یک سال است لاک‌پشت‌های پرنده‌ی طلایی و نقره‌ای در راهند تا از میان کتاب‌های «فهرست لاک‌پشت پرنده» چند کتاب برگزیده را بر دوش خود بنشانند و به سمت نوجوانان و کودکان کتاب‌خوان به پرواز درآیند.

کدام کتاب با لاک‌پشت طلایی پرواز می‌کند؟

این اتفاق سه‌شنبه‌ی آینده، اول اسفند، هم‌زمان با تولد امام حسن عسکری‌ع رخ می‌دهد. شما هم می‌توانید بعدازظهر سه‌شنبه از ساعت 17 به فروشگاه مرکزی شهر کتاب بیایید و در این رویداد فرهنگی شریک شوید.

در این روز طی برنامه‌ای و با حضور شماری از نویسندگان و منتقدان ادبیات کودک و نوجوان، داوران اولین دوره‌ی جایزه‌ی لاک‌پشت پرنده، کتاب‌های برگزیده خود را معرفی می‌کنند. کتاب‌های برگزیده از میان کتاب‌های منتشر شده در سال 1390 انتخاب شده‌اند و  نشان لاک‌پشت طلایی و نقره‌ای می‌گیرند. در صفحه‌ی 6 همین شماره‌ی دوچرخه می‌توانید با 10 نامزد این جایزه آشنا بشوید.

مژگان امجد مدیر فروشگاه مرکزی شهرکتاب، با اعلام این خبر می‌گوید: «تقدیر از دو تن از چهره‌های مؤثر و پیش‌کسوت کتاب کودک و نوجوان ایران، یعنی فرشید مثقالی (تصویرگر و گرافیست برجسته) و دکتر مرتضی خسرونژاد (استاد و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان) هم بخش دیگری از برنامه‌ی سه‌شنبه است.»

به گفته‌ی مدیر فروشگاه مرکزی شهر کتاب، در این مراسم پس از اهدای نشان‌های طلایی و نقره‌ای لاک‌پشت پرنده، جشن امضای کتاب‌های کودک و نوجوان راه ‌یافته به فهرست پنجم لاک‌پشت پرنده نیز با حضور نویسندگان، مترجمان و تصویرگران کتاب‌های برگزیده برگزار می‌شود.

محمود برآبادی سخنگوی داوران لاک‌پشت پرنده به دوچرخه می‌گوید:
« اعضای گروه داوری این جایزه، کتاب‌های هر فصل را می‌خوانند وسپس به کتاب‌های مناسب تا عالی از سه تا شش لاک‌پشت تعلق می‌گیرد. به این ترتیب که کتاب راه‌یافته به فهرست لاک‌پشت پرنده سه لاک‌پشت، کتاب خوب  چهار لاک‌پشت، کتاب خیلی خوب پنج لاک‌پشت و کتاب عالی شش لاک‌پشت پرنده می‌گیرد.  این فهرست به‌طور فصلی منتشر می‌شود و در جایزه‌ی سالانه هم بعد از بحث و بررسی کتاب‌های نامزد دریافت نشان، به چند کتاب نشان‌های طلایی و نقره‌ای اهدا می‌شود.»

برآبادی درباره‌ی ترکیب اعضای هیئت داوران می‌گوید:«سعی شده در  این هیئت افرادی از سلیقه‌های گوناگون، حوزه‌های گوناگون مانند نویسنده، شاعر، مترجم، منتقد و پژوهشگر و از گروه‌های سنی متفاوت حضور داشته باشند.»

گفتنی است کتاب‌های  آرزوهای کوچک، اختراع هوگو کابره، تابستان زاغچه، دردسر ساز، عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی، مجموعه‌ی مرغدانی پرماجرا، میک هارته این‌جا بود، ناگهان چراغ‌ها روشن شدند، هستی و همه آزاد آفریده شده‌ایم، 10 نامزد دریافت نشان لاک‌پشت طلایی و نقره‌ای هستند.

نشانی فروشگاه مرکزی شهر کتاب: خیابان شریعتی نرسیده به خیابان معلم.

 

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 688

کد خبر 201151
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز