همشهری آنلاین: دستیار ویژه وزیر خارجه ایران گفت: حمله یک جوان به سمت رییس‌جمهور کشورمان در مصر نشان‌دهنده موضع این کشور نیست.

ایسنا نوشت: رامین مهمان‌پرست درباره حمله یک مهاجم به سمت رییس‌جمهور در مصر اظهار کرد: شنیدم یک نفر می‌خواسته رفتار اعتراض‌آمیری داشته باشد، در عین حال ممکن است هر کسی در هر جایی بخواهد رفتاری را انجام دهد، اما آن رفتار خیلی نشان‌دهنده موضع یک کشور نیست. آن‌چه برای ما ملاک است رفتار مسوولان و ملت مصر است که به جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت بزرگ احترام می‌گذارند. ما دو ملت با سابقه تمدنی و تاریخی هستیم و ظرفیت‌های دو کشور باید به نفع منطقه و دو ملت باشد و این سفر از بهترین سفرهای کمک کننده و موثر در روابط دو کشور و ایجاد ثبات در منطقه است.

همچنین رامین مهمانپرست در نشست امنیت ملی و سیاست خارجی در نمایشگاه دستاوردهای نظام اسلامی در پرتو قانون اساسی در مصلی تهران در پاسخ به سوالی درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا گفت: سیاست کلی ما در نظام جمهوری اسلامی توسعه روابط با همه کشورها است. البته رژیم صهیونیستی را نامشروع می‌دانیم و از دایره روابط‌مان خارج است. این قاعده تنها در مورد کشورهایی که به خاطر خصومت و دشمنی بر علیه ما در طول تاریخ ذهنیت منفی ایجاد کرده‌اند و همواره بر روی خشونت اصرار داشته‌اند مستثنی است. مهمترین اظهارات مهمانپرست را به نقل از مهر در زیر بخوانید:

  • ایالات متحده آمریکا جزو آن دسته از کشورها است که در طول تاریخ قبل و بعد از انقلاب به دلیل دشمنی‌ها و فضایی که بر علیه ما ایجاد کرده از دایره روابط خارج شده است. در دوره اول اوباما با شعار تغییر روی کار آمد و این شعار توانست برایش رای بیاورد. اما در این دوره نشانه‌ای از عوض کردن سیاست‌های اشتباه گذشته در رویکرد اوباما دیده نشد و امیدواری که در برخی از ملت‌ها به وجود آمده بود تا در رفتار آمریکایی‌ها تغییری مشاهده کنند ناکام ماند. اوباما همچنان در دوره اول از نظامی‌گری و دخالت در مسایل داخلی کشورها، تحریم‌ها و حمایت از تروریسم ادامه داد.
  • اوباما در دور دوم نیز بحث تغییر را مطرح کرد اما در این دوره به نظر می‌رسد تغییر در رفتار آمریکا پررنگ تر شده است. تغییرات در کابینه و اظهارات مکرر جو بایدن برای گفتگو با ایران فضا را به این سمت برده که شاید تغییری در رفتار و عمل دولت آمریکا به وجود آید. ارزیابی ما همیشه این بوده که نوع ادعایی که به عمل می‌آید باید ارزیابی شود و صرف ادعای یک کشور کافی نیست. وزیر امور خارجه نیز در اجلاس مونیخ بر همین موضوع تاکید داشتند.
  • ما در بحث افغانستان و عراق پیش از این با آمریکا مذاکره کرده‌ایم. نتیجه مذاکرات چه بود؟ نقش جمهوری اسلامی ایران در این مسایل انکارناپذیر بود و آمریکا نیز در عراق و افغانستان از این نقش و ظرفیت جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد اما در اوج همین مذاکرات و به فاصله کوتاهی رئیس جمهور وقت آمریکا ایران را محور شرارت عنوان کرد.
  • ما با دیدگاه مثبت به مذاکره نگاه می‌کنیم. شرط مذاکره این است که از یک موضع برابر و احترام به طرف مقابل وارد شویم و اگر چنین نگاهی وجود داشته باشد مذاکره بین قدرت‌ها می‌تواند به حل مسایل بین المللی کمک کند.
  • اگر آمریکایی‌ها بخواهند برای حل و فصل موضوعات مختلف با رویکرد منطقی وارد مذاکره شوند این مساله قابل بررسی است. اگر آنها فکر می‌کنند گفتگوها می‌تواند کمک کند باید بدانند گفتگو با تهدید فایده‌ای ندارد و اینکه اتباع ما را در کشورهای مختلف دستگیر می‌کنند و گروه‌های تروریستی را از لیست تروریست‌ها خارج می‌کنند با اصل گفتگو تناقض دارد و گفتگوها را به نتیجه دلخواه نمی‌رساند.
  • اگر آنها قصد مذاکرات جدی و همکاری با کشورهای در حل مشکلات بین المللی را دارند ما آماده هستیم اما شرط مذاکره این است که رفتار از موضع برابر داشته باشند و اشتباهات گذشته را کنار بگذارند.
  • یکی از بحث‌های روز موضوع فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای مستقل است . گفتگوی ایران و 1+5 نزدیک است و اگر آمریکایی‌ها اصرار دارند مذاکره مستقیم داشته باشند باید برای حل مشکلی که در رابطه با فعالیت هسته‌ای ما به وجود آورده‌اند اقدام کنند.
  • مذاکرات ایران و 1+5 نزدیک است. اگر گفتگوی ما با طرف مقابل یک چارچوب فنی داشته باشد قابل حل است چرا که موضوعات در ان پی تی کاملاً مشخص است و چارچوب اهداف غیرنظامی روشن است و اگر چارچوب مذاکرات بحث فنی و حقوقی باشد به نتیجه می‌رسد.
  • هیچ گفتگویی با آمریکایی‌ها صورت نگرفته و قطعاً نیز مذاکره نمی‌شود. ما قبلاً در موضوع عراق و افغانستان با آمریکا مذاکره کردیم. اشکال طرف آمریکایی این است که هر جایی که می‌خواهد از ظرفیت کشورمان استفاده می‌کند و بعد هم روند خود را طی می@کند.
  • در مورد رابطه با آمریکا هیچ فردی در حال حاضر نمی‌تواند تصور چنین رابطه‌ای را داشته باشد چون هیچ تغیری در رفتار آمریکا نشده. ما در گذشته مذاکره داشته‌ایم و اکنون هم که مقامات آمریکایی اصرار می‌کنند وزیر امور خارجه کشورمان از اصل گفتگو استقبال کرد اما با ذکر اینکه مذاکره و گفتگو در موضوعات خاص شرط خاص دارد و باید در شرایط محترمانه و از موضع برابر گفتگو صورت گیرد.
  • اگر قرار باشد رویکرد به سمت تعامل پیش رود باید رویکرد قبلی کنار گذاشته شود. نمی‌شود پیگیر یک رویکرد جدید باشیم اما همان زمان اقدامات قبلی را داشته باشیم و تحریم کنیم. در حال حاضر علامتی از تغییر رفتار و اصلاح روش در رفتار آمریکا دیده نمی‌شود.
  • ترکیه و عربستان خواهان اضافه شدن به گروه 1+5 برای مذاکره به ایران شده‌اند. راه درست این است که حق ما مورد تایید قرار گیرد و به رسمیت شناخته شود. صحبت درباره تعداد کشورها بازی سیاسی است.
کد خبر 200439
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز