همشهری‌آنلاین: پس از نزدیک به 8 سال کش و قوس، مصوبه کاربری فرهنگی کتابفروشی‌ها به شهرداری‌های مناطق 22 گانه تهران برای اجرا ابلاغ شد که بر اساس آن از این پس برای ساخت کتابفروشی و دفتر نشر و توزیع کتاب 90 درصد عوارض کاربری‌آن دریافت نخواهد شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین آیین‌نامه اولیه این مصوبه که از سوی اتحادیه ناشران وکتابفروشان تهران تدوین و به شورای شهر تهران پیشنهاد شده بود، روز سه شنبه،8 دی ماه سال 1388 تصویب شد. طرح اولیه را علیرضا رمضانی با کاری فشرده و کارشناسی شده تدوین کرد ، به نحوی که رئیس وقت مرکز پژوهش‌های مجلس از‌آن به عنوان یکی از کارشناسانه‌ترین طرح‌های فرهنگی یاد کرد که در طول عمر مجلس ارائه شده بود.

more

 یک پیشنهاد به شورای شهر

more

شورای شهر و تصویب لایحه ساماندهی ناشران،موزعان و کتابفروشان

 آیین‌نامه یاد‌شده  بعد از آن برای نگارش آیین‌نامه اجرایی به شهرداری تهران ارسال شد،اما اختلافات میان شهرداری و فرمانداری چند مدتی اجرا و ابلاغ این آ‌یین‌نامه را به تعویق انداخت.

more شورای شهر و مرز ظریف یک تصمیم

تا این لحظه که با برطرف‌ شده اختلافات بر سر برخی بند‌های‌آیین‌نامه، و البته جرح و تعدیل‌هایی که به گفته برخی ازناشران از طرح اولیه فاصله گرفته است،آیین‌نامه طرح مورد تصویب قرار گرفت.

آئین‌نامه اجرایی طرح «کاربری فرهنگی» مصوب شورای شهر تهران، از سوی معاونت شهرسازی و عمران شهرداری تهران به مناطق 22 گانه ابلاغ شد که بر اساس آن، از این پس کتابفروشی های پایتخت از پرداخت 90 درصد عوارض تجاری معاف هستند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر حدود سه ماه پیش بود که شورای شهر تهران آئین‌نامه اجرایی طرح «کاربری فرهنگی» را از تصویب گذراند.

چندی پیش معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، بخشنامه مربوط به این آئین‌نامه را به مناطق 22 گانه ابلاغ کرده و با توجه به این ابلاغ، از این پس کتابفروشی‌های پایتخت از پرداخت 90 درصد عوارض تجاری معاف هستند.

آئین‌نامه اجرایی طرح کاربری فرهنگی امکان ویژه‌ای را برای تاسیس کتابفروشی‌ها در تهران به وجود می‌آورد؛ بر اساس این آئین‌نامه، هر کس بخواهد یک واحد صنفی را برای شغل کتابفروشی دایر کند، مادامی که در این شغل فعالیت داشته باشد، از پرداخت 90 درصد عوارض مربوطه معاف خواهد شد. در واقع عوارضی که از صاحب چنین ملکی اخذ می‌شود، 10 درصد عوارضی است که به صورت متعارف از دیگر شغل‌ها اخذ می‌شود.

همچنین بر اساس این آئین‌نامه، کسانی که مجتمع‌های تجاری می‌سازند چنانچه 10 درصد از فضای این مجتمع‌ها را به یکی از سه شغل کتابفروشی، دفتر نشر و دفتر پخش کتاب اختصاص دهند، ضمن اینکه این فضاها از پرداخت 90 درصد عوارض تجاری معاف خواهند شد، به دیگر فضاها هم در این زمینه 10 درصد تخفیف داده خواهد شد.

تهیه کنندگان آئین‌نامه اجرایی طرح کاربری فرهنگی معتقدند جاذبه‌های اقتصادی که در این آئین‌نامه نهفته است، شرایطی را فراهم می‌کند که حتی کسانی هم که چندان دغدغه فرهنگی ندارند، به سمت راه‌اندازی و تاسیس کتابفروشی‌ها گرایش پیدا کنند.

در زیر «دستورالعمل اجرایی حمایت از ناشران، موزعین و کتابفروشان براساس بند (ی) مصوبه ساماندهی فرآیند حمایت از ناشران، موزعین و کتاب فروشان» که در واقع جزئیات این حمایت‌ها از قشر فعال در حوزه نشر است، منتشر می‌شود:

به رغم توسعه گسترده فناوری های جدید بدون کاغذ و مجازی در جهان تالیف و انتشار کتاب، نشریات و مجلات همچنان از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است. در جامعه در حال گذار امروز، افزایش هزینه ها و کاهش تقاضا شرایط اقتصادی نامطلوبی را برای فعالان حوزه فرهنگ و هنر ایجاد نموده و از این رو با توجه به اینکه عزم مدیریت شهری تهران در تحول شهرداری از سازمانی خدماتی به نهادی اجتماعی قرار گرفته، مسئولیت اجتماعی پیش روی شهرداری این تکلیف را ایجاد می کند که برای تحقق شهری پایدار، فعالتر از همیشه در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی ظاهر شده و توجه خاصی به حمایت و تسهیل روند توسعه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و دینی به ویژه در حوزه نشر آثار داشته باشد. به نظر می‌رسد حمایت و مساعدت همه جانبه از اقدامات خودجوش غیروابسته داوطلبانه و مشارکت جویانه شهروندان برای توسعه توجهات، امکانات و فضاهای فرهنگی، هنری و دینی در اماکن مسکونی مستقل شیوه ای کارآمد تلقی گردد.

لذا به منظور اجرایی شدن بند «ی» مصوبه «ساماندهی فرآیند حمایت از ناشران، موزعین و کتاب فروشان» مصوب دویست و چهل و هفتمین جلسه رسمی، علنی و عادی شورای اسلامی شهر تهران (دوره سوم) در تاریخ هشتم دی ماه 1388 و در راستای اختیارات شهرداری تهران در صدور مجوزهای لازم جهت فعالیت اصناف و مؤسسات و کانون های فرهنگی، هنری و دینی، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی دارای پروانه فعالیت قانونی، با هدف حمایت از ناشران، کانون ها، مراکز و مؤسسات فرهنگی ، هنری و دینی ، توزیع کنندگان محصولات فرهنگی و کتاب فروشان؛ این دستورالعمل اجرایی در 6 ماده و 4 تبصره تنظیم که پس از تصویب کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر تهران و ابلاغ آن برای کلیه مناطق 22 گانه ، معاونت ها، سازمان ها و شرکت های وابسته و تابعه لازم الاجرا خواهد بود.

اهـداف:
- ارتقای کمّی و کیفی فعالیت های فرهنگی در شهر تهران.
- ایجاد وحدت رویه مناطق در حمایت از ناشران، مؤسسات و مراکز فرهنگی، هنری و دینی، موزعان و کتاب فروشان در شهر تهران.
- حمایت، تسهیل گیر و تشویق اشخاص حقیقی و حقوقی به توسعه فعالیت های فرهنگی، هنری و دینی خصوصاً در حوزه نشر و توزیع کتاب.
ماده 1- تعاریف:
1-1- محل تاسیس دفاتر: منظور واحدهای مسکونی مستقل و یا بلامعارض ( اعم از ملکی و استیجاری با رعایت بند 20 ماده 55) می باشد.
1-2- مخاطبان آیین نامه: منظور ناشران، مؤسسات و مراکز فرهنگی، هنری و دینی، موزعان و کتاب فروشان در شهر تهران بوده و برای رعایت اختصار و پرهیز از تکرار، در این دستورالعمل اجرایی تحت عنوان « مخاطبان دستورالعمل اجرایی» ذکر می گردند.
1-3- فعالیت قانونی ناشران، مراکز، کانون ها و مؤسسات فرهنگی، هنری ، دینی، موزعین، کتاب فروشان: ملاک تشخیص فعالیت قانونی مخاطبان دستورالعمل اجرایی، پروانه های صادر شده از سوی مراجع ذی ربط (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا اتحادیه ناشران، موزعین و کتاب فروشان) است.
1-4- ناشر: شخصیت حقیقی و یا حقوقی فعال در حوزه نشر و انتشار که مجوز فعالیت خود را از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ نموده باشد.
1-5- کتاب فروشان: منظور دفاتر و مراکزی هستند که دارای مجوز فعالیت از اتحادیه ناشران و کتاب فروشان باشند و با رعایت الزامات قانونی اتحادیه کتاب فروشان فعالیت می نمایند.
1-6- مراکز ، کانون ها و مؤسسات فرهنگی، هنری و دینی: منظور مراکزی هستند که مجوزخود را از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ نموده باشند.
تبصره یک(1): کانون ها، دفاتر و مراکزی که دارای فعالیت های تبلیغاتی صرف بوده و مجوز فعالیت آن ها تابع ضوابط و قوانین ناظر بر فعالیت دفاتر تبلیغاتی می باشد؛ مشمول مفاد این دستورالعمل اجرایی نیستند.
ماده دو (2): تمامی مناطق 22 گانه شهرداری تهران موظفند برای درخواست احداث بناهایی به شرح فوق در تمامی پهنه ها که قرار است به طور کامل دارای کاربری دفاتر نشر، توزیع کتاب، کتاب فروشی و نمایشگاه کتاب و یا دفاتر، مراکز و مؤسسات فرهنگی، هنری، دینی باشند با لحاظ تراکم پایه مالی 200% و رعایت تراکم مجاز پهنه به میزان 90% بخشودگی عوارض در صدور پروانه در نظر گرفته و اعمال نمایند.
تبصره دو(2): 90% بخشودگی عوارض فوق شامل کلیه عوارض صدور پروانه اعم از زیربنا، مازاد بر تراکم پایه مالی، ایمنی، تغییر کاربری، پذیره و غیره می باشد.
ماده سه (3): تمامی مناطق 22 گانه شهرداری تهران مجازند علاوه بر احتساب تسهیلات موضوع تبصره 2 ماده2 این دستورالعمل اجرایی برای متقاضیان احداث مجتمع های اداری و یا تجاری که متعهد به اختصاص حداقل 10% از بنای مفید مجتمع به فعالیت های فرهنگی موضوع بند 1-3 می باشند و یا فعالیت دفتر نشر، فروشگاه های عرضه کتاب و یا مراکز، دفاتر و مؤسسات فرهنگی، هنری، دینی به نسبت بنای اختصاص داده شده، از مابقی مساحت مجتمع نیز 90% عوارض اخذ نمایند.
تبصره سه (3): فضای اختصاص داده شده این ماده می بایست صرفاً در طبقات همکف و یا اول بوده و تغییر کاربری آن مجاز نمی باشد. چنانچه اماکن فوق الذکر تغییر کاربری به سایر مشاغل داشته باشند، دریافت مابه التفاوت کلیه عوارض به قیمت روز و در چارچوب ضوابط شهرداری است.
تبصره چهار (4): بهره بردار مکلف است قبل از زمان صدور پروانه، مجوز یا موافقت اصولی لازم را از اتحادیه ناشران و کتاب فروشان اخذ و به شهرداری ارائه نماید.
ماده چهار (4): نصب تابلوهای راهنما در محل دفاتر فعالیت مخاطبان این دستورالعمل با رعایت مقررات مربوطه بلامانع است.
ماده پنج (5): تمامی مناطق 22 گانه شهرداری تهران موظفند از زمان ابلاغ این دستورالعمل اجرایی حداکثر ظرف مدت یکسال، نسبت به تعریف و معرفی پروژه های احداث نمایشگاه دائمی کتاب و یا بازارچه های کتاب (هر منطقه حداقل 1 پروژه) اقدام نمایند. در این خصوص تشکیل کمیته اجرایی به ریاست شهردار هر منطقه یا نماینده وی، نماینده اتحادیه ناشران و کتاب فروشان، نماینده شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل و نماینده معاونت خدمات شهری و با نظارت اداره کل فرهنگی شهرداری تهران در هر منطقه الزامی است. دبیر کمیته مذکور معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه می باشد.
5-1- بهره برداری لازم از بازار و یا نمایشگاه دائمی کتاب پس از احداث و آماده سازی، با نظارت دبیرخانه کمیته اجرایی منطقه به اتحادیه ناشران کتاب فروشان محول خواهد شد.
5-2- معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری مکلف است در تنظیم بودجه سنواتی شهرداری، اعتبارات لازم برای اجرای این دستورالعمل را درج نماید.
ماده شش (6): معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مکلف است گزارش حسن اجرای این دستورالعمل اجرایی را هر 6 ماه یکبار به کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.
این دستورالعمل اجرایی در اجرای بند «ی» مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ 28/6/91 به تصویب کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر تهران رسید و از زمان ابلاغ لازم الاجرا است.

کد خبر 200864
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز