گروه شهری: روز گذشته گزارش دولت درباره آبگرفتگی مترو درحالی منتشر شد که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی اقدامات مدیریت شهری در دقایق اولیه حادثه طغیان میانرود را قابل تقدیر دانستند.

این درحالی است که معاون شهردار تهران نیز دراین‌باره گفت: ‌ای کاش در گزارش دولت از سیلاب تهران به نقش تخریبی برخی مدیران دولتی که از کشته‌های تخیلی سیلاب مترو در رسانه ملی و خسارات هزاران میلیاردی سخن گفتند و به جای همیاری و همکاری و حضور در صحنه مدیریت بحران، به حضور رسانه‌ای اکتفا کردند نیز اشاره می‌شد.

سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این مطلب افزود: در روزهای مهار سیلاب شاهد بودیم رسانه‌های ضد‌انقلاب که ناباورانه مبهوت سرعت عمل در مهار و مدیریت بحران بودند، تمام تلاش خود را برای ناکارآمد‌نشان‌دادن این مدیریت جهادی به کار بستند. ‌

ای کاش در گزارش دولت از سیلاب اخیر به نقش کسانی که از بدنه دولت به همراهی با این جریان تخریبی پرداختند و به حدی در این امر مبالغه کردند که به‌عنوان منبع اخبار رسانه‌های ضد‌انقلاب درآمدند نیز اشاره می‌شد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: از نظر ما جای خوشحالی است که دولت پس از سال‌ها به نقش مثبت مترو در کاهش آلودگی هوا اعتراف کرده است.

اما واقعا اگر تعطیلی یک هفته‌ای چند ایستگاه مترو تا این حد در آلودگی هوا مؤثر است، ‌ای کاش در این گزارش اشاره می‌شد کسانی که سال‌هاست هزاران میلیارد تومان اعتبارات مترو را پرداخت نکرده‌اند و علاوه بر اختلال در روند توسعه مترو به افزایش آلودگی هوا کمک کرده‌اند در حق مردم مرتکب چه جنایتی شده‌اند.

تشکری هاشمی اضافه کرد: بایستی در گزارش مذکور به این موضوع اشاره می‌شد در شرایطی که در همان مقطع زمانی سیل در برخی استان‌های کشور موجب فوت ده‌ها تن از هموطنان عزیز شد، چگونه با مدیریتی جهادی در شرایطی بسیار پیچیده و فرصت زمانی بسیار کوتاه از بروز هرگونه آسیبی به شهروندان پیشگیری شد.

وی اظهار داشت: واقعا اگر دولت نگرانی جدی برای جان مردم دارد با چه استدلال و منطقی پایه‌های مونوریل شهر مقدس قم را در خط‌القعر رودخانه قم بنا نهاده است؟ ‌ای کاش اشاره می‌شد که اگر سیلابی در قم اتفاق بیفتد چه تدابیری برای پیشگیری اندیشیده شده است!

معاون شهردار تهران در پایان گفت: حال این سؤال مطرح است که در شرایطی که مدیران محترم دولتی از نخستین روز ورود سیلاب رودخانه میانرود در مقیاسی بی‌سابقه و بسیار گسترده با رویکردی کاملا منفی و جهت‌دار، فضایی تخریبی و تند را درخصوص عملکرد جهادی مدیریت شهری در مهار و مدیریت بحران ایجاد کردند، آیا اساسا دولت که از ابتدا با رویکردی جهت‌دار و حکم از‌پیش‌صادر شده در ماجرا ورود داشته، صلاحیت بررسی چنین واقعه‌ای را دارد؟

شهرداری ثانیه‌ای درنگ نکرد

در همین ارتباط هادی شوشتری، عضو فراکسیون مدیریت شهری در مجلس نهم نیز درباره عملکرد شهرداری تهران در جمع‌آوری سیلاب اخیر تهران اظهار داشت: مدیریت شهردار تهران مدیریت لحظه‌ای بود. نماینده قوچان در مجلس شورای اسلامی افزود: بنابراین نجات دادن جان مردمی که در متروها و در خطر سیلاب بودند در اولویت بوده و نخستین اقدام شهرداری تهران در نجات جان مردم به‌نظرم درست‌ترین تصمیم بوده است. وی گفت: خسارت‌های مالی را می‌توان جبران کرد اما خسارت‌های جانی جبران‌ناپذیرند، بنابراین آنچه در این میان در اولویت کاری شهرداری درخصوص نجات جان مردم قرار گرفت، نه تنها درست و به جا بوده است بلکه کمترین خسارت را نیز به لحاظ اجتماعی به همراه داشته است.

از سوی دیگر مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با اشاره به موضعگیری سیاسی برخی مسئولان دولتی نسبت به عملکرد شهرداری تهران در حادثه سیلاب اخیر گفت: شهرداری تهران بی‌توجه به انتقاداتی که محاصره‌اش کرده بود، برای نجات و امنیت جان شهروندان از هیچ تلاشی دریغ نکرد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: نقطه عطف عملکرد شهرداری تهران در همین حادثه سیلاب نمایان شد و آن سرعت عمل و مدیریت قوی مدیران شهری بود؛ چه اینکه در همین زمینه مجلس نیز بیانیه‌هایی در تقدیر از عملکرد سریع و بموقع شهرداری اعلام داشت.

نماینده مردم لنگرود ادامه داد: این بی‌انصافی است که عملکرد مثبت و قابل توجه یک نهاد را به‌خاطر سلایق سیاسی مورد حمله قرار دهیم و اذهان را تشویش کنیم؛ چراکه برای شهروندان تهرانی نیز در همین واقعه ثابت شد که می‌توانند به مدیران خود در حوادث غیرقابل پیش‌بینی اتکا کنند. همچنین عضو هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس نهم با اشاره به عملکرد شهرداری تهران در مقابله با سیلاب اخیر پایتخت گفت: عملکرد شهرداری تهران در مقابله با حوادث غیرمترقبه بسیار خوب و قابل تقدیر است.

کمال علیپور اذعان داشت: حوادث غیرمترقبه قابل پیش‌بینی نیستند اما مهم اینجاست که شهرداری تهران آمادگی و توانایی بسیار خوبی برای مقابله با این حوادث در واقعه اخیر سیلاب داشت. علیپور گفت: باید درخصوص مسائل تخصصی و فنی نظرات تخصصی داد، نه اینکه افراد مسائل شهری را با مسائل سیاسی در آمیزند و نتیجه‌گیری کنند؛ گرچه اگر این اتفاق در شهر دیگری رخ می‌داد هیچ‌کس به آن توجه نمی‌کرد اما به خاطر اینکه تهران پایتخت است و شهردار آن نیز یک فرد سیاسی است، برخی نیز فکر می‌کنند باید با موضوعات شهری تهران نیز برخورد سیاسی کنند.

کد خبر 173773
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز