلودگی هوا کمک کرده و توسعه پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران به همراه توسعه حمل‌ونقل عمومی نیز از اقدامات مؤثر به‌منظور کاهش آلودگی هوای پایتخت بود که از سوی مدیریت شهر تهران اجرا شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این موضوع که اقدامات مدیریت شهری تهران در اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا قابل مقایسه با فعالیت‌های دیگر سازمان‌ها نیست گفت: طی سال‌های اخیر فضای سبز و بوستان‌های شهر تهران گسترش زیادی پیدا کرده و باید گفت که انصافاً کارهای خوبی از سوی مدیریت شهری تهران انجام شده و من از فعالیت‌های مثبت مدیریت شهر تهران در این خصوص تشکر می‌کنم.

کد خبر 174680
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز