همشهری آنلاین: جان کری که از سوی اوباما برای وزارت خارجه آمریکا نامزد شده است در جلسه کمیته روابط خارجی سنای این کشور به دفاع از برنامه‌های آینده و دیدگاه‌های خود به‌ویژه درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران پرداخت و تاکید کرد همه تلاش خود را برای موفقیت دیپلماسی با جمهوری اسلامی به کار خواهد بست.

جان کری : ازهیچ تلاشی برای موفقیت دیپلماسی با ایران دریغ نخواهیم کرد

به گزارش ایرنا جان کری روز پنجشنبه برای دفاع از نامزدی خود برای وزارت خارجه و توضیح برنامه هایش درجلسه پرسش و پاسخ با نمایندگان سنای آمریکا حاضر شد و گفت: رییس جمهور اوباما بارها گفته است که وی راه حل دیپلماتیک را برای چالش هسته ای ایران ترجیح می دهد.

کری تصریح کرد: من همه تلاش خود را برای حرکت در این چارچوب و موفقیت یک راه حل دیپلماتیک به کار خواهم بست.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا برای مقابله با خطر هسته ای در سطح جهان مصمم است، گفت: ما باید ابهام ها درباره برنامه هسته ای ایران را حل کنیم.

جان کری در عین حال گفت : اوباما به وضوح گفته است که ما از هیچ اقدامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته ای فروگذار نخواهیم کرد.

کری همچنین در پاسخ به اظهارات نمایندگانی که دیدگاه وی را درباره سخنان ضد یهودی و ضد صهیونیستی محمد مرسی رییس جمهوری مصر جویا شدند ،گفت: این سخنان محکوم و غیر قابل قبول است.

وی با اذعان به دشواری شرایط آمریکا در منطقه و نیاز جدی واشنگتن به قاهره افزود: مصر به صلح با اسراییل پایبند بوده و در آن کشور انتخابات برگزار شده است.

جان کری در این جلسه همچنین به تشریح خطوط کلی سیاست خارجی آمریکا پرداخت و گفت: زمانی در عرصه جهانی قدرتمند خواهیم بود که در داخل قوی بوده و مشکلی نداشته باشیم.

وی به مشکلات اقتصادی در داخل آمریکا اشاره کرد و افزود: اکنون سیاست خارجی بیش از هر زمان دیگری به معنای سیاست اقتصادی است.

وی همچنین در پاسخ به سوال یک از نمایندگان سنا، از چاک هیگل نامزد وزارت دفاع پشتیبانی کرده و وی را فردی شایسته برای ریاست پنتاگون دانست.

تحلیلگران می گویند با توجه به نتیجه جلسه امروز کمیته روابط خارجی سنا و روند پرسش و پاسخ ها، جان کری از پشتیبانی نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات برای تصدی وزارت خارجه در کابینه جدید اوباما برخوردار است.

جان کری دیپلمات 69 ساله آمریکایی چهره شناخته شده ای در سیاست خارجی آمریکا به شمار رفته و سابقه طولانی در پرونده های مهم سیاست خارجی آمریکا از جمله روسیه و افغانستان دارد.

انتخاب کری برای جانشینی هیلاری کلینتون پس از انصراف سوزان رایس نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل برای پست وزارت خارجه صورت گرفته است.

کد خبر 198933
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز