على مولوى: عصر سه‌شنبه اول اسفند، «برایان سلزنیک»، «رضی هیرمندی» و «جمشید خانیان» نشان طلایی «لاک‌پشت پرنده» و «احمدرضا احمدی»، «فرهاد حسن‌زاده» و «شهرداد میرزایی» نشان نقره‌ای لاک‌پشت پرنده در فروشگاه مرکزی شهر کتاب دریافت کردند.

 

 

به‌گزارش دوچرخه، براساس نظر هیئت داوران جایزه‌ی لاک‌پشت پرنده، نشان‌های طلایی به «برایان سلزنیک» نویسنده و «رضی هیرمندی» مترجم کتاب «اختراع هوگوکابره» از مؤسسه‌ی نشر افق و «جمشید خانیان»، نویسنده‌ی کتاب «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تعلق گرفت.

گروه داوری این جایزه، سه نشان‌ نقره‌ای نیز به «احمدرضا احمدی» برای کتاب «ناگهان چراغ‌ها روشن شدند» از نشر نظر، «فرهاد حسن‌زاده» برای کتاب «هستی» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و «شهرداد میرزایی» ناشر کتاب «همه آزاد آفریده شده‌ایم» از نشر دیبایه، اهدا کردند.

در این مراسم «مهدی فیروزان» مدیرعامل مؤسسه‌ی شهر کتاب به تأثیر این‌گونه فعالیت‌ها بر رشد و توسعه‌ی فرهنگی کشور اشاره کرد و یکی از دلایل اهمیت این جایزه را، معرفی کتاب‌های مناسب و برگزیده با نظر جمعی از متخصصان و کارشناسان حوزه‌ی کتاب و ادبیات کودکان و نوجوانان دانست.

بخش دیگری از برنامه‌ی سه‌شنبه، تقدیر از دو پیش‌کسوت هنر و ادبیات کودکان و نوجوانان بود. در این بخش «مرتضی خسرونژاد» به‌‌عنوان پژوهشگر، نویسنده، بنیان‌گذار رشته‌ی دانشگاهی ادبیات کودک در ایران و مؤسس مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز و «فرشید مثقالی» به دلیل تأثیرگذاری بر هنر تصویرگری ایران، نشان ویژه‌ی لاک‌پشت پرنده دریافت کردند.

گفتنی است برایان سلزنیک، نویسنده‌ی آمریکایی کتاب هوگو هم که نتوانسته بود در مراسم حضور داشته باشد، با ارسال پیامی به زبان انگلیسی از جایزه‌ی لاک‌پشت پرنده تشکر کرد. در بخشی از پیام او آمده است: «از این‌که اولین برنده‌ی نشان طلایی لاک‌پشت پرنده‌ام، حقیقتاً افتخار می‌کنم. از کودکی همیشه دوست داشتم در همه‌چیز اول باشم و حالا، یک‌بار دیگر این آرزویم تحقق پیدا کرده؛ از صمیم قلب از شما متشکرم. از زمانی که برنده‌ی جایزه‌ی «کلدکات» شدم، لاک‌پشت پرنده‌ی شما تنها جایزه‌ای بوده که به دلایلی، بسیار شادمانم کرده است.»

وی سپس یکی از دلایل سرخوشی‌اش را چنین بیان کرده است: «دلیل اول سرخوشی‌ام، این است که این جایزه نشانه‌ای‌ است از بی‌مرزی ادبیات. هوگوی من به سرزمین‌های شگفت‌آوری سفر کرده، سرزمین‌هایی که من هیچ‌وقت آن‌ها را ندیده‌ام‌. هوگو و داستانش به قلب میلیون‌ها نفر نفوذ کرده و با افتخار اعلام می‌کنم که خوشحالم او به سرزمین زیبا، اسطوره‌ای و غنی شما رسیده است. ای کاش می‌توانستم شخصاً جایزه‌ام را از شما دریافت کنم و ایران شما را از دریچه‌ی چشمان خودم ببینم. به‌ شما قول می‌دهم، روزی به ایران خواهم آمد.»

در بخش دیگری از برنامه‌ی اهدای نشان‌های لاک‌پشت پرنده، از کتاب «من و خارپشت و عروسکم» نوشته‌ی «راضیه دهقان»، به‌عنوان کتابی پیشرو از نظر شیوه‌ی روایت و فرم یاد شد و «حدیث لزرغلامی» یکی از داوران این جایزه‌ بخش‌هایی از این کتاب را برای حاضران خواند.

هم‌چنین «محمود برآبادی» سخنگوی داوران جایزه‌ی لاک‌پشت پرنده، ضمن ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی چگونگی بررسی کتاب‌ها و اعطای لاک‌پشت و معرفی کتاب‌های مناسب در هر فصل، معیارهای راه‌یابی کتاب‌های نامزد دریافت جایزه‌های لاک‌پشت پرنده‌ی طلایی و نقره‌ای، را به شرح زیر اعلام کرد:

1. دستیابی به سبک شخصی و توانایی در آفریدن جهانی تازه و فضای منحصر به فرد.

2. هماهنگی و تناسب میان اجزای سازنده‌ی کتاب اعم از محتوا، زبان، شکل اجرایی متن، گرافیک، آماده‌سازی، مواد به‌کار رفته و چاپ کتاب.

3. توجه به ظرفیت‌های زبان و نوآوری در حوزه‌ی زبان فارسی و کمک به گسترش و پویایی آن.

4. پیوند با پیشینه‌ی ادبی، امکان فراتر رفتن از سنت‌های ادبی و گشودن افق‌های تازه.

5. نوآوری در ارائه‌ی شکل‌های تازه‌ی ادبی و پیشنهادهای نو در فضای ادبیات کودک ایران و جهان.

6. توجه به درستی و غیرجانبدارانه و به‌روز بودن اطلاعات در کتاب‌های اطلاعاتی اعم از کتاب‌های دینی، علوم انسانی، علمی و آموزشی و... در کنار توجه به نوآوری در شیوه‌ی تألیف، گرافیک، نوع مواد و چاپ.

7. احترام به ارزش‌های مردم ایران و پرهیز از مسائلی که در آن ارزش‌های مردم و اقوام ایرانی مورد تمسخر قرار گیرد.

8. توجه به زیست همزمان کودکان ایرانی در چهارچوب مرزهای ملی و عضویت در جامعه‌ی جهانی.

9. توجه به روحیه و تفکر انتقادی و برجسته‌سازی پرسشگری.

10. احترام به تفاوت‌های فردی کودکان و مقاومت در برابر یکسان‌سازی و همسان‌سازی کودکان و توجه با احساس رهایی آنان.

11. توجه به پیچیدگی‌های دنیای واقعی کودک، خواسته‌ها و نیازهای کودکان امروز و پرهیز از ساده‌سازی و ساده‌انگاری و همچنین تحمیل دنیای بزرگسالانه به کودکان.

12. احترام به ارزش‌های بشری، عام و جهان‌شمول مانند صلح و امنیت، مدارا و گفت‌وگو، احترام به انسان و همدلی با آنها در کنار احترام به دیگر موجودات، مخالفت با هر گونه تبعیض، رعایت حقوق همه‌ی انسان‌ها به‌خصوص همه‌ی کودکان، همچنین کودکان با نیازهای ویژه و احترام به محیط زیست.

 

نخستین دوره‌ى جایزه‌ى لاک‌پشت پرنده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۲