دومین جشنواره‌ی 12گانه‌ی شمسه، امسال در همه‌ی بخش‌ها جایی برای کودکان و نوجوانان باز کرده است.

نوجوانان در دومین جشنواره‌ی شمسه‌ می‌درخشند

جشنواره‌ی شمسه‌ در 374 محله‌ی تهران در حال اجراست و شما هم می‌توانید به طراحی شهر آرزوهای خود بپردازید و در بخش‌های مختلف و کارگاه‌های متعدد جشنواره شرکت کنید. در سرای محلات می‌توانید با کیفیت برگزاری این جشنواره آشنا ‌شوید. قرآن، دعا و نیایش، نهج‌البلاغه در زندگی، گرافیک، عکس، فیلم، نقاشی و تندیس، کاریکاتور، خوشنویسی، سرود و موسیقی، شعر و  ادب و نمایش از رشته‌های این جشنواره هستند.

امسال در این جشنواره،‌ هر رشته در سه بخش اصلی، جنبی و ویژه برگزار می‌شود.

 

وبلاگ و داستان در مسابقه‌ی قرآنی

در برخی از محله‌ها، برای راحتی دانش‌آموزان، مسابقه‌های رشته‌ی قرآن برای آن‌ها در مدرسه برگزار می‌شود. علاوه بر این بخش ویژه‌ای هم برای کودکان زیر هفت سال در نظر گرفته شده است.

مسابقه‌ی قرآنی شمسه بخش‌های ادبی و وبلاگ نویسی هم دارد. یک بخش داستانی هم هست، کودکان و نوجوانان می‌توانند داستان‌های قرآنی را  در یک فایل صوتی یا تصویری به جشنواره بفرستند.

 

از شاعری تا نقالی در رشته‌ی شعر و ادب

در این جشنواره دوستداران ادبیات می‌توانند در رشته‌های شعر کلاسیک، شعر نو، داستان کوتاه، مقاله، قرائت متون شاهنامه و نقالی و فن بیان به هنرنمایی بپردازند.

 

نشانی در نهج البلاغه

«زیر سقف خانواده» و «نشانی» از شاخه‌هایی هستند که برگزاری آن‌ها در رشته‌ی  نهج البلاغه، پیش‌بینی شده است.

در این بخش کارگاه‌های مختلفی هم در سرای محلات برپا می‌شوند؛ کارگاه‌هایی با عنوان «سر سفره‌ی امیرالمومنین‌ع». تازه نوجوانان می‌توانند در این رشته روزنامه‌‌دیواری بسازند؛ روزنامه‌دیواری‌هایی با موضوع نهج‌البلاغه.

گفتنی است هم‌اکنون شهرداری تهران یک سری کتاب در حوزه‌ی نهج‌البلاغه با موضوع خانواده و دو کتاب هم در زمینه‌ی نهج‌البلاغه برای کودکان و نوجوانان تهیه کرده است.

 

خاطره‌های نیایشی

بخش دعا و نیایش از دیگر بخش‌های جشنواره است که به خاطره‌نویسی و آفرینش‌های داستانی در زمینه‌ی نیایش اختصاص دارد. این رشته‌ی جشنواره پنج شاخه دارد.

 

پوسترسازی در سرای محلات

برنامه‌های رشته‌های خوشنویسی و کاریکاتور شروع شده و در حال اجرا است.کارگاه‌های آموزشی این دو رشته در سرای محلات برگزار می‌شود.

در رشته‌ی گرافیک هم کارگاه‌های پوسترسازی و کارت‌پستال سازی  برگزار می‌شود.کارگاه‌های رشته‌ی گرافیک برای خانواده‌ها و هم چنین کارگاه‌هایی برای  تصویرسازی کودکان و نوجوانان  هم تدارک دیده شده است. کودکان و نوجوانان شش تا 13 ساله می‌توانند در این کارگاه‌ها شرکت کنند.

 

شهر آرزو‌های کودکان

«شهر آرزوهای من» نام مسابقه‌ای است که برای  کودکان و نوجوانان 6 تا 13 سال برگزار می‌شود تا بتوانند تخیل خود را رها کنند و شهر ایده‌آل خود را به تصویر بکشند. این تصاویر با کمک کارشناسان تحلیل می‌شوند و نتایج آن به مدیران شهری اعلام خواهد شد. در رشته‌ی موسیقی و سرود هم بخشی برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده و اجراهای آن‌ها از محلات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در نهایت در منطقه اجرای صحنه‌ای خواهند داشت.

 

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 687

عکس: محمود اعتمادى

کد خبر 200770
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز