همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری با خبرنگاران درباره دور بعدی نشست ایران و گروه 1+5 در قزاقستان، مصاحبه تلویزیون دولتی چین با فرزند شاه مخلوع؛ نامه اندیشمندان ایرانی به مرسی، توافق ایران و آرژانتین در پرونده آرمیا و ... توضیحاتی ارائه کرد.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که سه شنبه در محل وزارت خارجه برگزار شد در پاسخ به سئوالی در رابطه با دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 و پیشنهاداتی که از سوی طرفین ارائه شده است اظهار داشت: مذاکرات نمایندگان ما با نمایندگان گروه 1+5 قرار است برگزار شود. تا کنون پیشنهاد رسمی داده نشده است. مطالبی که اظهار می‌شود مطالب رسمی نیست و باید دید در طول نشست برخورد و رویکرد 1+5 با موضوع هسته‌ای صلح آمیز ما چگونه است و آیا عزم و اراده حل مسئله را دارند یا خیر. مهمترین اظهارات مهمانپرست به نقل از مهر در زیر آمده است:

  • {پاسخ به سئوالی در رابطه با طرح مسئله سوریه و بحرین در این مذاکرات} درباره دستور کار قبلا اظهار نظر کرده‌ایم که گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 یک ظرفیت برای حل بحران‌های منطقه‌ای می‌تواند باشد. اینکه گفته می‌شود مسئله بحرین و سوریه در این نشست دنبال خواهد شد به این دلیل است که جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران‌ها تلاش می‌کند که بهترین راه حل برای ثبات و امنیت در منطقه فراهم شود.
  • {ادعاهای برخی مقامات کشورهای منطقه در خصوص دخالت در امور داخلیشان} ادعاهای مختلفی ممکن است مطرح شود، ریشه اصلی این ادعاها فرافکنی نسبت به مشکلات داخلی این کشورها است که به جای حل ریشه‌ای مشکلات سعی می‌کنند با طرح اتهامات صورت مسئله را پاک کنند. امیدوارم این کشورها به جای سرکوب مردم خود و اتهام زنی به دیگران زمینه را برای تحقق خواست مردم فراهم کنند.
  • {پاسخ به سئوال درباره ادامه مذاکرات ایران، مصر و ترکیه پیرامون سوریه} در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی در قاهره نشست سران ایران، ترکیه و مصر برگزار شد که آقای مرسی پیشنهادی را ارائه کرد و مقرر شد ایران و ترکیه نظراتشان را در رابطه با آن مطرح کنند. پیشنهاد آقای مرسی دارای ویژگی‌های مثبت است و به طرح ایران برای حل بحران سوریه نزدیکی دارد. اما باید این طرح به دقت بررسی شود که هم اکنون در دست بررسی است و به محض اینکه بررسی خاتمه یابد نظر جمهوری اسلامی به اطلاع مقامات مصری خواهد رسید.
  • {خبرنگار خبرگزاری فرانسه با اشاره به برخی فضاسازی‌های رسانه‌ها در خصوص پیشنهادات جدید گروه 1 + 5 به ایران پرسید که آیا ایران آمادگی دارد سایت فوردو را تعطیل کند و یا غنی سازی را به حالت تعلیق در آورد} این نشست‌ها به این منظور برگزار می‌شود که ایران و 1+5 نظرات خود را به صورت رسمی اعلام کنند. حدس و گمانه زنی قبل از نشست کار موثری نیست. آنچه که توسط کشورهای غربی و برخی شخصیت‌ها جدا از نمایندگی کشورهای 1+5 اعلام می‌شود تا وقتی که به صورت مستقیم مطرح نشود قابل بررسی نیست.
  • مذاکرات خیلی سریع می‌تواند به نتیجه برسد که راهش رویکرد منطقی از سوی طرف مقابل است. اگر با تهدید و فشار باشد مذاکرات نتیجه‌ای نخواهد داشت. اقداماتی که طرفین می‌خواهند انجام دهند باید هم سطح و متوازن و در شان اقدام طرف مقابل باشد.
  • راه حل موضوع هسته‌ای به رسمیت شناختن حقوق کامل ما است و در مقابل اگر ادعاهای نگرانی است با توافق طرفین راه حلی برای رفع نگرانی‌ها ارائه خواهد شد.
  • {در رابطه با اظهارات وزیر کشور بحرین در خصوص آموزش برخی افراد از سوی ایران و عراق برای اقدام تروریستی در این کشور} اظهاراتی که توسط برخی مقامات کشورهای منطقه که درگیر مطالبات مردمی هستند مطرح می‌شود راه حل مشکلات داخلی این کشورها نیست. ما اعلام کرده‌ایم اگر در این کشورها مردم مطالباتی دارند باید شنیده شود اتهام زنی به سایر کشورها مشکلی را حل نمی‌کنند و مردم این کشورها را متوجه می‌کند که عزمی جدی برای حل مشکلات وجود ندارد.
  • {سئوال درباره اظهار نگرانی وزیر خارجه کانادا از روابط ایران و ونزوئلا} روابط ایران و سایر کشورها از جمله کشورهای آمریکای لاتین بر علیه منافع هیچ کشوری نیست. ظرفیت‌های بزرگی در ایران و آمریکای لاتین وجود دارد که با همکاری‌های عمیق ایران و این کشورها منافع ملت‌ها بیشتر و بهتر دنبال خواهد شد و این همکاری‌ها تهدید کننده منافع کشورهای ثالث نیست. اگر مقامات کانادا از این همکاری‌ها نگران هستند مشخص می‌شود آنان منافع کشورهای مستقل را نمی‌خواهند و به دنبال تامین خواست خود به کشورهای دیگر هستند. بهتر است مقامات کانادایی به فکر روابط خوب با دیگر کشورها باشند و از دخالت در مسائل موجود میان کشورهای دیگر خودداری کنند.
  • {یکی دیگر از خبرنگاران در رابطه با ادعای پارلمان عربی در رابطه با جزایر سه گانه ایرانی سئوال کرد} بهتر است پارلمان عربی، موضوعات جهان اسلام را مورد توجه قرار دهد و نمایندگان این پارلمان خطر اصلی جهان اسلام یعنی رژیم صهیونیستی و فتنه‌های آن را دنبال کنند و در مسیری که خواست این رژیم است قرار نگیرند. پارلمان عربی برای تقویت جبهه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی تلاش بیشتری داشته باشد.
  • {احتمال بازجویی از مقامات ایرانی در چارچوب توافق ایران و آرژانتین برای حل پرونده آمیا} توافق بسیار مهمی بین ایران و آرژانتین صورت گرفته تا پرونده‌ای که سال‌ها در ابهام قرار گرفته در مسیری قرار گیرد که به واقعیت‌ها رسیدگی شود و در متن آن راه‌های حل مسئله پیش بینی شده است. توافق اخیر به حل مسئله کمک می‌کند و اقدام مقامات آرژانتینی که مسیر حل مسئله را فراهم کرده مقامات رژیم صهیونیستی را نگران کرده است.
  • نامه‌ای (نامه به مرسی) که به اندیشمندان ایرانی منتصب است برای در اختیار گذاشتن تجربیات ما بعد از انقلاب اسلامی بوده که به هیچ وجه جنبه نامه رسمی از طرف مقامات ما را ندارد و برخی افراد به ذهنشان رسیده چنین اقدامی داشته باشند که اقدامی مستقل است و از جانب مقامات رسمی داده نشده و موضعی نیز لازم نیست اتخاذ شود. ممکن است خیلی افراد پیشنهادات و ایده‌هایی داشته باشند و بخواهند صادقانه در اختیار ملت مصر بگذارند که ارتباطی با موضع دولت ما ندارد. ظرفیت ایران و مصر به عنوان دو کشور بزرگ منطقه اگر در کنار هم قرار بگیرد به نفع دو کشور و دولت است.
  • {در خصوص فرستاده ویژه امیر کویت که گفته می‌شود حامل دست نوشته‌ای برای احمدی نژاد بوده است} سفر مقامات کشورها به جمهوری اسلامی ایران یک مسئله طبیعی است و ایران روابط دوستانه با کشورهای منطقه دارد و دائما با این کشورها در حال رایزنی است و اینکه بین مقامات ارشد پیام‌هایی مبادله شود نیز امری طبیعی به شمار می‌آید که می‌تواند به رشد و توسعه همکاری‌ها کمک کند.
  • {خبرنگاری در رابطه با مکاتبه یکی از نمایندگان مجلس ایران با یکی از نمایندگان پارلمان آذربایجان سئوال کرد} نمایندگان پارلمان به عنوان نمایندگان ملت می‌تواند مکاتبات مختلفی داشته باشند و دلیلی ندارد در قبال اظهارات نمایندگان پارلمانی اعلام موضع بخواهد صورت بگیرد.
  • {در خصوص اقدام تلویزیون دولتی چین در گفتگو با فرزند شاه مخلوع} ما این مسئله را هم از طریق سفارت چین و هم از طریق سفارت ایران در پکن پیگیری کرده‌ایم. ظاهرا این اقدام موضع رسمی و تصمیم تلویزیون دولتی چین نبوده و سهوا از دست مدیران تلویزیون چین خارج شده است. این هوشمندی در رسانه‌ها از جمله رسانه ملی چین وجود دارد که به شخصیت‌هایی که بین ملت ما جایگاهی ندارند نپردارند. این اتفاق در نتیجه عدم کنترل و نظارت کافی در تلویزیون چین صورت گرفته است.
کد خبر 202157
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز